مهر محرمی /امسال ماه مدرسه بویی دگر دارد

بیرجند (پانا) ـ امسال ماه مدرسه بویی دگر دارد؛ گویی عطر خوش ایثار تمام شهر را گرفته و بازی‌های راه مدرسه جای خود را به برنامه ریزی برای برگزاری مراسم عزای حسینی و قول و قرارهای رفاقتی دانش‌آموزان برای حضور در هیئت‌ها و تکایا داده است

کد مطلب: ۸۵۶۰۱۷
لینک کوتاه کپی شد

امروز اول مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید برای دانش‌آموزان در سراسر کشور است. دانش‌آموزانی که بعضا برای اولین‌بار جدایی از پدر و مادر را تجربه می‌کنند و پا در کلاس اول ابتدایی می‌گذارند و طعم شیرین میز و نیمکت را تجربه می‌کنند و یا در مقاطع بالاتر تحصیل می‌کنند و به امید دیدار مجدد دوستان و همکلاسی‌های خود روانه مدرسه شده‌اند.

از اول مهر تا تابستان سال آینده مدارس و دانشگاه‌ها رونق می‌گیرند و معلمان خود را برای یک سال تحصیلی آماده می‌کنند و دانش‌آموزان نیز تفریح و تعطیلات را کنار گذاشته و خود را برای درس و مشق آماده می‌کنند.

هر ساله دانش‌آموزان مهرماه با سرود «باز آمد بوی ماه مدرسه، بوی بازی‌های راه مدرسه» راهی محیط‌های آموزشی می‌شوند، اما امسال مهر بویی دگر دارد؛ گویی عطر خوش شهادت، ایثار، ازخودگذشتگی، شجاعت، و مردانگی تمام شهر را من جمله حال و هوای دانش‌آموزان را فرا گرفته است.

دلم برای سرود ملی «شد جمهوری اسلامی به پا» تنگ شده که اگر چه طولانی بود ولی هنوز هم خاطرات به‌صف شدن در آغاز هر روز مدرسه را تداعی می‌کند و باز هم دلتنگ مدرسه می‌شویم.

دانش‌آموزان می‌آ‌یند و می‌روند اما مدرسه هنوز سرجایش ایستاده. شاید مثل آن سال‌ها تمیز نباشد و دور تخته سفیدش ردی از تخته سیاه آن سال‌ها که بزرگ‌‍تر بود مانده باشد واگر از تاریخ تاسیس مدرسه بیش از دو دهه گذشته باشد حیاط مدرسه حتما چیزی از آن سال‌ها با خود دارد که برای دانش‌آموزان امروز عجیب و بی‌دلیل به نظر بیاید و فقط حیاط مدرسه‌شان را کوچک کرده اما دانش‌آموزان دهه شصت حتما با این فضا که مثل زیرزمین با چند پله پایین می‌رود آشنایی دارند و محیط تنگ و تار پناه‌گاه مدرسه را هنوز به یاد دارند. این مدرسه‌ها هنوز سر جایشان هستند اما بدیهی‌ست که برای بچه‌های امروز احتیاج به تعمیر و بازسازی دارند.

همزمانی آغاز سال تحصیلی با محرم خونین سید و سالار شهیدان عطری حسینی به مدارس داده است که جلوه‌های آن را می‌توان در پرچم عزای حسینی که به دست اولیا مدرسه برافراشته شده و شال سیاهی که بر گردن آنان آویخته شده است دید. حتی نیروهای انتظامی حافظ امنیت دانش‌آموزان نیز در مقابل درب مدارس با شال عزا از دانش‌آموزان استقبال می‌کنند.

مهر ۹7 بوی محرم می‌دهد و بازی‌های راه مدرسه جای خود را به برنامه ریزی برای برگزاری مراسم عزای حسینی و قول و قرارهای رفاقتی دانش‌آموزان برای حضور در هیئت‌ها و تکایا داده است.

مدرسه محرم امروز درب‌های خود را به روی دانش‌آموزان گشوده است و این وظیفه ما است که از کلاس ارباب درس آزادگی، شجاعت، شهامت، مردانگی، پایمردی، ایثار، از خودگذشتگی، غیرت، عفاف، حجاب، تبعیت از ولایت و ... بگیریم. اگر مدارس شعور حسینی را همراه با آموز‌ش‌های خود کنند و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند شیرمردان و شیر زنان سال ۵۷ دوباره متولد می‌شوند و می‌توانند مدافع حریم اسلام، وطن و ناموس باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار