کارستانِ «آقا مدیر»

مدیر جوان یک مدرسه در شهر گوگان به رغم تنگناهای مالیِ آموزش و پرورش با جلب مشارکت های مردمی تحول آفرین شده است

تبریز (پانا) - در حالی که شهر گوگان با تاسیس اولین مدارس به سبک نوین در بیش از 110 سال قبل، یکی از پیشگامان فرهنگ و آموزش در سراسر آذربایجان شناخته می شود، حالا یک مدرسه در مقطع متوسطه اول، به نماد نسل جدیدی از آموزش و پرورش در این شهر تبدیل شده است.

کد مطلب: ۸۵۵۶۸۱
لینک کوتاه کپی شد
کارستانِ «آقا مدیر»

پس از عبور از چهارراه مرکزی شهر، میانه‌ گذری که گوگانی‌ها آن را «راستا» می‌خوانند، این مدرسه را پیدا می‌کنیم. جنب و جوشی که دانش‌آموزان در حیاط مدرسه دارند، برای روزهای تعطیلی تابستان کمی غیر عادی به نظر می‌رسد، اما بعدا معلوم می‌شود که این بچه‌ها، با دعوت «آقا مدیر» آستین بالا زده‌اند تا خودشان مدرسه را برای اول مهر آماده کنند. از نظافت سالن‌ها و کلاس‌ها گرفته تا رنگ‌آمیزی میز و صندلی‌ها و در و دیوار مدرسه کارهایی است که بیشترش را خود دانش‌آموزان و پدران آنان انجام داده‌اند.

شکل مدرسه طوری است که در نگاه اول به نظر می‌رسد تنها چند ماه از افتتاح آن سپری شده، در حالی که این مدرسه 35 سال پیش احداث شده است و بسیاری از اولیای دانش‌آموزان، خود زمانی پشت نیمکت‌های همین مدرسه درس خوانده‌اند.

امروز مدرسه شهید برادران گوگان به همت مدیر کوشا و توانمندش به قدری متحول شده است که دیگر جزو مدارس کلنگی محسوب نمی‌شود. رضا باقرزاده این مدرسه را 12 روز مانده به آغاز سال تحصیلی 96 - 97 تحویل گرفته و چنان که خود می‌گوید، با یک «یا علی» به مدرسه‌ای کم‌نظیر در این شهر تبدیل کرده است. رنگ‌آمیزی دیوارهای مدرسه، نقاشی کلاس‌های درس، نصب آب‌سردکن، پرده، تجهیز آزمایشگاه و کارگاه آموزشی، ایجاد سالن ورزشی و غنی‌سازی منابع کتابخانه مدرسه تنها بخشی از اقداماتی است که باقرزاده در طول این یک سال با کمک گرفتن از معلمان، دانش‌آموزان و والدین آنها و همین‌طور خیران گوگانی رقم زده است.

این مدیر 35 ساله که کارشناس علوم تربیتی است، در دوره کارشناسی ارشد در رشته برنامه‌ریزی آموزشی تحصیل کرده است و اکنون دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز است. او از سال 86 در کسوت سربازمعلم وارد آموزش و پرورش شده و در روستای زینت‌لو شهرستان آذرشهر به عنوان آموزگار پایه چهارم و پنجم ابتدایی تدریس کرده و پس از آن در سال 87 به عنوان مشاور در مدرسه استثنایی آذرشهر در خدمت دانش آموزان منطقه بوده و بالاخره در سال 89 با قبولی در آزمون استخدامی به صورت رسمی وارد آموزش و پرورش شده است. باقرزاده با بیان اینکه پس از قبولی در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش دو ماه به عنوان آموزگار کلاس‌های چندپایه در روستای بنیادکندی شهرستان چاراویماق مشغول فعالیت بوده است، ادامه می‌دهد: پس از آن بنا به درخواست رئیس اداره آموزش و پرورش این شهرستان به عنوان کارشناس تکنولوژی و گروه‌های آموزشی و یک سال پس از آن با حفظ سمت به عنوان کارشناس آموزش متوسطه و راهنمایی شهرستان چاراویماق منصوب شدم. وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال 91 وارد آموزش و پرورش گوگان شده است، می‌افزاید: تا سال گذشته به عنوان مشاور دبیرستان‌ها در خدمت مردم گوگان بودم و 12 روز مانده به آغاز سال تحصیلی 96 -97، به عنوان مدیر مدرسه پسرانه شهید برادران گوگان انتخاب شدم.

به گفته باقرزاده، مدرسه شهید برادران گوگان در سال 58 تاسیس و ساختمان فعلی مدرسه در سال 62 احداث شده و نه سال پیش نیز بخشی از آن را اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی مقاوم‌سازی کرده است. این مدیر جوان همچنین می‌گوید: این مدرسه، متوسطه دور اول و دارای 9 کلاس درس است که دانش آموزان در سه پایه هفتم، هشتم و نهم در آن تحصیل می‌کنند. وی به وضع نامناسب مدرسه پیش از تحویل اشاره و اضافه می‌کند: در طول این 12 روز مانده به آغاز سال تحصیلی، با فعالیت شبانه‌روزی و انجام پاره‌ای کارهای عمرانی مدرسه را آماده حضور دانش‌آموزان کردیم. باقرزاده در ادامه با تاکید بر نقش فضای آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان می‌گوید: تاثیر محیط در آموزش را مبنای عمل قرار دادیم و در اولین قدم نقاشی کلی ساختمان مدرسه را انجام دادیم و فعالیت خود را با شاداب سازی محیط مدرسه آغاز کردیم. وی دانش‌آموزان مستعد و ظرفیت بالای اولیای آنها را از رموز موفقیت خود در این عرصه اعلام می‌کند و می‌افزاید: با توجه به عیارسنجی‌های صورت گرفته، در گام بعدی با حمایت اداره آموزش و پرورش گوگان و مساعدت اولیای دانش‌آموزان و خیران، مدرسه را تجهیز کردیم که تجهیز کارگاه و آزمایشگاه از آن جمله است.

برگزاری مستمر دوره‌های آموزش خانواده ویژه اولیای دانش آموزان

مدیر مدرسه شهید برادران گوگان با اشاره به برگزاری مستمر دوره‌های آموزش خانواده ویژه اولیای دانش آموزان در این مدرسه بیان می‌کند: این دوره آموزشی ماهانه با شرکت 90 درصد اولیا برگزار می‌شود و در راستای اعتمادسازی بیشتر، ضمن ارائه گزارش مالی، عملکرد خود را صورت مصور در اختیار اولیای دانش‌آموزان قرار می‌دهیم. وی تصریح می‌کند: حضور اولیای دانش آموزان در این دوره‌های آموزشی نه تنها از بعد مالی موثر بوده است بلکه در راستای ارتقای بعد فرهنگی و پرورشی دانش‌آموزان نیز از همکاری اولیا بهرمند شدیم. بر این اساس اولیای دانش‌آموزان یک ماه عملکرد فرزندان خود را در منزل رصد می‌کنند و در این کلاس‌های آموزشی رفتارهایی که نیازمند اصلاح یا دریافت راهکار است، مطرح می‌شود و از راهنمایی‌های کارشناسان بهره‌مند می‌شوند.

اقدامات صورت گرفته در طول یک سال

باقرزاده در ادامه به برشماری اقدامات صورت گرفته در طول یک سال مدیریت خود در این مدرسه می پردازد و می گوید: نقاشی کلی ساختمان مدرسه، غنی‌سازی کتابخانه، نصب پرده، نصب کمد شخصی برای دانش‌آموزان، تجهیز نمازخانه، آزمایشگاه و کارگاه، ایجاد اتاق مشاوره، تعویض کلیه درهای مدرسه، ایجاد سالن ورزشی و کاشت درخت در حیاط مدرسه از جمله اقدامات ما در این مدت است. وی همچنین برگزاری جشن تکلیف، برگزاری جشنواره گل و اهدای نهال از سوی خیران و اختصاص کمد جایزه را از بخشی از اقدامات فرهنگی مدرسه شهید برادران گوگان عنوان می‌کند.

افزایش تعداد دانش آموزان نسبت به سال تحصیلی گذشته

این مدیر جوان با اشاره به تحصیل 243 دانش آموز در سال تحصیلی 96 - 97 در مدرسه شهید برادران گوگان می افزاید: بیش از 300 دانش آموز برای سال تحصیلی جدید در این مدرسه ثبت‌نام کرده‌اند. وی افزایش امکانات و ارتقای عملکرد آموزشی و پرورشی را از عمده دلایل رشد ثبت نام دانش‌آموزان در این مدرسه اعلام می‌کند و می‌گوید: انعکاس ظرفیت‌های مدرسه سبب افزایش تمایل اولیای برای ثبت‌نام فرزندان خود در این مدرسه شده است و حتی تعدادی از دانش‌آموزان که در سال‌های گذشته در مدارس غیردولتی یا در مدارس شهرستان آذرشهر تحصیل می‌کردند، امسال در این مدرسه ثبت‌نام کرده‌اند.

کسب رتبه‌های برتر منطقه‌ای و استانی در جشنواره خواررمی

باقرزاده همچنین با اشاره به رشد دو و نیم درصدی آمار قبولی دانش‌آموزان مدرسه شهید برادران گوگان در آزمون‌های ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی می‌افزاید: در تحصیلی گذشته هفت نفر از دانش آموزان این مدرسه در آزمون‌های ورودی این مدارس قبول شده اند و امسال در تلاشیم این آمار را به 50 درصد برسانیم.

وی کسب رتبه‌های برتر منطقه ای و استانی در جشنواره خواررمی از سوی دانش آموزان این مدرسه را یادآور می‌شود و تاکید می‌کند: می‌کوشیم تا بهترین فضا را برای تحصیل دانش آموزان ایجاد کنیم و دانش‌آموزان را به لحاظ ایمانی، علمی و تربیت اسلامی ارتقا دهیم.

مدیر مدرسه شهید برادران گوگان تصریح می کند: معتقدیم می‌توان تهدیدات و مشکلات را با چکش‌کاری به فرصت تبدیل کرد.

لزوم هوشمندسازی مدرسه

وی در پایان با تاکید بر نقش سیستم آموزشی هوشمند در کیفیت‌بخشی به آموزش دانش آموزان می گوید: نبود برد هوشمند در کلاس‌ها از جمله کمبودهای این مدرسه است که امیدواریم با مساعدت اداره کل آموزش و پرورش استان در آینده نزدیک این مشکل برطرف شود.

حمایت شورای شهر از مدیر جوان

به منظور بررسی بازتاب فعالیت‌های این مدرسه در میان مسئولان شهری با صادق قصابی، رئیس شورای اسلامی شهر گوگان تماس گرفتیم

با همان جمله اول، متوجه می‌شویم که کاملا در جریان مسائل و کارهایی که در مدرسه صورت گرفته است، قرار دارد همچنین معلوم می‌شود که خارج از جایگاه مسئولیتش او هم در کارهای مدرسه مشارکت دارد.

قصابی می‌گوید: گوگان شهری است که در امر آموزش و پرورش جزو پیشگامان استان به شمار می آید و به همین دلیل شورای شهر نیز در این دور از فعالیت خود، توان خود را به فعالیت هایی که محوریت فرهنگی دارند معطوف ساخته است.

او با تمجید از اتفاقات مثبتی که در مدرسه شهید برادران افتاده است، خاطر نشان می کند: مدیریت شهری گوگان به رغم تنگناهای مالی که با آن روبه‌روست، تلاش می‌کند تا از طریق جلب مشارکت‌های عمومی، چنین حرکت‌هایی را تقویت کند و در حد توان، موانع را از پیش پای کسانی که در عرصه تعلیم و تربیت می کوشند، بر دارد.

گزارش از: قمر طالبی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار