مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت

۲۰ هزار مدرسه مروج سلامت در کشور فعالیت می‌کنند

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به وجود ۲۰ هزار مدرسه مروج سلامت، گفت این مدارس از نظر کیفی، ستاره می‌گیرند و در حال حاضر، 14 درصد مدارس کشور در زمینه مروج ‏سلامت بودن، پنج ستاره هستند.‏

کد مطلب: ۸۵۶۹۴۹
لینک کوتاه کپی شد
۲۰ هزار مدرسه مروج سلامت در کشور فعالیت می‌کنند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، سیدحامد برکاتی در نشست خبری با بیان اینکه دوره نوجوانی دوره گذار از کودکی به جوانی است، اظهار کرد: بسیاری از رفتارهای اجتماعی و رفتارهای موثر بر سلامت فرد در دوره نوجوانی شکل می‌گیرد. رفتارهای تغذیه‌ای و فعالیت‌های ورزشی در سنین نوجوانی، تاثیر مستقیمی بر سلامت در دوران سالمندی دارد.

برکاتی با اشاره به ارزیابی ۹۰ درصد سلامت کودکان در زمان ورود به مدرسه، گفت: در مقاطع تحصیلی چهارم، هفتم و دهم هم، ارزیابی سلامت دانش‌‌آموزان مثل شنوایی سنجی، بینایی سنجی، قلب و عروق، چاقی و اضافه وزن و سلامت روان انجام می‌شود.

وی افزود: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته، ۵۶ درصد دانش‌آموزان مبتلا به عیوب انکساری چشم، ۱.۵ درصد دچار انحنا ستون فقرات، ۳ درصد اختلالات رفتاری، ۹ درصد چاقی و ۱۳ درصد از دانش‌آموزان اضافه وزن دارند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه ۴۲ درصد از دانش‌آموزان کشور در هفته صبحانه می‌خورند، افزود: ۱۲.۷ درصد از دانش‌آموزان در هیچ کدام از روزهای هفته صبحانه نمی‌خورند.

برکاتی افزود: همچنین در ۶ درصد از دانش‌آموزان، پدر و در ۵ درصد آنان، برادر و خواهرشان مصرف قلیان دارند و تنها ۱۶ درصد دانش آموزان به مدت ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی و ورزشی دارند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۱۱ درصد از دانش‌آموزان روزانه از چیپس و پفک استفاده می‌کنند، گفت: تنها ۶۰ درصد از دانش‌آموزان حداقل یکبار در روز، میوه مصرف می‌کنند و ۲۴ درصد از دانش‌آموزان هفته‌ای یکبار سوسیس، کالباس و پیتزا مصرف می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به تدوین ۲ بسته پزشک و غیر پزشک در برنامه تحول سلامت و ارائه خدمات سلامت از طریق این بسته‌ها به دانش‌آموزان، اظهار کرد: این بسته‌ها شامل برنامه مشارکت اولیا و مربیان در سلامت دانش‌آموزان، ارتقای فعالیت فیزیکی، تغذیه مناسب، ارزیابی‌های دوره ای سلامت و بررسی و مداخله در سلامت روان، سلامت محیط مدرسه و سلامت کارکنان مدارس است.

برکاتی با اشاره به وجود ۲۰ هزار مدرسه مروج سلامت، گفت: در سال ۹۰، تعداد مدارس مروج سلامت، ۱۱ هزار و ۶۰۰ و در دوسال گذشته ۱۹ هزار است و در حال حاضر، تعداد مدارس مروج سلامت به بیش از ۲۰ هزار رسیده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، افزود: این مدارس از نظر کیفی ستاره می‌گیرند و اکنون 14 درصد مدارس کشور در زمینه مروج ‏سلامت بودن، پنج ستاره هستند.‏

وی در ادامه، درباره انجام واکسیناسیون در مدارس، گفت: تمام کودکان مراجعه کننده برای ورود به مدارس، ۱۰۰ درصد تکمیل واکسیناسیون می‌شوند و 98.8 درصد دانش آموزان کشور واکسیناسیون توامان را دریافت کرده‌اند.‏

برکاتی با بیان اینکه اکنون، یک میلیون و 750 هزار سفیر سلامت دانش‌آموزی در کشور وجود دارد، افزود: سفیر سلامت با 10 دانش‌آموز دیگر ارتباط دارد و مبانی بهداشتی و سلامت به او آموزش داده می‌شود تا در آموزش مشارکت داشته باشد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه، یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت بهداشت را بحث سلامت بلوغ دانش آموزان بیان کرد و تاکید کرد: برنامه سلامت بر محور بلوغ نوجوانان خانواده تاکید داشته و در این راستا بیشتر مادران دانش آموزان توانمند می شوند تا دانش آموز با حداقل تنش، این مرحله را طی کند.

وی در زمینه تعذیه سالم، گفت: کالاهای آسیب رسان به سلامت مثل چیپس و پفک با کمک وزارت آموزش و پرورش از ‏بوفه‌ها جمع‌آوری شد. این موضوع در سال جاری همچنان دنبال می‌شود، چراکه تغذیه مناسب دانش‌آموزان یکی از مهمترین دغدغه‌های وزارت ‏بهداشت است.‏

برکاتی درباره توجه به سلامت روان ‏دانش آموزان، گفت: مواردی که سال گذشته تحصیلی در برخی مدارس اتفاق ‏افتاد، موارد خاص است که باید بررسی شود.

وی افزود: برای مدیریت این موضوع، برنامه ملی سلامت روان در سنین ‏نوجوانی نیز، ادغام شده است و اختلالات شایع این گروه سنی با سوالات ساده‌ای توسط بهورز و مراقبان سلامت و مربی بهداشت ‏غربالگری می‌شود و براساس عارضه‌ای که ممکن است دانش آموز داشته باشد، بررسی می‌شود.‏

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره سلامت کارکنان مدارس خاطرنشان کرد: ارزیابی و مدیریت سلامت کارکنان در دستور کار است و سلامت روان به عنوان یکی از اجزای آن ‏محسوب می شود. موارد خاصی در سال‌های گذشته اتفاق افتاده که جزو آسیب‌های اجتماعی است. در این راستا برنامه‌هایی تدوین شده و ‏برنامه‌های وزارت بهداشت در سطح کشور و مناطق آسیب‌خیز اجرا می‌شود.‏

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار