وزیر آموزش‌وپرورش: 2 هزار مدرسه جدید تا پایان سال آماده می‌شود

تهران (پانا)- نشست خبری سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش بعدازظهر امروز همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.

کد مطلب: ۸۵۵۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش‌وپرورش: 2 هزار مدرسه جدید تا پایان سال آماده می‌شود

سید محمد بطحایی در این نشست که مشاوران و معاونان وزیر آموزش و‌پرورش هم حضور داشتند، با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین و گرامی‌داشت یاد همه کسانی که در دفاع مقدس ایفای نقش کرده‌اند، گفت: «من تبریک و تهنیت خود را خدمت یک میلیون و ۷۰۰ هزار نیروی بازنشسته آموزش و پرورش عرض می‌کنم که علی‌رغم همه سختی‌ها چراغ تعلیم و تربیت را روشن نگه داشته‌اند. تبریک می‌گویم به ۱۴ میلیون دانش‌آموزانی که از فردا وارد کلاس‌های درس⁦ می‌شوند. تبریک می‌گویم به ۱۳ هزار دانش‌آموز ایرانی که در ۶۰ کشور جهان مشغول تحصیل هستند و نیز ۴۵۰هزار دانش‌آموز اتباع غیرایرانی که افتخار میزبانی‌شان را داریم.»

او به ابعاد کمی و توصیفی نظام آموزشی اشاره کرد وگفت: «۱۳ میلیون و ۷۸۸ هزار دانش‌آموز ثبت‌نام خود را قطعی کرده‌اند و پیش‌بینی می‌کنیم ثبت‌نام ۳ درصد از دانش‌آموزان که همچنان ثبت‌نام‌شان قطعی نشده است، به زودی انجام شود ولی به هر حال حدود ۱۴ میلیون دانش‌آموز را از فردا میزبانی می‌کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «۴۸۳ هزار باب کلاس درس تنظیم و آماده شده است و پیش‌بینی می‌کنیم که به ۴۹۸ هزار کلاس درس برسد. امسال ۱۶ هزار کلاس درس بیشتر نسبت به سال گذشته داریم که به دلیل استقرار پایه ۱۲است.»

او افزود: «۱۱۰۰ مدرسه دولتی افزایش نسبت به سال گذشته داشته‌ایم و به این ترتیب امسال ۹۱۷۲۱ مدرسه دولتی داریم و فردا را با ۱۱۰۰ مدرسه دولتی جدید آغاز می‌کنیم. در سال تحصیلی گذشته ۱۵هزار و ۳۵۳ مدرسه غیردولتی داشتیم ولی آمار جدیدی تاکنون برای سال تحصیلی جدید ارائه نشده است.»

بطحایی گفت: «۱۴۲ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل علی‌رغم همه تلاش‌ها در سال گذشته داشته‌ایم و برآورد می‌کنیم ۱۴۲ هزار دانش‌آموز بازمانده دوره ابتدایی را کماکان داشته باشیم. البته در سال تحصیلی گذشته ۳۱هزار و ۹۱۰ دانش‌آموز بازمانده را توانستیم جذب کنیم.»

وزیر آموزش و‌ پرورش افزود: «با افتخار می‌گویم در سال تحصیلی گذشته ۵ هزار و ۶۹ دانش‌آموز فاقد مدرک هویتی را در کلاس‌ها جای دادیم و آموزش را برای آن‌ها شروع کردیم و امیدوارم در سال جدید بتوانیم این عدد را بالاتر ببریم و دانش‌آموز فاقد مدرک هویتی را بیشتر تحت پوشش قرار دهیم.»

او ادامه داد: «امروز جمهوری اسلامی مفتخر است که نرخ تحت پوشش دوره ابتدایی بیش از ۹۸ درصد شده است. همچنین نرخ ثبت‌نام پایه اول ابتدایی ما هم به بیش از ۹۷‌درصد رسیده است و امیدوارم آن را به زودی به ۱۰۰ درصد نزدیک کنیم.»

بطحایی در ادامه به فضاهای جدید آموزشی اشاره کرد و گفت: «حدود ۸ هزار کلاس درس جدید امسال به مجموعه فضاهای آموزش و پرورش اضافه شده است. اعتبار این ساخت و ساز هزار و 450 میلیارد تومان بوده است که ۶۹ سالن و فضای پرورشی و ۱۶ استخر در بین این فضاها وجود دارد و بقیه فضای آموزشی است.»

دو هزار کلاس جدید تا پایان سال اضافه می‌شود

وزیر آموزش و پرورش همچنین خبر داد که تا پایان سال ۹۷ دو هزار کلاس درس جدید به این مجموعه اضافه می‌شود. بطحایی گفت: «اعتبارات ما در بودجه ۹۷ همگی به خوبی تخصیص پیدا کرد و ما توانستیم این کارها را انجام دهیم. نیمی از این فضاها با دست خیران آماده شده است و سهم بسیار مهمی داشته‌اند.»

بطحایی به مدارس مناطق زلزله‌زده هم اشاره کرد و گفت: «در سال گذشته با زلزله دلخراشی مواجه شدیم و ۷۸ مدرسه ما در کرمانشاه تخریب شد. خوشبختانه با همتی بالا ۵۹ مدرسه از این تعداد آماده شده است و فردا از سوی رئیس‌جمهوری و از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح می‌شود. البته ما ۲۰۰ مدرسه جدیدی را هم در استان کرمانشاه با کمک خیران و دیکر نهادها، تخریب و بازسازی کردیم که تا پایان سال آماده می‌شوند.»

او ادامه داد: «در شش ماهه اول امسال حدود ۴۹ میلیارد تومان تجهیزات هنرستان‌ها را آماده و ارسال کردیم. تجهیز هنرستان‌ها امسال برای ما خیلی مهم بود و خوشبختانه چند روز آینده ۵۰ میلیارد دیگر هم برای این مهم اختصاص خواهد یافت.»

جهش خوبی در دانشگاه فرهنگیان داشتیم

دانشگاه فرهنگیان از دیگر موضوعاتی بود که وزیر به آن اشاره کرد و گفت: «ما توانستیم از حیث کمی و کیفی یک جهش خوبی را در دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم و برای اولین بار در طول سال‌های تاسیس این دانشگاه، از ابتدای مهر ۳۴ هزار و ۶۰۰ دانشجو وارد این دانشگاه می‌شوند که با احتساب دانشجوهای فعلی ۶۰ هزار دانشجو داریم که امیدوارکننده است تا در سال‌های آینده معلمان خوبی وارد نظام آموزشی شوند.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «امسال ۱۴۰ میلیون کتاب یعنی ۱۲۰۰ عنوان کتاب درسی بین دانش‌آموزان توزیع شده است و تا سال ۱۴۰۰ کتاب نونگاشت نخواهیم داشت. من از همه فرزندان عزیزم می‌خواهم که در نگهداری کتاب‌های خود نهایت تلاش را بکنند چون در وضعاقتصادی و سیاسی تامین کاغذ با مشکل مواجه است و البته نسخه پی‌.دی‌.اف. این کتاب‌ها هم هست و دانش‌آموزان هم می‌توانند از طریق سامانه از این کتاب‌ها استفاده کنند.»

بطحایی افزود: «در شش ماهه اول امسال اعتبارات جاری ما ۵۲ درصد تخصیص یافته است این به غیر از اعتباراتی است که از محل اعتبارات متمرکز تخصیص یافته است. امروز یعنی ۳۱ شهریور نسبت به همین تاریخ در سال گذشته ۱۳ درصد عملکرد تخصیص ما رشد داشته است. البته مطالبات سال ۹۶ که باقیمانده و به سال ۹۷ رسیده است شامل خرید خدمات، فوق العاده‌ها و حق‌التدریس‌هاست. خوشبختانه انضباط بودجه‌ای را برای امسال و تیز ورود به سال‌های آتی فراهم کرده‌ایم.»

تخلفات کمتر شده است

وزیر آموزش و پرورش گفت: «امسال میزان تخلفات، گزارش ‌ها، خطاهای مدارس و اعتراض‌ها درباره شهریه در مدارس غیردولتی کاهش یافت. ۳۲ مدرسه متخلف که بیش از شهریه تعیین شده از خانواده‌ها شهریه گرفته بودند مکلف به بازگرداندن شهریه شدند. ۱۷ مدرسه تذکر شهریه گرفتند و تخلف آن‌ها منجر به لغو امتیاز و همچنین مجوز ۳ مدرسه لغو شد.»

بطحایی افزود: «در مدارس آموزش از راه دور در استفاده از شبکه‌های مجازی کارهای خوبی کردیم تا بتوانیم برای توسعه عدالت آموزشی گام‌های موثری برداریم. مهم‌ترین کاربرد بستر الکترونیکی برای جبران صدمات آموزشی دانش‌آموزان کرمانشاه بود و امروز شاهدیم تعداد زیادی از دانش‌آموزان این استان توانستند در رشته‌های خوب دانشگاه پذیرفته شوند.

وزیر آموزش و پرورش درباره ۵۰ تا ۷۰ هزار از افرادی که سابقه حق‌التدریس داشتند و اکنون مشکلی با صندوق بازنشستگی برای پرداخت احتساب سنوات به نرخ امروز دارند هم گفت: «همکاران حوزه امور اداری و مالی توانستند این مشکل را برطرف کنند و به نرخ همان ایام به افراد پرداخت شود.»

او گفت: «خوشبختانه با مساعدت شورای حقوق و دستمزد، معلمان شاغلی که اضافه تدریس می‌گیرند با ابلاغ این مصوبه اضافه تدریس در فوق‌العاده شغل کارکنان موثر واقع و حق‌التدریسان غیرموظف تا ۲۵ درصد در حکم آنان وارد شد.»

بطحایی گفت: «اقدام موثری با همکاری سازمان پژوهش داریم که بخشی از ساعت برنامه درسی رسمی در اختیار مدیر و معلم مدرسه در ابتدایی دوم و متوسطه اول است. این برنامه ویژه مدرسه یک گام بسیار مهم و کوتاه است و معلم براساس چارچوب اعلام شده می‌تواند ۲ ساعت را متناسب با نیازهای منطقه‌ای دانش‌آموزان تعیین کند.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «نرخ باسوادی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال حدود ۹۶ درصد و افراد ۱۰ تا ۲۹ سال بیش از ۹۷ درصد شده است. سالانه حدود ۲۷ هزار افراد تحت پوشش برنامه‌های نهضت سوادآموزی قرار می‌گیرند. در اواخر مرداد در یک جایزه بین‌المللی برای یک طرح icdl نهصت سوادآموزی رتبه اول جهانی را کسب کرد و از سوی یونسکو کشور برتر شناخته شدیم.»

بطحایی ادامه داد: «تاکید بر حذف آزمون‌ها را در دوره ابتدایی داشتیم که امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور به سراغ متوسطه اول بیایم. آزمون‌ها اهداف پرورشی و تربیتی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، همچنین با حذف آزمون دوره هفتم در مدارس خاص بچه‌ها را از فشار آمادگی برای آزمون نجات می‌دهیم. گفته شد مدارس نمونه دولتی به مدارس عادی تبدیل شود که دستورالعمل آن ابلاغ شد و روش پذیرش مدارس استعدادهای درخشان تغییر پیدا کرد.»

تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون استعدادهای درخشان 100هزار نفر کاهش یافت

او ادامه داد: «آزمون پایه هفتم استعدادهای درخشان به سنجش هوش و استعداد تحصیلی تبدیل شد و امسال به جای ۲۵۰ هزار دانش‌آموز ۱۵۰ هزار دانش‌آموز در این سنجش شرکت کردند و پذیرفته‌شدگان شایستگی و معیارهای سنجش هوش را داشتند. آموزش و پرورش مصمم است در گام اول دوره آموزش ابتدایی را از فشارهای روحی و عصبی خلاص کند که شخصیت دانش‌آموزان را تخریب کرده است. این مسیری است که تعلیم و تربیت نوین برای ما ترسیم کرده است.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «از فردا روز اول مهر در ۳ پایه ابتدایی در مدارسی که شرایط لازم را دارند تکالیف مهارت‌محور که مربوط به درس است باید در مدرسه انجام شود. ما اجازه سوءاستفاده مالی برای کسانی که دکان باز کرده و کتب حل المسایل را توزیع می‌کنند نمی‌دهیم. وظیفه ماست که از این ثروت خدادادی حفاطت کنیم و استعداد دانش‌آموز کلاس ابتدایی باید با شادی و نشاط و تحمل سختی‌ها شکوفا شود.»

او افزود: «مهارت‌آموزی در ۸ استان و ۱۰درصد مدارس اجرا می‌شود. باشگاه پیشکسوتان را باقوت در ۸ استان به بهره‌برداری رساندیم تا به عنوان هیات اندیشه‌ورز برای مدیران استان پیشنهادات راهبردی ارائه دهند زیرا ما به همکاری ۷۰۰ هزار معلم بازنشسته نیاز داریم. حرمت معلم حرمت جامعه است که اگر به هر دلیلی حریم مدرسه و معلم شکسته شود حریم جامعه و محله شکسته می‌شود.»

بطحایی درباره آنچه سونامی بازنشستگی نام گرفته است، گفت: «برای این موضوع دو برنامه داریم که با ایجاد روش‌های انگیزشی افرادی که به آنان نیاز داریم بازنشستگی خود را به تاخیر بیاندازند و راهکار دوم این است که امسال با ۱۶ روش کرسی نیرو را جبران کردیم. برای مهر ۹۸ حدود ۱۶ راهکار را به کار می‌گیریم تا تعداد کمبودهای نیرو را جبران کنیم. استخدام جدید در حال مذاکره است.»

وزیر آموزش و پرورش درباره نارسایی‌های کتب درسی هم گفت: «فرایند توزیع کتب درسی به گونه‌ای است که نارسایی‌ها به حداقل می‌رسد. وقتی ۱۲۰۰ عنوان کتاب درسی باید چاپ شود ممکن است سوبرداشت‌هایی ایجاد شود.»

بطحایی هم‌چنین درباره بازگشایی هنرستان‌ها در روزهای پنجشنبه هم گفت: «این موضوع در اختیار هنرستان‌ها قرار خواهد گرفت. حجم ساعت کارگاه‌ها در هنرستان‌ها بالاست باید با برنامه‌ریزی جلو رویم.»

او درباره حساب یکپارچه مدارس نیز گفت: «با ملاحظات قانونی به اجرا در می‌آید و امروزه براساس کد تعریف شده در حساب یکپارچه این بحث عملیاتی خواهد شد زیرا باعث شفاف‌سازی دریافت‌ها و پرداخت‌ها می‌شود.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «به دلیل کیفیت کاغذها در کتب درسی و بحث نگه‌داشت کتب درسی از سوی دانش‌آموزان قصد داریم برای کتب درسی با یک برنامه‌ریزی برای سال‌های بعدی استفاده کنیم.»

به دنبال این هستیم هیچ تفاوتی بین دانش‌آموزان اتباع و دیگران نباشد

بطحایی گفت: «باید حق اتباع افغانستانی مورد حمایت باشد، در سال تحصیلی گذشته اقداماتی برای این افراد داشتیم و ما موضوعی اعمالی عنوان "در مهر کسی از مهر جا نماند" داشتیم تا موانع ثبت‌نام این افراد برطرف شود. پیش‌بینی می‌کنیم ۵۰۰ هزار نفر اتباع در سال تحصیلی پیش رو تحصیل کنند. آموزش و پرورش کماکان بنا به تاکیدات رهبری و ریاست جمهوری به دنبال این است که هیچ تفاوتی بین دانش‌آموزان اتباع با دانش‌آموزان ایرانی نباشد و شرایط تحصیل برابر باشد.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «در بحث حذف کتب کمک آموزشی نیاز به گفتمان داریم زیرا نقطه‌ای که امروز ما در آن قرار داریم حدود ۲۰ سال طول کشیده شده است و تغییر آن نیاز به گفتمان‌سازی دارد.»

بطحایی درباره استیضاح خود نیز گفت: «نمایندگان مجلس یک حق قانونی دارند و هر زمانی که تشخیص دهند می‌توانند آن حق را دنبال کنند. اگر استیضاح بنده منتفی شد و تعدای از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند نباید به موعد مهر آن را گره بزنیم و مربوط کنیم، چراکه به این نتیجه رسیدند که که پاسخ‌های ارایه شده ما مثبت بوده است.»

او گفت: «این آمادگی را دارم که هر زمانی به سوالات نمایندگان پاسخ دهم که اگر قانع کننده نبود کسی که شایستگی ادامه مسیر را دارد به انتخاب نمایندگان روی کار خواهد آمد. نباید به دلیل نگرانی از استیضاح تمام جهت‌گیری فعالیت را به نوع سوال مطرح شده ببریم، زیرا ما یک افقی برای آموزش و پرورش می‌بینیم و به سمت آن می‌رویم.»

پیگیر کار محمد حبیبی هستم

بطحایی درباره بازداشت محمد حبیبی هم افزود: «دامنه اختیارات من به عنوان وزیر تعریف شده است و قوه قضاییه براساس مصالح خود تصمیم می‌گیرد اما پیگیری‌های بنده نیز موثر خواهد بود. بنده نمی‌توانم چشم خود را بر روی مشکل خانواده خود ببندم و حتما پیگیر آن خواهم بود.»

پاسخ وزیر آموزش و پرورش به شائبه انتصابات صندوق رفاه فرهنگیان

بطحایی درباره شائبه مکاتبه با محمدرضا عارف برای انتصاباتی در صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: «به هیچ عنوان تحت هیچ شرایطی معاملات سیاسی وجود نداشته است و آخرت را نباید برای دنیا صرف کرد. یک کلمه نه از سمت ما و نه ایشان،، برای انتخاب فردی در صندوق ذخیره صحبت نشده است. باید به سمت جوانگرایی حرکت کنیم و تغییر هیات مدیره صندوق ذخیره اکنون در مرحله مقدماتی است و به نقطه روشنی نرسیده است.»

برای تعطیلات زمستانی منتظر استعلام حقوقی هستیم

بطحایی به طرح تعطیلات زمستانی مدارس هم اشاره کرد و افزود: «درباره این موضوع دو نظریه داریم که براساس استعلام مجلس و بخش حقوقی ریاست جمهوری منتظر پاسخ هستیم تا بتوانیم در سال جاری آن را اجرا کنیم و ۵ روز به عنوان تعطیلات میان‌ترم پیش‌بینی شود و در آخر سال تحصیلی اضافه شود.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «هیچوقت نمی‌توان به امید رسیدن به شرایط کاملا مطلوب طرح‌های تحولی را اجرا کنیم. امروزه با معلمانی مواجه هستیم که در سن ۴۵ سالگی شرایط بازنشستگی پیدا می‌کنند، بنابراین باید مشوق‌هایی برای تعویق بازنشستگی در نظر بگیریم.»

او درباره جوانگراییی نیروها در آموزش و پرورش هم توضیح داد: «در ساختار سازمانی آموزش و پرورش تغییراتی را عملیاتی نکردیم زیرا برای آغاز مهر باید باشکوه فعالیت می‌کردیم اما در یکی دو هفته آینده تصمیمات خود را اجرایی خواهیم کرد. هدف اصلی این موضوع چابک‌سازی ساختار است.»

بطحایی گفت: «مدرسه‌محوری یکی دیگر از اهداف این موضوع است و باید ساختارها را تغییر دهیم و آنان را چابک و کوچک کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش درباره سرپرستی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هم که مدتی است با سرپرست اداره می‌شود گفت: «امیدواریم هماهنگی‌ها برای حل‌شدن این موضوع به زودی جواب دهد.»

او مهمترین چالش سال تحصیلی پیش‌رو را همگرایی و همسویی جامعه با تحولات آموزش و پرورش دانست و گفت: «کاهش سهم کنکور و مقاومت اجتماعی بزرگترین چالش است‌.»

45درصد دانش‌آموزان اتباع بیرون مدرسه هستند

وزیر آموزش و پرورش در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به خبرنگاران گفت: «بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار دانش‌آموز تبعه خارجی داریم که ۴۵۰ هزار نفر تحت پوشش هستند، ۴۲۰ هزار از آن‌ها اتباع افغانستان هستند و ۴۵ درصد دانش‌آموزان اتباع، بیرون مدرسه هستند و باید موانع تحصیل آنان بررسی شود.»

بطحایی گفت: «از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم که آنها هم تلاش کنند که دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس ما تحصیل کنند. ما تلاش می‌کنیم مانند دانش آموزان ایرانی در کلاس‌ها حضور داشته باشند.»

او ادامه داد: «در سال گذشته تنش‌هایی اجتماعی داشتیم که با کلاس‌های ۵۰ نفره دانش‌آموزان اتباع را پوشش می‌دهیم، بنابراین نیاز به تجهیزات و فضای آموزشی داریم.»

وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی معلمان هم گفت: «طرح پیشنهادی که برای دولت فرستاده شده است، در یک فراخوان هم منتشر می‌شود تا از نظرات معلمان در این طرح استفاده شود. در طرح پیشنهادی ما بار مالی وجود دارد که در سه سال آینده بار مالی خود را جذب خواهد کرد. امیدواریم بار مالی باعث اجرا نشدن این طرح نشود.»

بطحایی درباره اعلام زمان تکمیل ظرفیت آزمون معلمان مدارس خارج از کشور نیز گفت: «اعزام معلمان به خارج از کشور به دلیل مشکلات ارزی با تغییراتی مواجه شده است که باعث شده نیروی جدید اعزامی را کاهش دهیم و نیروهای قبلی را تمدید کنیم.»

او ادامه داد: «بعید می‌دانم بتوایم نیروی جدیدی را برای تکمیل ظرفیت اعلام کنیم مگر اینکه با گشایش ارزی این کار صورت گیرد.»

بیمه آتیه‌سازان فرهنگیان از دیگر موضوعاتی بود که بطحایی به آن اشاره کرد و گفت: «بخشی از بدهی ما به شرکت آتیه‌سازان پرداخت شده و به ۷۰میلیارد تومان رسیده است و در حال مذاکره هستیم تا با شرکت‌های دیگر بیمه جدید را آغاز کنیم. اگر این مذاکرات به نتیجه نرسید از روش صندوقی، ادامه کار خواهیم داد.»

او گفت: «تمام پیش‌بینی‌های ما حاکی از این است که فردا که آغاز مهر است، کلاسی بدون معلم نیست مگر اینکه اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای صورت گیرد.»

خانواده و مدرسه باید هماهنگ باشند

وزیر آموزش و پرورش گفت: «خانواده و مدرسه دو بال هستند که اگر این دو بال هماهنگ نباشند پرنده زیبا به پرواز در نخواهد آمد. ارتباط و تعامل با خانواده‌ها را از مدت‌ها قبل آغاز کردیم و تلویزیون تعاملی سینا هدفش تقویت این ارتباط است. آموزش خانواده‌ها به صورت آزمایشی اجرا شده است که برای ادامه آن فعالیت‌هایی مستمر صورت خواهد گرفت.»

او ادامه داد: «آموزش خانواده باید الزامی شود و همراه با همکاران ما در آموزش و پرورش گواهینامه دریافت کنند. این آموزش‌ها در نظر گرفته شده است تا خانواده‌ها برای آموزش مهارت‌ها با ما همراه شوند.»

او درباره نشاط‌آفرینی مدارس هم گفت: «مدرسه یک جامعه کوچک است که می‌توان در داخل آن حصار، بهشتی درست کنیم. اگر در جامعه آسیب‌هایی داریم در مدرسه هم این آسیب‌ها وجود دارد. تمام تلاش‌ها برای کاهش این آسیب‌هاست. بخش عمده‌ای از آسیب‌های اجتماعی ما در مدارس که فراوانی کمی دارد ریشه در خانواده و اجتماع دارد.»

او ادامه داد: «تلاشی که در آموزش و پرورش در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی داریم تلاشی قابل تقدیر است که از سوی همکاران انجام می‌شود. ما امروز از طریق سامانه‌ای در معاونت پرورشی رفتارهای دانش‌آموزان را رصد می‌کنیم و تیم‌های مشاوره وارد عمل خواهند شد تا حادثه را قبل از وقوع جلوگیری کنیم.»

او همچنین از اجرای طرح نماد خبر داد که نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان است و در معاونت سلامت و تندرسی دنبال می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: «قوه قضاییه، نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی تا حدی که بضاعت اجازه می‌دهد رفتارهای پرخطر را شناسایی می‌کنند. ما در آموزش و پرورش به شدت نیازمند بخش‌های تخصصی در نهادهای غیردولتی هستیم تا بتوانیم قبل از وقوع یک آسیب اجتماعی، وارد موضوع شویم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار