سیدمحمد بطحایی*

آغاز مهر با امید

سال تحصیلی جاری امروز به پایان می رسد و جامعه تعلیم و تربیت در کنار سایر دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط، خود را برای آغاز سال تحصیلی جدید آماده می‌کنند.

کد مطلب: ۸۵۵۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد

آموزش و پرورش سالی را پشت سر می‌گذارد که موفقیت‌ها و ناکامی‌هایی را تجربه کرده است اما در این میان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید، بهبود شاخص‌های نظام آموزشی بویژه در استان‌ها و مناطق کمتر توسعه یافته بوده است. هرچند همچنان فاصله کاستی‌ها در این مناطق نسبت به مناطق برخوردار کشور معنی دار و قابل توجه است اما تلاش دولت و وزارتخانه متبوع در طی 5 سال گذشته نشانگر موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه است.

در چند روز گذشته خبری در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های مجازی منتشر شد که نشان می‌داد تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان در کنکور سراسری سال‌جاری در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته شده‌اند به نحوی که 26 نفر از دانش‌آموزان در این شهرستان، موفق به ورود در رشته‌های مذکور شده‌اند. این تعداد در سال گذشته 13 نفر بوده است. از کل استان سیستان و بلوچستان در آزمون سال‌جاری، 155 نفر در رشته‌های فوق پذیرفته شده‌اند که نسبت به سال گذشته (66 نفر) رشد قابل توجهی داشته است. علاوه بر شاخص مذکور که نشان دهنده ارتقای جدی کیفیت آموزشی در استان کمتر توسعه یافته سیستان و بلوچستان است، شاخص‌های دیگر هم مؤید این موفقیت است. نرخ باسوادی افراد 10 تا 49 سال در این استان از حدود76 درصد در آغاز دولت یازدهم به حدود 82 درصد در سال تحصیلی جاری رسیده است.

یکی دیگر از مهم‌ترین موفقیت‌های به‌دست آمده نیز، نرخ پوشش نوآموزان دوره پیش دبستانی است که ارتقای آن در مجموعه شاخص‌های تحلیلی، از ویژگی‌های نظام‌های آموزشی موفق و برتر تلقی می‌شود.

در طی 5 سال گذشته این نرخ یعنی نرخ تحت پوشش قرار گرفتن کودکان چهار یا پنج ساله استان سیستان و بلوچستان در دوره پیش دبستانی از 12 درصد درسال تحصیلی 93-92، به 77 درصد در سال 97-96 رشد قابل توجهی را شاهد بوده است.

با توجه به آنکه کودکان و نوآموزان استان سیستان و بلوچستان به زبان قومی خود تکلم می‌کنند و به تعبیر برنامه ریزان آموزشی «دو زبانه» هستند، این افزایش، در آمادگی ایشان برای ورود به دوره ابتدایی بسیار حائز اهمیت است.

نرخ تحت پوشش دوره ابتدایی نیز افزایش قابل توجهی را دارا است یعنی تعداد بیشتری از کودکانی که در دامنه سنی 6 تا 12 سال قرار دارند وارد دبستان‌ها شده‌اند، این شاخص از حدود 90 درصد در سال 93-92 به حدود 95 درصد در سال تحصیلی جاری افزایش یافته است و خوشبختانه فاصله استان با میانگین کشوری(1/98%) کمتر شده است به نحوی که این فاصله در 5 سال گذشته از حدود 8 به 3 درصد کاهش یافته است. مقایسه این دو شاخص و تحلیل مقدماتی آنها نشان دهنده تلاش سیاستگذاران کشور برای کاهش محرومیت‌ها و دستیابی برابر به فرصت‌های آموزشی در مناطق محروم بخصوص استان مذکور است.

امید است با تلاشی که از سوی دولت و سایر دستگاه‌های حاکمیتی و نمایندگان محترم استان برای ارتقای کیفیت و کمیت آموزش و پرورش استان صورت می‌گیرد، کاستی‌ها و نابرابری‌های دستیابی به فرصت‌های آموزشی کاهش یابد و در آینده‌ای نزدیک درخشش فزون‌تر فرزندان میهن اسلامی را در استان سیستان و بلوچستان شاهد باشیم.

منبع: روزنامه ایران

*وزیر آموزش و پرورش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار