فصل پاییز با نام آواز ایرانی آغاز می‌شود

امروز سالروز تولد استاد شجریان است ، محمد رضا شجریان موسیقی دان، آهنگ ساز، خواننده و خوشنویس ایرانی و سازنده و ابداع کننده سازهای گوناگون ایرانی در سال 1319 در مشهد مقدس متولد شده است.

کد مطلب: ۸۵۶۰۸۱
لینک کوتاه کپی شد
فصل پاییز با نام آواز ایرانی آغاز می‌شود

افتخارات وی فقط در سطح ایران خلاصه نمی‌شود. رادیو عمومی ملی (NRP) محمد رضا شجریان را در جرگه 50 صدای برتر جهان معرفی کرده است.

همین طور روزنامه ونکوور سان از شجریان به عنوان مهم‌ترین هنرمند عرصه موسیقی یاد کرده است. سایت انجمن آسیا نیز از وی بسیار یاد کرده و شهرت و آوازه این هنرمند بزرگ را بارها و بارها بیان کرده است.
وی در حال حاضر رئیس شورای عالی خانه موسیقی ایران است. چند ساز موسیقی را ابداع کرده است.
شجریان در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمده است فعالیت‌های قرآنی و مذهبی داشته است که می‌توان به دعای ربنا اثر معروف وی اشاره کرد.

این دعا تبحر بیان قرآنی وی را به خوبی نشان می‌دهد به طوری که این اثر توسط سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، یک اثر ملی ثبت شده است.
پدر محمد رضا شجریان قاری قرآن بود به همین علت برای اولین بار تحت نظر پدر به تربیت صدای خویش پرداخت. اولین اثرش، پخش صدایش از رادیو قرآن خراسان بود و بعد از آن به دانش سرای مقدماتی مشهد رفت و در پی آشنایی با یک معلم موسیقی به فعالیت خویش ادامه داد.
خوانندگان سرشناسی شاگردی وی را کرده‌اند. از آن‌ها می‌توان به شهرام ناظری، حسام الدین سراج، حمیدرضا نور بخش، ایرج بسطامی و پسرش همایون شجریان اشاره کرد.
قمر الملوک وزیری، اقبال السلطان، تاج اصفهانی، میرزا ظلی، ادیب خوانساری، حسین قوامی و غلامحسین بنان از جمله استادی بودند که شجریان از آنها الگو برداری کرده است.
وی استاد دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه تهران نیز بوده است.
علاوه بر آواز خوانی به خوشنویسی نیز علاقه داشت، و خط نستعلیق را توسط ابراهیم نوذری و حسین میرخانی یاد گرفته بود. وی درجه ممتاز خوشنویسی را داراست و نمایشگاهی از آثارش در تالار وحدت در تهران به نمایش در آمده است.
صراحی، شهر آشوب، ساغر، کرشمه و سبو از سازهای ابداعی این هنرمند بزرگ است. در سال 1390 در تالار بهارخانه نمایشگاهی از سازهای ابداعی ایشان برگذار شد. همچنین در کنسرت‌های شجریان از این سازها استفاده می‌شود.
از افتخارات و جوایز این هنرمند بزرگ می‌توان به جایزه پیکاسو و دیپلم افتخار از طرف سازمان یونسکو اشاره کرد. آلبوم فریاد و بی تو به سر نمی‌شود از این هنرمند مردمی نامزد جایزه گرمی شد. همین طور نشان شوالیه ملی لیاقت در سفارت فرانسه در تهران به این هنرمند تعلق گرفته است.
از دیگر جوایز دریافتی شجریان می‌توان به جایزه بیتا اشاره کرد. این جایزه را بیتا درباری همسر سابق امید کردستانی یکی از بنیان گذاران شرکت گوگل بنیان نهاده است.
آلبوم‌های بسیاری از این هنرمند پر آوازه و پر افتخار ایران زمین منتشر شده است. شجریان را می‌توان اسطوره موسیقی ایران نام برد که نام و یادش جاودان و گرامی است.
نزدیک به هفت سال پیش بود که به بهانه فیلم مستند مجید میرطهماسب که درباره یکی از آلبوم‌های همایون شجریان توسط کانون پرورش فکری کودکان ساخته شده بود با استاد شجریان گفت و گویی کردم، وی درباره نظر اهالی موسیقی برای نامگذاری نخستین روز فصل پاییز به نام روز آواز ایرانی گفت: من هر چه دارم از مردم است و نامگذاری روز اول مهرماه که همزمان شده است با تولد من به نام روزآواز ایرانی وظیفه من را سنگین‌تر از گذشته می‌کند.
وی با اشاره به این نکته که این روز در فضای مجازی توسط مردم به نام روز آواز ایرانی انتخاب شده است تصریح کرد: از اینکه نامگذاری این روز را مردم انتخاب کرده‌اند خوشحالم و هر کاری می‌کنم که آنها خوشحال شوند چون هر چه دارم از آنهاست.
بعدها خیلی از اهالی موسیقی از خانه موسیقی درخواست کردند که برای نامگذاری این روز به نام روز آواز ایرانی اقدام کند، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی درباره این موضوع به پانا گفته بود،استاد شجریان مرد آواز ایران و نماد موسیقی ایرانی است.
وی با اشاره به این مطلب که شجریان سالهای سال به موسیقی ایران خدمت کرده است،گفت: او به راستی سالها مرد نخست موسیقی ایران بوده است و امروز به نماد موسیقی ایرانی تبدیل شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که بسیاری از علاقه مندان موسیقی و صاحب نظران معتقد هستند باید روز اول مهرماه از سوی خانه موسیقی به عنوان روز آواز گفت: نمی‌توان یک شبه درباره این موضوع تصمیم گرفت. باید ابتدا نظر ایشان را بگیریم و در ادامه با رایزنی‌هایی که صورت می‌دهیم بتوانیم درباره این نامگذاری تصمیم گیری کنیم.
اما از این قصه هفت سال گذشته است و این روزها استاد شجریان به دلیل بیماری کهنه‌ای که دارد در بستر بیماریست و نخستین روز مهرماه با اینکه از نظر اهالی موسیقی به نام روز آواز ایرانی نامگذاری شده است اما هیچ اقدامی درباره‌اش از سوی دستگاههای تصمیم گیر موسیقی صورت نگرفته است.
تنها اتفاقی که در این روزها افتاده است ،خواندن قطعه‌ای توسط سالار عقیلی است برای یادبود روز تولد محمد رضا شجریان است.
سالار عقیلی خواننده موسیقی ایرانی به مناسبت فرا رسیدن یکم مهرماه روز میلاد محمدرضا شجریان استاد آوازه خوان موسیقی ایرانی بخوان جانان را خوانده است. این اثر را روزبه بختیاری آهنگساز جوان حوزه موسیقی ایرانی بر روی شعری از مسعود بختیاری آهنگسازی کرده است.

اخبار احوال این روزهای استاد شجریان این روزها بیشتر در فضای مجازی است که به گوش می رسد گاهی خبر ناگواری ذهن مخاطب را در بر می گیرد که خوشبختانه از سوی خانواده اش تکذیب می شود.

حال باید منتظر ماند و دید آیا به پاس سالها فعالیت استاد شجریان برای پاسداشت فرهنگ ایرانی و ملی کشور ما روز را به نام آواز ایرانی در تقویم موسیقی یایی کشور می‌بینیم یا منتظر می‌مانیم اتفاق بدی برای این استاد شهیر بیفتد و بعد از آن بزرگداشتها است که پس از از هم برای او برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار