آغاز هشتمین فصل از کاوش های باستان شناسی تل آجری در مرودشت

شیراز (پانا) – مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از آغاز هشتمین فصل از کاوش های باستان شناسی تل آجری با مجوز پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی توسط هیاتی از باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی در مرودشت خبر داد.

کد مطلب: ۸۵۶۹۰۰
لینک کوتاه کپی شد
آغاز هشتمین فصل از کاوش های باستان شناسی تل آجری در مرودشت

مصیب امیری ادامه داد: اعتبار این کاوش توسط دانشگاه بولونیا ایتالیا و پایگاه جهانی تخت جمشید تامین و تا تاریخ ۱۲ آبان ماه جاری ادامه خواهد داشت.

بنا براین گزارش، علیرضا عسگری چاوردی سرپرست هیات ایرانی کاوش، ساماندهی محوطه تل آجری را از برنامه های این فصل عنوان کرد.

وی کشف سکوهای نشیمن در اتاق مرکزی راهروی دروازه همراه با تزیین گلهای لوتوس، کشف خطوط و آجر نبشته ای مزین با نام خدا به زبان عیلامی، شناسایی دیوار الحاقی واقع در شمال شرقی از دستاوردهای فصل هفتم عنوان کرد.

سرپرست ایرانی کاوش اضافه کرد: بر اساس لایه نگاری دقیق، ۵ مرحله سکونت از زمان ساخت دروازه در آغاز دوره هخامنشی تا ترک محوطه در همین دوره و وقوع زلزله و سرانجام ترک،تخریب و به غارت رفتن آجرهای بنا و سکونت موقت دوره های میانه اسلامی در گمانه های کاوش فصل هفتم شناسایی و مطالعه شد.

عسگری خاطر نشان کرد : از جمله مهمترین دستاوردهای پژوهشی میراث فرهنگی در دهه های اخیر، کشف بنای دروازه، واقع در محدوده فیروزی شهر پارسه است که با نظارت و پشتیبانی پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری و با همکاری دانشگاه شیراز،دانشگاه بولونیا ایتالیا و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید میسر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار