در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه شهید رجایی

سیدمحمد بطحایی: تمرکزگرایی بزرگترین مانع تحول در آموزش و پرورش است

دست مدارس را در اداره مدرسه و طی کردن مسیر تعلیم و تربیت باز بگذاریم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش بر لزوم تحول در آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۵۶۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد
سیدمحمد بطحایی: تمرکزگرایی بزرگترین مانع تحول در آموزش و پرورش است

مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه شهید رجایی و گردهمایی مدیران این دانشگاه، صبح امروز با حضور سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و مدیران دانشگاه شهید رجایی در سالن کوثر اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت: «اعضای دانشگاه شهید رجایی می‌توانند به عنوان هیات اندیشه‌ورز، منشا تحول باشند.»

بطحایی بر لزوم تحول در آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین تاکید کرد و گفت: «برای اجرایی شدن این تحول باید در نظام اداره و مدیریت آموزش و پرورش تغییر در دو بعد ساختاری و محتوایی را در دستور کار قرار دهیم.»

او تمرکزگرایی را مهم‌ترین مانع تحول در حوزه تصمیم‌گیری در آموزش و پرورش دانست و گفت: «نوآوری و خلاقیت در مدارس باید به شکل مطلوبی رشد کند و این اتفاق با مدرسه‌محوری رخ خواهد داد.»

بطحایی به یک میلیون و ۷۰۰ هزار فرهنگی فعال در آموزش و پرورش اشاره کرد وگفت: «با وجود این تعداد فعال، تمرکزگرایی شدید، فرصت خلاقیت از این نیروها گرفته شده است، بنابراین برای ایجاد تحول در مدیریت باید در گام اول برنامه‌هایی را اجرا کنیم که تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی آن از بدنه آموزش و پرورش شروع شده است.»

او ادامه داد: «در آموزش و پرورش ما با مخاطب انسانی روبرو هستیم. ۸۰۰ قانون در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و به مدارس ابلاغ شده است، گویی این تعداد فرهنگی توان تصمیم‌گیری ندارد و باید دست آن‌ها را گرفت و در مسیر پیچیده تعلیم و تربیت حرکت کنیم.»

بطحایی گفت: «ما نمی‌توانیم با ۸۰۰ صفحه مصوبه قانونی که برای مدارس ارسال می‌کنیم و هر روز هم تغییر می‌کند، مدارس را به شکل مطلوب اداره کنیم. باید دست مدارس را در اداره مدرسه و طی کردن مسیر تعلیم و تربیت باز بگذاریم. ما در مدارس با معلمان باهوش رو به رو هستیم.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «برای اجرایی کردن سند تحول از یک سال گذشته اقداماتی را در خصوص تفویض اختیار و تمرکززدایی انجام داده‌ایم، لذا از آنجایی که تفویض اختیار نیازمند وجود مدیران دارای صلاحیت است، نظام سنجش صلاحیت‌ها را اجرایی کردیم.»

بطحایی تاکید کرد درحوزه دانش، ابزار و روش، عقب‌افتادگی بسیار مهلکی وجود دارد. او گفت: «در به‌کارگیری روش‌ها عقب‌تریم زیرا اغلب روش‌های ما مربوط به سال‌های بسیار دور است. لذا تحول در آموزش و پرورش اجتناب‌ناپذیر است و اگر آموزش و پرورش متحول نشود جایگاه خود را در جامعه پیدا نمی‌کند و جامعه، آموزش و پرورش را قبول ندارد.»

او به تلاش‌های ناموفق صورت گرفته در دهه‌های اخیر برای تحول اشاره کرد و گفت: «تحول در محتوا و متن دومین مسیری است که برای تحقق سند باید طی شود. در این مسیر تحول کار بسیار سختی است، زیرا ممکن است منافع برخی را به خطر بیندازد مانند حذف آزمون‌ها که در سال قبل انجام شد و با مقاومت‌های زیادی روبرو شدیم.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «چرا دانش‌آموزان باید به سمت آزمون‌ها بروند و شرکت در آزمون‌ها تبدیل به افتخار شود. این انحراف در نظام تعلیم و تربیت است. این آزمون‌گرایی به دوره ابتدایی و حتی پیش‌دبستانی کشیده شده است. بچه ها باید در این دوره کودکی کنند و نباید شخصیت‌شان را در رقابت‌های غیرضروری متلاشی کنند. بنابراین بسیاری از رفتارها و آسیب‌های اجتماعی در آینده، ناشی از همین شرایط و رقابت‌های علمی امروز است. ما چاره‌ای جز تغییر در محتوا نداریم و باید آنچه بچه‌ها را از مدرسه بیزار کرده و شادی را از بچه‌ها گرفته است تغییر کند، و فشارهای بی موردی که خواب وخوراک را از بچه گرفته است حذف شود.

او با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب و رئیس‌جمهوری مبنی بر تقویت مهارت‌ها در مدارس گفت: «دانشگاه شهید رجایی تنها دانشگاه ماموریت‌گرا در کشور و تربیت‌کننده معلمان فنی است. این دانشگاه قدم‌های خوبی برداشته است اما کافی نیست. باید در این دانشگاه بیش از پیش به روی آموزش و پرورش باز شود و راه‌حل‌های حوزه مهارتی را به آمورش و پرورش ارائه دهد.»

بطحایی شناخت دقیق دانشگاه شهید رجایی از نیازهای روز آموزش و پرورش را از ویژگی‌های منحصر به فرد این دانشگاه اعلام کرد و گفت: «ضروری است کارگروه و یک هیات اندیشه‌ورزی برای بررسی مشکلات آموزش و پرورش در دانشگاه شهید رجایی تشکیل شود و دائما راهکار معرفی کنند.»

او گفت: «این دانشگاه باید به عنوان یک بازوی فکری در کنار آموزش و پروش فعالیت کند و نباید شرایط طوری باشد که ما بچه‌ها را برای رفتن به رشته‌ای اجبار کنیم. بنابراین توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی ضروری است. باید با روش‌های مختلف انگیزه بچه‌ها را برای گرایش به همه رشته‌های تحصیلی تقویت کنیم هرچند همه عوامل در دست آموزش و پرورش نیست اما باید تلاشمان را در این زمینه انجام دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار