کارشناس مذهبی ومربی پیشتاز سازمان دانش آموزی خراسان جنوبی :

هیئات عزاداری یک پایگاه اطلاع‌رسانی باشند

بیرجند(پانا) ـ کارشناس مذهبی ومربی پیشتاز سازمان دانش آموزی خراسان جنوبی گفت : هیئات عزاداری مطلوب می‌تواند مشابه یک پایگاه اطلاع‌رسانی در راستای گسترش ارزش‌های قرآنی و آرمان‌های اهل بیت(ع) عمل کنند و از همین جهت است که علما و بزرگان دین بر ارائه مطالب مستند، منطقی و به دور از خرافه تأکید دارند.

کد مطلب: ۸۵۵۷۲۰
لینک کوتاه کپی شد
هیئات عزاداری یک پایگاه اطلاع‌رسانی باشند

حجت‌الاسلام ایمان حسنی، کارشناس مذهبی و مربی پیشتاز سازمان دانش آموزیدر گفت‌وگو با خبرنگار پانا از خراسان‌جنوبی گفت: خانواده می‌تواند در مرحله اول، معنویت را در روح افراد جاری کند.


وی با بیان اینکه خانواده محل کار، کانون عبادت و مرکز تعلیم و تربیت برای شکل‌گیری شیوه درست زندگی است، افزود: خانواده نهادی است که در آن فرهنگ عاشورایی برای افراد تبیین و تفسیر می‌شود.


این کارشناس مذهبی بیان کرد: بنابراین می‌توان یکی از اهداف به وجود آمدن خانواده‌ها را آشنایی افراد با معنویت و دین عنوان کرد که تأثیر بسزایی در اجتماعی شدن فرد می‌گذارد.


حسنی ادامه داد: خانواده از راه‌های مختلف می‌تواند بر تبیین فرهنگ عاشورایی مؤثر باشد که قرار دادن والدین به عنوان یک الگو، یکی از بهترین شیوه‌های این روشنگری برای کودک و فرزند خانواده است.


وی شرکت دادن نوجوانان در جلسات و هیئات مذهبی را یکی از بهترین راه‌ها برای شناختن فرهنگ حسینی در بین جوانان عنوان و اظهار کرد: پاسخ به پرسش‌های مطرح شده در ذهن نوجوانان و جوانان نیز می‌تواند به میزان زیادی به آن‌ها در کسب شعور حسینی کمک کند.


این کارشناس مذهبی بیان کرد: با فرارسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین(ع)، حسینیه‌ها، تکیه‌ها، مجالس و منابر فراوانی در نقاط مختلف کشور برپا شده و مجالس عزاداری میزبان خیل عظیم مردمی است که خود را به این مجالس می‌رسانند تا در عزای امام حسین(ع) شرکت کنند.


حسنی افزود: بر این اساس، این محافل و مجالس باید برخوردار از ویژگی‌هایی باشند تا مخاطبان بهترین بهره را از آن‌ها برده و معرفت و محبت مردم نسبت به اهل بیت(ع) و اهداف قیام عاشورا و آرمان‌های امام حسین(ع) افزایش یابد به نحوی که بتوان پیوندی میان این ارزش‌ها با زندگی روزمره برقرار کرد.


شور و شعور حسینی در هیئات‌ عزاداری


وی با اشاره به اینکه ارتباط مؤثر بین شور و شعور حسینی لازمه وجود هر هیئتی است، تصریح کرد: غنای محتوای سخنرانی در راستای معرفت افزایی مخاطبان نیز از دیگر ویژگی‌های مساجد است.


این کارشناس مذهبی بیان کرد: وظیفه اصلی مساجد و هیات‌های مذهبی، ایجاد ارتباط پایدار و موثر میان شور و شعور حسینی است تا به این وسیله، مخاطب با سیره امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا بیشتر آشنا شود.

هیئات عزاداری یک پایگاه اطلاع‌رسانی باشد


حسنی تصریح کرد: در حقیقت هیئات عزاداری مطلوب می‌تواند مشابه یک پایگاه اطلاع‌رسانی در راستای گسترش ارزش‌های قرآنی و آرمان‌های اهل بیت(ع) عمل کند و از همین جهت است که علما و بزرگان دین بر ارائه مطالب مستند، منطقی و به دور از خرافه تأکید دارند.


وی ادامه داد: ویژگی بعدی هیات‌های مذهبی این است که هیئات مذهبی و مجلس عزاداری امام حسین(ع) فی‌نفسه سیاسی است، اما سیاستی که اهل بیت(ع) و خود امام حسین(ع) آن را تعریف و تبیین می‌کنند.


وی بیان کرد: این سیاست منطبق بر قرآن و سیره پیامبر(ص) بوده و به حقوق مردم توجه داشته، در مقابل ظلم سر خم نکرده و به دنبال اعتلا و حاکم ساختن ارزش‌های الهی است.


این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: اهمیت دادن به قرآن یا به تعبیر رهبری انقلاب، قرآن‌‌خوانی و معارف قرآنی از جمله دیگر خصوصیات هیئات مذهبی است که این مسئله نیز برگرفته از سیره امام حسین(ع) است که در شب عاشورا باز هم تلاوت قرآن را ترک نکردند و این نشان دهنده این است که قیام امام حسین(ع) نمی‌تواند جدا از قرآن باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار