٥٣ مقام سابق آمریکایی خواستار بازگشت واشنگتن به برجام شدند

تهران (پانا) - بیش از 50 مقام سابق امنیتی، سیاسی و نظامی آمریکایی که خود را عضو «ائتلاف ملی برای جلوگیری از سلاح هسته‌ای ایرانی» معرفی کرده‌اند در بیانیه‌ای خواهان بازگشت واشنگتن به برجام شدند و تاکید کردند سیاست ترامپ در قبال ایران و خروج ازتوافق هسته‌ای هیچ یک از اهداف او را محقق نمی‌کند و حتی تبعاتی برای ایالات متحده نیز خواهد داشت.

کد مطلب: ۸۵۶۴۶۵
لینک کوتاه کپی شد
٥٣ مقام سابق آمریکایی  خواستار  بازگشت واشنگتن به برجام شدند

به گزارش پولیتیکو، در این بیانیه آمده است:

«راهبرد دولت ترامپ در قبال ایران، فشار حداکثری اقتصادی، سیاسی و نظامی برای تغییر رفتار ایران است.

برنامه تحریم حداکثری به تنهایی نمی‌تواند اهداف مورد نظر آمریکا را محقق کند. دولت برای هیچ یک از دوازده خواسته خود از ایران راهکار دیپلماتیک را در نظر نگرفته است.

خروج آمریکا از توافق هسته‌ای باعث پیشبرد هیچ از اهداف آمریکا نخواهد شد.

ما از برخی اهداف دولت حمایت می‌کنیم اما معتقدیم که این اهداف صرفا از طریق راهبردی قابل حصول است که هم چندجانبه درگیر کردن متحدان نزدیک و سایر قدرت‌ها در آن باشد و هم فشار را با دیپلماسی توام کند.

آمریکا با پایبندی دوباره به برجام می‌تواند از طریق توافقنامه‌های بعدی با ایران و سایر امضاکنندگان [برجام ] در مورد بهبود آن مذاکره کند.

ایران این بخش بنیادین از راهبرد ملی خود را صرفا به خاطر ضرب‌الاجل آمریکا متوقف نخواهد کرد. مشارکت تهران در هر گونه راه‌حل سیاسی برای یمن، سوریه و عراق امری ضروری است.

دولت [ترامپ] با خروج از برجام و همچنین بدون داشتن یک پیشنهاد معتبر برای [ارائه] مزایایی به اقتصاد ایران، قادر نخواهد بود ائتلاف لازم را برای تجدید تحریم‌های چندجانبه ایجاد کرده و ایران را به میز مذاکره بازگرداند.

تحریم‌های ثانویه یا فرامرزی در تضعیف اقتصاد ایران تاثیر داشته است. این تحریم‌ها آمریکا را در تقابل با متحدان و شرکایش قرار می‌دهد و به تبع آن، حمایت آنها از اهداف آمریکا را تضعیف می‌کند. آنها همچنین قوانین مسدود‌ساز را برای حمایت از شرکت‌ها در برابر اقدام آمریکا اجرا می‌کنند.

با توجه به تقابل آمریکا و متحدانش در قبال ایران این رویارویی به «تضعیف دلار آمریکا» منجر خواهد شد.

اجرای تحریم‌های یکجانبه بسیار دشوارتر است و باعث رواج فساد گسترده شده و تلاش‌ها برای دور زدن قوانین آمریکا را ترغیب می‌کند.

در حالی که این تحریم‌ها اقتصاد کشورهای هدف را تضعیف کرده و موجب ایجاد سختی‌های زیادی برای مردم آن کشور می‌شود، از منظر تاریخی چنین تحریم‌هایی به تغییرات رفتاری بزرگ یا سرنگونی رژیم‌های هدف در جاهایی مانند کره شمالی، عراق و کوبا نشده است.

تاکید دولت آمریکا بر زورگویی و تهدید به اقدامات نظامی و تهدیدهای فزاینده موجب اتحاد جناح‌های سیاسی ایران در برابر تهدید خارجی می‌شود.

تهدیدها همچنین موجب ایجاد آرمان مشترک میان اروپایی‌ها، روسیه و چین در مخالفت با آمریکا می‌شود.

سیاست تغییر رژیم، بیانگر خیال‌بافی و تفسیر ناقص اطلاعات جاسوسی در خصوص آسیب‌پذیری ایران است.

نظام ایران همچنان قوی، به خوبی مسلح و در مقابل تهدید خارجی، متحد است.

خروج از برجام تحقق اهداف آمریکا در قبال ایران را بسیار دشوارتر می‌کند. بسیار غیرمحتمل است که اعمال فشار و تحریم‌های یکجانبه بدون گزینه‌های دیپلماتیک عملی نتایج دلخواه را حاصل کند. تصمیم دولت آمریکا برای حرکت به سوی یک رویکرد متوازن‌تر، از جمله موافقت با پایبندی به برجام، مورد استقبال جامعه بین‌الملل قرار خواهد گرفت و آمریکا را در مسیر بهتری برای رسیدن به اهدافش قرار می‌دهد.

مورتون آبراموویتس، دستیار سابق وزیر خارجه در امور اطلاعاتی و تحقیقاتی، مادلین آلبرایت، وزیر سابق امورخارجه، چاک بوید، رئیس سابق فرماندهی ارتش آمریکا در اروپا، نیکلاس برنز، معاون سابق وزیر خارجه در امور سیاسی، جیمز کلاپر، رئیس سابق مدیریت اطلاعات ملی، جیمز کالینز، سفیر سابق در روسیه، رایان کراکر، سفیر سابق در افغانستان، عراق، پاکستان، سوریه، کویت و لبنان، والتر کاتلر، سفیر سابق در عربستان و تونس، تام داشل، سناتور ارشد سابق، رابرت آینهورن، مشاور سابق وزیر امور خارجه در امور عدم اشاعه هسته‌ای و کنترل تسلیحات، جان لیمبرت، مسئول ﭘﯿﺸﯿﻦ پرونده اﯾﺮان در وزارت امور ﺧﺎرﺟﻪ آﻣﺮﯾﮑﺎ، ریچارد نفیو، مدیر سابق بخش ایران در شورای امنیت ملی و گری سیک، مدیر سابق بخش ایران و خلیج فارس در شورای امنیت ملی آمریکا در میان 53 امضا کننده این بیانیه هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار