معاون رئیس جمهوری در اردبیل:

زیرساخت‌های حوزه دانش‌بنیان باید توسط دولت ایجاد شود

اردبیل (پانا) - معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: براساس هماهنگی‌هایی که با ستاد کل نیروهای مسلح انجام شده جوانان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند خدمت سربازی خود را در این شرکت‌ها سپری کنند.

کد مطلب: ۸۵۶۶۵۰
لینک کوتاه کپی شد
زیرساخت‌های حوزه دانش‌بنیان باید توسط دولت ایجاد شود

سورنا ستاری در دیدار با نخبگان و فرهیختگان استان در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه اقتصاد دانش‌بنیان توسط اکوسیستم داخل استان باید ایجاد شود، اظهار داشت: توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان‌ها نیازمند همدلی جوانان، دانشگاهیان و مردم بوده و سیستم اقتصاد دانش‌بنیان با سرمایه دولتی محقق نمی‌شود چرا که باید کارآفرینان فعال در استان‌ها هزینه رشد اقتصاد دانش‌بنیان را پرداخت کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌ها توسط دولت در حوزه دانش‌بنیان باید ایجاد شود، گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی نقش بسزایی در هدایت جامعه به سمت پیشرفت در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: پارک‌های علم و فناوری نباید نگاه فیزیکی داشته و فعالیت‌های را منحصر به داخل مجموعه پارک علم و فناوری کنند بلکه باید کل وسعت استان را با دید علمی و فناوری بنگرند و دید نرم‌افزاری در استان به منظور استفاده از فناوری ایجاد شود.

ستاری در مورد فعالیت استارت‌آپ‌ها بیان کرد: در برخی موارد مطرح می‌شود که پرداخت وام به برگزاری استارت‌آپ‌ها در سطح کشور باید انجام شود ولی به این نکته توجه داشته باشیم که استارت‌آپ‌ها با پرداخت وام توسعه پیدا نمی‌کند چرا که باید سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این زمینه حاضر شده و برای برگزاری این رویدادها هزینه کنند.

وی تصریح کرد: ما نیز از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش می‌کنیم تا حد ممکن برای برگزاری رویدادهای فناوری و ارائه کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات ارائه کنیم و از این پس نیز سعی خواهیم داشت که این تسهیلات افزایش پیدا کند ولی باید استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و حضور کارآفرینان در این رویدادها به منظور توسعه و رشد اقتصادی افزایش یابد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار کرد: براساس رایزنی‌هایی که با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم یک سهمیه سالیانه برای جوانان فعال در شرکت‌ها و واحدهای دانش‌بنیان در نظر گرفته شده تا بتوانند دوران خدمت سربازی خود را در این شرکت‌ها سپری کنند که این امر در حال حاضر نیز به مدت سه ماه است اجرایی می‌شود.

ستاری افزود: در حال حاضر نیز 4 هزار نفر از فعالان شرکت‌های دانش بنیان به صورت امریه خدمت سربازی خود را سپری می‌کنند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز گفت: در حال حاضر ۵۰ واحد دانشگاهی استان اردبیل حدود ۵۵ هزار نفر دانشجو دارد.

عزیز حبیبی اظهار کرد: در حال حاضر در 50 واحد دانشگاهی استان اردبیل 55 هزار نفر دانشجو مشغول تحصیل هستند و این تعداد واحد آموزشی بیش از هزار نفر عضو هیئت علمی دارد .

وی افزود: دانشگاه محقق اردبیلی 11 هزار و 500 نفر دانشجو دارد که 3 هزار و 500 نفر از آنها دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی دارای دو دانشمند جز یک درصد دانشمندان برتر جهان است، تصریح کرد: مراکز علمی این دانشگاه پویا بوده و نخستین مرکز رشد استان اردبیل نیز سال 85 در دانشگاه محقق اردبیلی راه اندازی شده است.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل نیز این جلسه با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اردبیل مناسب نیست، اظهار داشت: پارک علم و فناوری استان اردبیل در سه سال گذشته اقدامات مناسبی در راستای رشد شرکت های دانش بنیان و فعالیت این شرکت ها انجام داده ولی متأسفانه حمایت های مناسبی از جوانان فعال در این حوزه انجام نمی شود.

وی تصریح کرد: جوانان مهم ترین سرمایه شرکت‌های دانش بنیان هستند و کسانی که به راحتی می توانستند ایده های خود را در خارج از کشور عملیاتی کنند٬ به خاطر عرق ملی خود در داخل مانده و فعالیت می کنند ولی هیچ گونه کمک قابل توجهی به رشد این فعالیت ها وجود ندارد.

قلی پوری تصریح کرد: 40 هسته واحد فناوری در استان‌های اردبیل فعال هستند که امیدواریم به این مراکز رشد تسهیلات مناسبی پرداخت شود تا فعالیت این مراکز در راستای ارتقای تولیدات دانش بنیان افزایش یابد.

وی گفت: 200 واحد فناور از استان اردبیل در سامانه مربوط به مراکز دانش بنیان ثبت نام کردند که امیدواریم با نظر مساعد در مرحله ارزیابی٬ وارد چرخه دانش بنیان استان شوند.

در این جلسه رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل٬ رئیس دانشگاه محقق اردبیلی٬ رئیس دانشگاه آزاد استان اردبیل٬ معاون استاندار٬ رئیس بنیاد ملی نخبگان استان و نخبگان و اساتید دانشگاهی و علمی استان حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار