زلزله شب گذشته جویبار مازندران ربطی به فعال شدن آتشفشان دماوند دارد؟

تهران (پانا) - دکتر مهدی زارع استاد پژوهشگاه زلزله شناسی درباره زلزله نیمه‌شب گذشته در جویبار مازندران توضیحاتی ارایه داد.

کد مطلب: ۸۵۶۰۴۱
لینک کوتاه کپی شد
زلزله شب گذشته جویبار مازندران ربطی به فعال شدن آتشفشان دماوند دارد؟

دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی، درباره زلزله شب گذشته در جویبار مازندران به پانا گفت: کانون زلزله نیمه‌شب گذشته جویبار مازندران که بزرگی٤.٧ بوده است در شمال بابل در نزدیکی گسل بهشهر قرار دارد. با توجه به موقعیت کانون به نظر می رسد که زلزله به جنبان شدن مرز گسل فعال شمالی رشته کوه‌های البرز با دشت کاسپین مربوط بوده است و طبیعتا ربط مستقیمی با فعالیت آتشفشان دماوند ندارد.

و️ی ادامه داد: این زلزله در مرز زمین‌ساختی کوهستان، می‌توانست سبب زمین‌لغزش و بسته شدن جاده شود. البته در دشت، بسته به ضخامت رسوبات، سطح آب زیرزمینی و نوع خاک به تشدید امواج لرزه‌ای رخ می‌دهد که به نظر می‌رسد که در زلزله بامداد یکشنبه اول مهر٩٧ مازندران چنین تشدیدی رخ داده است.

وی ادامه داد: مهمترین زمین‌لرزه‌های مازندران در تاریخ حدود 1000 ساله اخیر آن بیشتر در بخش‌های شرق البرز مرکزی در فریم و منتهی‌الیه غربی آن ثبت یا گزارش شده‌ است. لرزه‌خیزی مازندران بیشتر تحت تاثیر گسل البرز شمالی و گسل مازندران (خزر) در بخش های مرکزی - نور و بلده و شمال البرز مرکزی و همچنین گسل بهشهر و قطعه شرقی گسل البرز شمالی -در بخش های شرقی البرز مرکزی است.

به گفته زارع، مهمترین مناطق با پتانسیل خطر بالای رخداد یک زمین‌لرزه بزرگ در مازندران عبارتند از مناطق مرکزی و تلاقی گسل‌های بهشهر و مازندران در جنوب ساری و بابل، و منطقه مرکزی البرز مرکزی که پتانسیل رخداد زمین‌لرزه با بزرگای 7.5 در آنها بر پایه زمین‌لرزه‌های تاریخی و شواهد گسلش و ریخت زمین‌ساختی سطحی وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار