تقابل در سازمان ملل متحد بر سر دستور کار جلسه شورای امنیت؛ ترامپ شانسی ندارد

تهران (پانا) - حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه فردا برای شرکت در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد راهی نیویورک خواهند شد.

کد مطلب: ۸۵۵۷۰۴
لینک کوتاه کپی شد
تقابل در سازمان ملل متحد بر سر دستور کار جلسه شورای امنیت؛ ترامپ شانسی ندارد

هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد اولین نشست سران کشورها در سازمان ملل متحد بعد از خروج آمریکا از برجام است.

حسن روحانی در این نشست قرار است علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی ملل متحد در روز 25 سپتامبر (3 مهر) ساعت 13:30 به وقت محلی (20:30 به وقت تهران) و ساعاتی پس از سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی ملل متحد سخنرانی کند.

پیش از این، در روز 24 سپتامبر (2 مهر) وزیران امور خارجه ایران و 4+1 یعنی روسیه، چین، آلمان،‌فرانسه و بریتانیا قرار است در مقر سازمان ملل متحد با حضور فدریکا موگرینی،‌مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشستی را برگزار کنند که این نشست احتمالا با انتشار بیانیه سیاسی مشترکی بین کشورهای 4+1 و ایران به کار خود پایان خواهد کرد که در آن پیشرفت مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام و تأکید دیگر کشورها برای به دست آوردن راهکارهای عملی برای دور زدن تحریم‌‌های آمریکا منعکس خواهد شد.

دونالد ترامپ سال گذشته یکی از تندترین سخنرانی‌ها را علیه ملت ایران داشت که منجر به عصبانیت مردم ایران شد در فضای مجازی شد و تبعات بسیاری را در فضای رسانه‌ای به همراه داشت و بیانیه پایانی نشست وزرای امور خارجه می‌تواند در آنچه که رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود مطرح خواهد کرد تأثیر به سزایی داشته باشد.

رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه کشورمان در طوب حضور در نیویورک علاوه بر نشست‌های رسمی، دیدارهای دوجانبه و مصاحبه‌هایی نیز خواهند داشت. از جمله آنکه حسن روحانی در نشست یادبود نلسون ماندلا سخنرانی خواهد کرد و احتمالا با ایرانیان مقیم آمریکا نیز دیداری خواهد داشت.

اما یکی از مهم ترین اتفاق هایی که احتمالا در این دور از مجمع عمومی سازمان ملل متحد در انتظار ایران است،‌نشست شورای امنیت است. نیکی هیلی،‌ نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد چند هفته پیش از برگزاری نشستی با موضوع ایران به ریاست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد خبر داده بود اما مقام های آمریکایی چندی بعد اعلام کردند که این نشست با موضوع ایران برگزار نخواهد شد و موضوع آن «منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی» خواهد بود.

مقام‌های آمریکایی بر این باور بودند که با برگزاری نشستی با موضوع ایران بر اساس قوانین موجود در سازمان ملل متحد باید فرصت پاسخگویی به نماینده ایران داده شود که این به نفع آمریکا نیست.

همین امر موجب شد که نیکی هیلی بار دیگر به صورت رسمی اعلام کند که موضوع نشست شورای امنیت ایران نخواهد بود. با وجود این دونالد ترامپ روز گذشته بار دیگر در توئیتی اعلام کرد که هفته آینده نشست شورای امنیت با موضوع ایران خواهد بود. در حالی که به نظر می‌رسد ترامپ بار دیگر مقابل نظر مشاورانش ایستاده و بدون مشورت و آگاهی اعلام موضوع کرده است. دیمیتری پولیانسکی، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، تاکید کرد: این درست نیست و موضوع نشست همان منع گسترش سلاح های کشتار جمعی است.

به گزارش ایرنا، علاوه بر او دریل کیمبال، مدیر اجرایی انجمن کنترل جنگ افزار در واشنگتن، هم در واکنش به توئیت صبح جمعه ترامپ گفت: «آقای دونالد ترامپ نشست شورای امنیت درباره عدم گسترش سلاح های کشتار جمعی است.»
او در پاسخ به رئیس‌جمهوری آمریکا نوشت: «جلسه شورای امنیت درباره عدم گسترش سلاح های کشتار جمعی است.»
نماینده ایران در سازمان ملل متحد نیزدر این باره گفت: «نشست شورای امنیت درباره منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی است و هیچ کشوری در این موضوع، مورد اشاره قرار نگرفته است.»

خوشرو تاکید کرد: «اساسا ایران موضوع سلاح‌های کشتار جمعی نیست، چرا که ایران از یک طرف به توافق هسته‌ای پایبند است و برجام بر صلح آمیز بودن برنامه‌های ایران صحه گذاشته است.»

او اضافه کرد: «همچنین برنامه‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و بارها پایبندی ایران را تایید کرده است. از این رو، موضوعی نیست که بخواهد به ایران مربوط باشد.»

نماینده ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: «به نظر می‌رسد ناهماهنگی گسترده‌ای بین نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد و واشنگتن وجود دارد و مسایل به درستی منتقل نمی‌شود. ممکن است هر کسی درباره هر کشور دیگری حرف بزند و به طور طبیعی هم پاسخ مقتضی به آن داده خواهد شد اما اینکه موضوع نشست، موضوع ایران باشد، صحت ندارد.»

خوشرو خاطرنشان کرد: «هر کسی درباره ایران صحبت کند، ایران هم پاسخ خواهد داد اما در این نشست چنین چیزی مطرح نیست و توئیتر رئیس‌جمهوری آمریکا اشتباه دیگری است که مرتکب شده‌اند.»

به هر حال هرگونه سخن غیر معقولی از سوی آمریکا در این نشست قطعا با واکنش نمایندگان ایران در سطوح مختلف مواجه خواهد شد گو اینکه بسیاری از کارشناسان این رفتار آمریکا را در حال که پیش از این بارها درخواست مذاکره مستقیم با ایران را مطرح کرده و این درخواست با واکنش تند مقام‌های ایرانی مواجه شده است نوعی ادامه تلاش رئیس‌جمهوری آمریکا برای نمایش تازه می‌دانند.

به هر حال در حالی که هنوز تکلیف نشست شورای امنیت مشخص نیست حضور یا حضور نیافتن ایران و سطح حضور در این نشست هم روشن نیست. اما قطعا ایران به همان اندازه ای که دوربین های ثبت خبر به دنبال هر گونه رفتار متفاوت از رئیس‌جمهوری آمریکا در راهروهای سازمان ملل متحد هستند این انتظار را دارد و قطعا برای هر گونه رفتاری از پیش آماده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار