پروانه مافی*

طرح مجدد عفو عمومی با ۵۰ امضا

طرح عفو عمومی در دستور کار مجلس قرار داشت که با مخالفت نمایندگان با یک فوریت آن به صورت عادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این ارتباط باید اذعان داشت این طرح از ابتدای صبح در دستور کار جلسه صحن نبود و نمایندگان از این طرح و رای‌گیری در ارتباط با آن اطلاعی نداشتند. از این رو برخی نمایندگان طبق معمول ممکن بود بیرون از صحن مجلس باشند.

کد مطلب: ۸۵۶۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد

زمانی که برخی دوستان که رای نداده بودند پرسیده شد که چرا رای نداده‌اند؟ در پاسخ گفته شد که در چایخوری بوده و متوجه نشده‌اند که رای‌گیری در حال انجام است. برخی هم بیرون صحن بودند و تا زمانی که برسند رای‌گیری تمام شده بود. البته خود فرایند رای‌گیری بسیار مهم است. چراکه اولا باید مشخص باشد، یعنی در برخی موارد دستور کار صحن موارد معینی است اما بعد با موضوعات دیگر جابه‌جا می‌شود.

طرح عفو عمومی موضوع مهمی بود که برخی از دوستان از رای‌گیری اطلاع نداشتند و یک فوریت آن با اختلاف خیلی کم، در حد 2 یا 3 رای تصویب نشد.گرچه این مساله نیز راه حل دارد چون قانون اجازه می‌دهد که اگر 50 نماینده این طرح را امضا کنند دوباره می‌توان این طرح را به صحن آورد و دو فوریت آن را به رای گذاشت. منتها همین آگاهی نمایندگان که بدانند چه مواردی در دستور وجود دارد و حتما در صحن علنی حضور داشته باشند نکته حساسی است و سرنوشت بسیاری از طرح‌ها را رقم می‌زند. برخی با نگاهی بدبینانه مطرح می‌کنند که شاید این طرح در زمانی مطرح شده که نمایندگان در صحن حضور نداشته باشند، تا طرح مورد نظر رای نیاورد، اما نمی‌توان به آسانی چنین قضاوتی داشت.

واقعیت این است که همان موقع که طرح مطرح شد مشخص بود که قریب به اتفاق صندلی‌ها خالی است و نمایندگان حضور ندارند و امکان رای‌آوری طرح زیاد نیست و می‌شد حدس زد که با این شرایط، به این طرح لطمه خواهد خورد. البته برخی از طرح‌ها معمولا به راحتی مورد تصویب قرار می‌گیرند؛ یعنی طرح‌هایی که معمولا نمایندگان از چند و چون آن خبر دارند، ضوابط و اهمیت آن را می‌دانند و حضور هم دارند آرای خوبی می‌آورد، اما گاهی اوقات نیز شرایط اینگونه رقم می‌خورد و طرح بدین صورت مورد مخالفت نمایندگان قرار می‌گیرد. حال برخی می‌توانند با نگاه بدبینانه مساله را جور دیگری تفسیر کنند، اما به دید نمایندگان این فرصتی بوده که از دست رفت.

این انتظار از هیأت رئیسه وجود دارد که گاهی اوقات که دستور کار را جابه‌جا می‌کنند، حتما اول صبح این نکته را به اطلاع نمایندگان برسانند، یا در سایت مجلس قرار دهند. معمولا نمایندگان زمانی که وارد مجلس می‌شوند، سایت را چک می‌کنند و دستور را می‌بینند. لذا این کمترین توقع و انتظاری است که اگر هم ضرورتی برای تغییر در دستور کار وجود دارد، آن تغییر از ابتدای صبح صورت گیرد که چنین اشکالاتی در کار وارد نشود. گرچه باید اذعان داشت نمایندگان مجددا با 50 امضا این موضوع را طرح می‌کنند و این آخرین تلاش است که ان‌شاءا... هیات رئیسه همه دوستان را مطلع کند و همه بدانند. نکته مهم اینکه رای نمایندگان هرچه که هست باید از روی آگاهی باشد، نه اینکه برخی عدم رای دهی خود را با بهانه‌های دیگر توجیه کنند. از این جهت باید زمان خود را تنظیم کنند که غافلگیر نشوند.

منبع: آرمان

*رئیس فراکسیون خانواده مجلس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار