چند درصد دانش‌آموزان کشور کم‌شنوا هستند؟

تهران (پانا) - رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش آمار کم شنوایی در سنین مدرسه گفت: بررسی ها نشان می دهد ۳ تا ۵ درصد دانش آموزان دچار کم شنوایی هستند.

کد مطلب: ۸۵۶۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد
چند درصد دانش‌آموزان کشور کم‌شنوا هستند؟

به گزارش مهر، دکتر سعید محمودیان بعدازظهر یکشنبه در حاشیه راه اندازی برنامه مجله پزشکی رادیو سلامت برای افراد ناشنوا اظهار داشت: بر اساس آمارهای جهانی ۵.۶ درصد مردم دنیا دچار کم شنوایی و ناشنوایی هستند.

وی در عین حال با تفکیک اختلال ناشنوایی و کم شنوایی افزود: ناشنوایی به اختلالاتی گفته می شود که فرد توان استفاده از وسایل کم شنوایی مثل سمعک و کاشت حلزون را ندارد و می بایست از طریق سایر آموزش ها مثل لب خوانی و زبان اشاره به او کمک کرد اما افراد کم شنوا می توانند از وسایل کم شنوایی مثل سمعک ها و کاشت حلزون استفاده کنند تا حس شنوایی داشته باشند.

محمودیان از افراد ناشنوا به عنوان بزرگترین اقلیت دچار معلولیت در جهان نام برد و ادامه داد: آمارها در ایران نشان می دهد به ازای هر هزار تولد زنده، ۲.۷ کم شنوا هستند و در این حال آمار کم شنوایی و ناشنوایی در کشور بالای ۵.۷ درصد است.

به گفته رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت طبق آمار سال ۲۰۱۸ سازمان بهداشت جهانی ۴۷۵ میلیون نفر در دنیا دچار کم شنوایی و ناشنوایی شدید تا عمیق هستند.

وی ادامه داد: بر همین اساس دولت ها موظف شده اند با برنامه های پیشگیرانه بار بیماری های کم شنوایی و ناشنوایی را کاهش دهند.

محمودیان با اعلام اینکه آمار نوزدان کم شنوا در بعضی از استانها ۳ برابر میانگین کشوری است، تصریح کرد: ازدواج های فامیلی و همچنین مسائل ژنتیکی باعث افزایش این آمار ها شده است.

وی از افزایش موارد کم شنوایی در سنین مدرسه خبر داد و گفت: ۳ تا ۵ درصد دانش آموزان کشور دچار کم شنوایی هستند.

به گفته وی بیماری های التهابی گوش و ضربات صوتی ناشی گوش دادن به موسیقی در سطوح ناامن باعث صدمه به شنوایی فرد می شود.

محمودیان گفت: استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک ها نیز در بروز کم شنوایی موثر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار