رئیس‌جمهوری در آیین آغاز سال تحصیلی: همه چیز از خانه و مدرسه آغاز می‌شود؛ فاصله آنها باید کوتاه شود

۵۹ مدرسه از ۷۸ مدرسه تخریبی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد

تهران (پانا) - آیین بازگشایی مدارس با نواختن زنگ مدارس از سوی رئیس‌جمهوری و با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

کد مطلب: ۸۵۶۰۲۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس‌جمهوری در آیین  آغاز سال تحصیلی: همه چیز از خانه و مدرسه آغاز می‌شود؛ فاصله آنها باید کوتاه شود

آیین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی 97-98 با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در دبیرستان دوره دوم دخترانه نمونه دولتی عترت منطقه 9 تهران رأس ساعت 7 و 30 دقیقه صبح امروز (یکشنبه یک مهر) برگزار شد.

همچنین در این مراسم 59 مدرسه از 78 مدرسه تخریبی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه از طریق ویدئو کنفرانس با پیام رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

رئیس‌جمهوری در این مراسم اظهار کرد: «امسال همچون سال‌های گذشته مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان در سراسر کشور برگزار شد که مردم امسال باشکوه‌تر از سال‌های گذشته این مراسم را برگزار کردند.»

او افزود: «علاوه بر این به مردم پرآوازه اهواز، شهری که در طول دفاع مقدس قهرمانانه ایستادند و مقاومت کردند و هیچ‌گاه نگذاشتند خیابانی از شهرشان در تصرف بعثی‌های قرار گیرد، متأسفانه دیروز به دست عواملی که هم سلاحشان، هم سیاستشان و تبلیغاتشان از همسایگان خلیج فارس آغاز می‌شود به خاک و خون کشیده شدند. برخی از عزیزان باید امسال یا سال‌های آینده به مدرسه می‌رفتند و پدران و مادرانی که باید امروز شادمان می‌بودند در آغاز سال تحصیلی داغدار شدند.»

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «روز اول مهر و بازگشایی مدارس برای ما مهم است زیرا یک بار دیگر کار و تلاش خودمان را برای فراگیری و آموزش‌های لازم و مهارت زندگی شروع می‌کنیم. اگر بدانیم همه چیز از مدرسه آغاز می‌شود یا به‌طور دقیق‌تر همه چیز از خانه و مدرسه آغاز می‌شود سخنی به‌گزاف نگفته‌ایم.»

او ادامه داد: «سخن، ایمان، نوع زندگی، سبک زندگی، نحوه معاشرت، زبان، نحوه ارتباط گیری، اخلاق، رفتار، توانمندی‌های علمی و توانمندی‌های اخلاقی ما از خانه و مدرسه شروع می‌شود و همین جاست که باید معلمان، مربیان و برنامه‌ریزان آموزشی بدانند فاصله خانه تا مدرسه باید کوتاه شود.»

روحانی تصریح کرد: «اگر دانش‌آموز در مدرسه و در محیط خانواده به گونه‌ای بیندیشد و فکر کند و وقتی وارد مدرسه می‌شود فضای دیگری را ببیند این فاصله و تناقض هم به لحاظ رفتاری، هم به لحاظ اخلاقی و هم از جهت ارزشی برای ما مشکل‌آفرین است.»

او افزود: «باید دید دانش آموز موظف است چه‌کارهایی را انجام دهد اگر این دو ارزش در یک راستا نباشد و خدای نکرده این ارزش‌ها متناقض باشد،برداشت یک نوجوان برای آینده زندگی‌اش توأم با ابهام می‌شود و نمی‌داند باید چه‌کاری را انجام دهد، اولین تردیدها در زندگی‌اش آغاز می‌شود، نمی‌داند معلمش راست می‌گوید یا پدرش، نمی‌داند که مدرسه درست می‌گوید یا خانه‌، نمی‌داند که هم شاگردی‌ها درست می‌گویند یا اقوام و این دانش‌آموز را دچار یک تردید و دودلی می‌کند.»

اگر دانش‌آموز در مدرسه و در محیط خانواده به گونه‌ای بیندیشد و فکر کند و وقتی وارد مدرسه می‌شود فضای دیگری را ببیند این فاصله و تناقض هم به لحاظ رفتاری، هم به لحاظ اخلاقی و هم از جهت ارزشی برای ما مشکل‌آفرین است

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «امروز با رسانه‌هایی که در اختیار نوجوانان ما قرار دارند مدرسه محل اتصال جامعه، خانه، دیروز، امروز و فرداست. اگر مدرسه نتواند ما را به قرن‌های گذشته کشور آشنا کند،نتواند ما را به تاریخ این کشور متصل کند،نتواند به دنیای امروز متصل کند و نتواند اتصال دانش‌آموزان را با فردا برقرار کند پس کارکرد مدرسه صحیح نیست.»

او ادامه داد: «شما دانش‌آموزان درس می‌خوانید تا 5 یا 10 سال دیگر وارد جامعه شوید و شما درس را برای فردای خود می‌خوانید. تحولات بسیاری باید در آموزش و پرورش ما شکل بگیرد. آموزش و پرورش بار سنگینی بر دوش دارد. معلمان ما کار بسیار بزرگی تا امروز انجام داده‌اند. همه پیشرفت ما در سایه مدرسه است. همه مقاومت و ایثاری که در جامعه شاهد هستیم بخش بزرگی از اخلاق و رفتار در مدرسه و کلاس درس شکل می‌گیرد و معلم، کتاب و هم کلاسی‌ها در آن مؤثرند.»

روحانی افزود: «برای شما دانش‌آموزان روز اول مهر ممکن است ایجاد شادی و نشاط کند که فردا همکلاسی‌ها و معلم جدید خودتان را می‌شناسید و وارد کلاس درس می‌شوید یا ممکن است روز 31 شهریور برای شما روزی همراه باغم و اندوه باشد که دوباره مدرسه آغاز می‌شود. این دو حالت برای ما بسیار مهم است. همه معلمان، وزارت آموزش و پرورش، دولت، پدران، مادران، جامعه باید کاری کنیم که دانش‌آموز به استقبال اول مهر بشتابد. همان‌طور که برای شب عید همه خوشحال هستند و مدرسه تعطیل می‌شود و حدود 10 تا 15 روز در فضای آزاد هستید و خیلی باید بیشتر از آن خوشحال باشید که مدرسه آغاز می‌شود و کلاس جدید برای تعالی و پرورش و برای اینکه بتوانیم ایران را بهتر بسازیم آغاز می‌شود.»

او ادامه داد: «به دلیل اینکه وقت کمی دارم به چند نکته اکتفا می‌کنم. آموزش و پرورش باید در عمل به جامعه نشان دهد بین مرد و زن تفاوتی وجود ندارد و این موضوع با حرف زدن و گفتن درست نمی‌شود. این که رئیس‌جمهوری، وزیر، صدا و سیما یا رسانه‌ها بگویند ما پیام قران را بگوییم که زن و مرد در پیشگاه خداوند مساوی هستند این را باید در عمل روشن کنیم و این موضوع را باید در مدیران مدارس، سلسله مراتب آموزش و پرورش و معلمان و کتاب‌های درسی مشاهده کنیم. همه باید مقام والای زن را بشناسیم و در مورد آن مطالعه کنیم. همه باید احترام به یکدیگر را از مدرسه بیاموزیم.»

رئیس‌جمهوری افزود: «اخیراً گزارشی به من دادند که فضای مجازی کشور با چند کشور دیگر مقایسه شده بود که آمار خوبی در آن مشاهده نکردم. در نحوه حرف زدن، انتقاد کردن، اشکالی ندارد از هم انتقاد کنیم اما زبان و بیان در انتقاد کردن چگونه است؟ باید دید در ورزشگاه‌ها چه خبر است وقتی یک مسابقه برگزار می‌شود لحن و فریاد چگونه است؟ همه این‌ها نشان می‌دهد که باید احترام به یکدیگر را بیشتر بیاموزیم و همه باید به هم احترام بگذاریم. شما فکر می‌کنید که دروغ گفتن گناه است قطعاً گناه بزرگی است، شما تصور می‌کنید که مال مردم را خوردن گناه است قطعاً گناه بزرگی است، باید بدانیم که اهانت به یک انسان نیز گناه بزرگی‌ست حالا این اهانت‌، اهانت معلم به شاگرد باشد یا اهانت شاگرد به معلم باشد یا اهانت معلم به معلم باشد یا اهانت دانش‌آموز به دانش‌آموز. همه بنده خداییم و در پیشگاه خداوند احترام داریم و باید قدر یکدیگر را بدانیم و با مهربانی و ادب کامل با یکدیگر صحبت کنیم.»

آقای وزیر کاری کند که در سراسر کشور که هر دانش‌آموزی بتواند کتاب درسی خود را نقد کند و نقدش نقدی به‌جا باشد

روحانی ادامه داد: «نکته آخر صحبت‌هایم در مورد مهارت آموزی است. سؤال پرسش مهر امسال هم در زمینه مهارت‌آموزی است. از شما دانش‌آموزان می‌پرسم پارسال چه مهارت‌هایی را آموخته‌اید و برای امسال چه انتظاراتی دارید؟ چه کسی به شما در مهارت‌آموزی بیشتر کمک کرده است؟ کدام معلم به شما بیشتر کمک کرده است؟ چه مهارتی فکر می‌کنید برای شما مهم‌تر است و می‌تواند در آینده زندگی شما مؤثر باشد. از مهارت‌های بسیار ساده تا مهارت‌های سخت‌. مدرسه جایگاه علم و تعلیم و تربیت و مهارت و مواجهه برای ورود به جامعه است.»

او افزود: «باید هر سال در پایان سال دانش آموزان یک مهارت جدید بیاموزند و جایگاه مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در هر سال برای ما اهمیت دارد. دانش‌آموزان برای زندگی خود باید دنبال مهارت باشند.»

روحانی ادامه داد: «زمانی که ما در مدرسه بودیم، این داستان به 60 سال پیش باز می‌گردد، دانش آموزانی که در کلاس دارای استعداد بودند و درسشان از بقیه بهتر بود در زمان غیبت معلم دانش‌آموزان کلاس‌های بالاتر می‌رفتند به دانش آموزان کلاس‌های پایین‌تر تدریس می‌کردند. یعنی دانش‌آموز کلاس ششم در کلاس چهارم یا سوم تدریس می‌کرد و این موضوعی بود که ما هر روز در مدرسه خود می‌دیدیم. من الآن نمی‌دانم آیا وزیر آموزش و پرورش و سیستم آموزشی ساعاتی را برای تدریس دانش‌آموزان به کلاس‌ های پایین‌تر اختصاص داده‌اند یا خیر؟ فکر نکنید که دانش‌آموز نمی‌داند و نمی‌تواند کار معلمی انجام دهد. این تجربه شخصی خود من است گاهی دانش‌آموز به‌اندازه معلم و پا به‌پای معلم می‌تواند کلاس درس را اداره کند. به دانش‌آموزان اعتماد کنید. به آنها شخصیت بدهید تا آنها حس کنند که می‌توانند کارهای بزرگ را انجام دهند.»

او گفت: «‌انواع مهارت‌ها را به دانش‌آموزان بیاموزید، برای ساختن آینده زندگی‌شان تلاش کنید زیرا مدرسه جای ساختن، تدبر، تفکر باشد نه جایگاهی برای پر کردن مخزن ذهن از مطالب کتاب. بگذارید دانش‌آموزان خودشان فکر کنند‌، نظر بدهند، نقد کنند و آقای وزیر کاری کند که در سراسر کشور که هر دانش‌آموزی بتواند کتاب درسی خود را نقد کند و نقدش نقدی به‌جا باشد چه در نوع کلمات و چه در چیدن کلمات و چه در نحوه بیان دارای جایزه باشد. تا بچه‌ها نقد کنند و کتاب را تصحیح کنند. دانش‌آموز تنها نباید کتاب را بخواند بلکه باید کتاب را بخواند، نقد کند، تصحیح و تکمیل کند و این کار از دانش آموزان ما ساخته است.»

رئیس‌جمهوری در پایان سخنانش سالی بسیار خوب، پرنشاط برای همه دانش آموزان، معلمان، پدران و مادران و برای ایران آرزو کرد.

گپ‌و‌گفت روحانی با دانش‌آموزان

حسن روحانی پس از نواختن زنگ آیین بازگشایی مدارس در دبیرستان دوره دوم عترت منطقه 9 تهران به همراه سید محمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش و مدیرمدرسه از یکی از کلاس‌های درس بازدید کرد و با دانش‌آموزان به گفت‌و‌گو پرداخت.

رئیس‌جمهوری در بخشی از سخنانش در کلاس درس به دانش‌آموزان گفت که نباید به دنبال کار دولتی در آینده باشند زیرا در آینده کار دولتی حذف می‌شود و دانش‌آموزان باید به دنبال کار در بخش خصوصی باشند.

همچنین یکی از دانش آموزان از وضع ساختمان مدرسه انتقاد کرد که روحانی در پاسخ انتقاد را موجب رشد دانش‌آموزان دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار