آخرین وضع ساخت «دهکده امید» از زبان صادق زیباکلام

زیباکلام: اواسط مهرماه جاری، سری اول منازل روستا برای تحویل به ساکنان آماده می شود

تهران (پانا) - صادق زیباکلام با تشریح آخرین اقداماتی که برای ساخت «دهکده امید» انجام شده است، می‌گوید هدف از احداث روستایی با معیار الگوی توسعه پایدار این است که ایده توسعه پایدار فقط در کلاس درس و سالن کنفرانس‌ها نیست و می‌توان در یک روستای کوچک هم این ایده‌ها را پیاده کرد.

کد مطلب: ۸۵۶۷۴۴
لینک کوتاه کپی شد
آخرین وضع ساخت «دهکده امید» از زبان صادق زیباکلام

زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پانا درباره آخرین وضع ساخت « دهکده امید » گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با بنیاد مسکن داشتیم، قرار بر این شد تا «روستای سراب ذهاب قادری» یا همان «دهکده امید» از سوی بنیاد مسکن احداث شود و کمک‌های مردمی که از سوی من جمع شد نیز برای امور زیربنایی توسعه پایدار صرف شود به این معنی که برای اولین‌بار روستایی بازسازی می‌شود که بر اساس الگو و معیارهای توسعه پایدار است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین پروژه ساخت «دهکده امید» ایجاد تصفیه‌خانه در روستا است، گفت: هم‌اکنون کارهای اولیه مربوط به نقشه‌برداری ایجاد تصفیه‌خانه انجام شده است. این تصفیه‌خانه در خارج از روستا احداث می‌شود و لوله‌های فاضلاب از منازل اهالی روستا به سمت این تصفیه‌خانه هدایت می‌شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: همچنین قرار است مزرعه خورشیدی در «دهکده امید» احداث شود و در نظر داریم استفاده از سوخت فسیلی در این روستا به حداقل برسد. علاوه بر این قرار است با کمک اساتید دانشگاه صنعتی شریف، سیستمی طراحی شود که پسماندهای روستا به کمپوست تبدیل شود.

زیباکلام در ادامه با یادآوری ایجاد خانه فرهنگ در «دهکده امید» گفت: هدف از ایجاد این مجموعه فرهنگی، کمک به توانمندسازی زنان روستا است و قرار است در این مرکز استعدادیابی شود، البته این خدمات فقط برای اهالی این روستا نیست بلکه 20 روستای دیگر هم که در جوار «دهکده امید» هستند نیز می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع 3 میلیارد و 400 میلیون تومان پول از کمک‌های مردمی جمع‌آوری شد که از این میزان، 3 میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های اصلی باقی مانده است و 400 میلیون تومان نیز برای اقدامات اولیه جهت بازسازی هزینه شده است.

زیباکلام در پاسخ به این سوال که چه زمانی کار ساخت «دهکده امید» به پایان می‌رسد، گفت: فکر می‌کنم اواسط مهرماه جاری، سری اول منازل روستا برای تحویل به ساکنان آماده شود البته در این مسیر مشکلاتی هم وجود دارد که با کمک استاندار و مردم منطقه رفع می شود.

«روستای سراب ذهاب قادری» تنها روستایی است که در زلزله روز 21 آبان ماه سال گذشته در کرمانشاه به طور کامل تخریب شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار