همزمان با اولین نشست داوران، شانزدهمین جشنواره کتاب رشد کلید خورد

تهران (پانا) - شانزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد، همزمان با اولین نشست جمع زیادی از داوران جشنواره در محل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آغاز به کار کرد.

کد مطلب: ۸۵۶۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد
همزمان با اولین نشست داوران، شانزدهمین جشنواره کتاب رشد کلید خورد

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، محمد ناصری، مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در سخنانی با تشریح اهمیت کار داوران گفت: «جریان بیست ساله‌ای که با هدف معرفی کتاب‌های مناسب در دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی شکل گرفت، از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که توسط وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ریزی شد.»

او افزود: «امروز بیش از هزار ناشر به محض چاپ اثرشان آن را به دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی ارسال می‌کنند تا مورد ارزیابی شما داوران قرار گیرد.»

ناصری به ضرورت حمایت از کتاب‌های مناسب اشاره کرد و گفت: «بالغ بر 400 کارشناس در دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی کتاب‌ها را ارزیابی می‌کنند، اما اینکه این کتاب‌ها به اندازه کافی مورد توجه اولیای مدارس قرار دارد یا خیر، یا اینکه سازمان مسئولی که باید آن‌ها را خریداری کند به این فهرست توجه کافی دارد یا ندارد؛ همچنان مورد گفت‌وگوست.»

او خطاب به داوران ادامه داد: «کار شما تاثیرگذاری زیادی در جامعه نشر و مدارس داشته است کما اینکه به عنوان مثال در موضوع ادبیات داستانی در 4 و 5 سال اخیر بیش از 70درصد کتاب‌هایی که به دست ما می‌رسد، مناسب تشخیص داده می‌شود و این نشان‌دهنده حرکت آرام و منطقی ارزیابی کتاب‌هاست. ضمن آنکه مدیران مدارس هم مطالبه‌گری بیشتری نسبت به کتاب‌های معرفی شده از سوی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی دارند.»

ناصری بر رعایت اصل داوری عادلانه داوران تاکید کرد و گفت: «حدود 5 هزار کتاب از هزار ناشر به دست ما رسیده که نیمی از این تعداد که آثار 400 ناشر را در بر می‌گیرد، مناسب تشخیص داده شده و به جشنواره راه و قابلیت داوری یافته‌اند.»

مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی افزود: «از بین کتاب‌های مناسب، کتاب‌هایی که دارای امتیاز بالای 80درصد بوده و درجه یک محسوب می‌شوند در کنار کتاب‌های درجه دو که امتیاز بین 70 تا 80 درصد را کسب کرده‌اند، از سوی داوران ارزیابی می‌شوند.»

ناصری تعداد کتاب‌هایی را که روی میز داوران قرار می‌گیرند را 1144 عنوان اعلام کرد و گفت: «90 داور در 30 گروه داوری که هر گروه متشکل از 3 داور است، کتاب‌ها را در یازده حوزه یادگیری که منطبق با اسناد بالا دستی آموزش و پرورش تنظیم شدهاند، ارزیابی می‌کنند؛ سپس داوران در یک بیانیه پایانی نقاط قوت و خلأهای گروه‌های مربوط را اعلام می‌کنند.»

به گفته او، کمیته علمی متشکل از مدیران کل دفاتر تألیف هم فرایند داوری‌ها را پس از اعلام نتیجه از سوی داوران بررسی می‌کنند تا از درستی فرایند طی شده اطمینان حاصل کنند.

ناصری در بخش دیگری از سخنانش به راه طولانی کتاب‌های کمک درسی در راستای رعایت استانداردها اشاره کرد و گفت: «متاسفانه همچنان در این حوزه کتاب‌های نامناسب زیادی وجود دارد. تنها حدود 27درصد کتاب‌های کمک درسی که به دست ما می‌رسد، مناسب تشخیص داده می‌شوند، اما اینکه چرا با توجه به حجم انبوه تبلیغات و تهییج برای خرید این کتاب‌ها، همچنان درصد زیادی از آن‌ها نامناسب هستند، باید بررسی شود.»

او با تجلیل از اقدام آموزش و پرورش در ممنوعیت ورود کتاب‌های کمک درسی به مدارس ابتدایی ادامه داد: «فضای کودکی و لذت بردن از خواندن در صورت اجبار به استفاده از کتاب‌های کمک درسی در مدارس ابتدایی و امتحان از آن‌ها گره می‌خورد که آموزش و پرورش با ممنوعیت استفاده از کتاب‌های کمک درسی در مدارس ابتدایی، گام بلندی در حفظ فضای کودکی برداشت.»

فریبا کیا، معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی هم در سخنانی به هدف اصلی جشنواره رشد در معرفی کتاب‌های مناسب و الگوهای مورد تایید متناسب با نیاز مخاطب اشاره کرد و گفت: «سیاست ما این است که با استفاده از نگاه متفاوت داوران در شانزدهمین دوره جشنواره کتاب رشد، هوای تازه‌ای به جشنواره دمیده شود.»

او ادامه داد: «داوری آثار راه یافته به جشنواره کمک می‌کند تا ضمن بازخوانی نیاز مخاطب در صورت وجود خلا در موضوعات مختلف با ناشران و نویسندگان نشست‌هایی داشته و این خلا ها را اعلام کنیم.»

کیا ادامه داد: «جشنواره تمامی موضوعات را در تمامی دوره‌های تحصیلی تحت پوشش قرار می‌دهد، شاخص‌های داوری آثار به نحوی انتخاب شده‌اند که در حداکثر موضوعات کتاب‌های خوب و الگو داشته باشیم.»

معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به دستورالعمل داوری آثار جشنواره اشاره کرد و گفت: «یکی از مهم‌ترین رویکردها، تشویق و ترغیب کتاب‌های تألیفی است. داوران نیز در نظر داشته باشند که تا حد ممکن برگزیدگان از میان مؤ‌لفان انتخاب شوند.»

به گفته کیا، ‌200 امتیاز حداکثر امتیازی است که کتاب‌های برگزیده می‌توانند به دست آورند و کتاب برگزیده باید حداقل 160 امتیاز (80درصد) را کسب کند.

او در همین زمینه توضیح داد: «اگر کتابی حداقل 140 امتیاز به دست آورد، نشان درجه دو جشنواره و عنوان کتاب تقدیری را از آن خود می‌کند.»

کیا افزود: «باید هر کتابی حتما از سوی هر سه داور در گروه های داوری، مورد بررسی قرار گیرند. میانگین امتیازی که از سوی این سه داور داده می‌شود، امتیاز نهایی کتاب را شکل می‌دهد. من توصیه می‌کنم که داوران به شکل انفرادی در طول داوری کتاب‌ها را ارزیابی کنند و در یک جلسه مشورتی نهایی بهترین کتاب حوزه خود را معرفی کنند.»

او با یادآوری نگاهی به بیانیه پایانی داوران گفت: «بیانیه به عنوان سند علمی جشنواره دارای اهمیت زیادی است که نکات ضعف و قوت، کمیت و کیفیت و چگونگی پرداخت موضوعات باید حتما در آن‌ها آورده شود ضمن آنکه باید حاوی راهکارها و پیشنهادهای داوران به دبیرخانه جشنواره، ناشران و نویسندگان هم باشد.»

معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی ادامه داد: «در کنار معرفی آثار برگزیده و شایسته تقدیر، در حاشیه جشنواره نمایشگاهی از آثار همه پدیدآورندگانی که «نامزد» معرفی بهترین آثار بودند، برگزار می‌شود تا کتاب‌های شایسته بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند.»

کیا در پایان داوران را به رعایت همه شاخص‌ها و معیاری‌های داوری دعوت کرد و گفت: «خاستگاه این شاخص‌ها، مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش است که در مواردی مانند انطباق آثار با ارزش‌های اسلامی، برخورداری از اعتبار علمی و ارتباط با برنامه درسی و دیگر موارد تاکید دارد.»

شانزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد، نیمه اول آذر با هدف معرفی کتاب‌های برتر در 30 گروه آموزشی و تربیتی برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار