ارز حاصل از صادرات در فرایندی تدریجی به اقتصاد کشور بر می‌گردد

تولیدکننده برای ادامه روند تولید چاره‌ای جز برگرداندن ارز حاصل از صادرات ندارد

تهران (پانا) - در حالی که انتقادهایی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور وجود دارد کارشناسان و فعالان اقتصادی می‌گویند بازگشت ارز حاصل از صادرات یک فرآیند زمانی دارد و صادرکننده برای ادامه فرآیند تولید چاره‌ای جز بازگرداندن ارز ه کشور ندارد.

کد مطلب: ۸۵۵۶۷۹
لینک کوتاه کپی شد
ارز حاصل از صادرات در فرایندی تدریجی به اقتصاد کشور بر می‌گردد

عباس آرگون عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه سیاست‌های جدید ارزی کشور در چارچوب سیستمی می‌تواند منجر به حل مشکل تجار و بازرگانان شود می‌گوید به طور قطع تمامی صادرکنندگان به دنبال برگرداندن ارز حاصل از صادرات هستند اما ترم‌های مختلف تجاری و محدودیت‌هایی دارند که نقل و انتقال ارزی را با دشواری همراه کرده است و اینکه قاعده و چارچوب زمانی برای آن تعیین شده است مشکل را حل نمی‌کند.

عباس آرگون در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا تصریح کرد:‌ مشکل‌های ارزی تجار و بازرگانان پرونده به پرونده در حال است و هنوز مشکل‌هایی به صورت سیستمی وجود دارد و اگرچه ترخیص کالا در گمر‌ک‌های کشور تسهیل شده است اما ترخیص برخی از کالاها انجام نشده است.

وی ادامه داد: تعهدات ارزی افرادی که با یوزانس کالا به کشور وارد کرده‌اند مشخص نیست و معین نیست که باید با چه نرخی تسویه شود. همچنین سررسید اقساط فاینانس‌ها فرا رسیده است و معین نیست که تعهدات ارزی باید چگونه تسویه شود.

ابهام‌های ارزی به تدریج مرتفع می‌شود

آرگون عنوان کرد:‌ ابهام‌هایی وجود دارد و اگر بنگاه‌ها قرار باشد که با نرخ ارز کنونی این تعهدها را پرداخت کنند در عمل به ورشکستگی خواهند رسید و این بحث‌ها باید تعیین تکلیف شود.

وی با اشاره به اینکه تعیین تکلیف این موارد در دستور کار جلسه‌های مشترک با اتاق‌های بازرگانی قرار گرفته است،‌ اظهار کرد: رئیس کل جدید بانک مرکزی عزم جدی برای حل مشکل ارزی دارد اما اقتصاد یک سیستم است که باید همه اجزای آن همزمان و همگام با هم عمل کنند و تنها یک فرد نمی‌تواند در یک مجموعه مشکل‌ها را برطرف کند و مدیر تنها در چارچوب‌هاست که می‌تواند عمل کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در مورد انتقادهایی که در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات وجود دارد، اظهار کرد:‌ صادرکنندگان در بنگاه‌های کوچک و بزرگ الزامی هم نباشد باید ارز حاصل از صادرات را به منظور ادامه تولید به کشور برگردانند و به طور قطع به منبع لایتنهایی وصل نیستند و چاره‌ای جز برگرداندن ارز ندارند.

وی ادامه داد:‌ به طور قطع تمامی صادرکنندگان به دنبال برگرداندن ارز حاصل از صادرات هستند اما ترم‌های مختلف تجاری و محدودیت‌هایی دارند که نقل و انتقال ارزی را با دشواری همراه کرده است و اینکه قاعده و چارچوب زمانی برای آن تعیین شده است مشکل را حل نمی‌کند و صادرکننده حتی اگر ملزم هم نباشد برای ادامه روند تولید ناچار به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات است تا سرمایه در گردش خود را تامین کند.

دولت از نظر بخش‌خصوصی بهره گیرد

مرتضی عمادزاده،‌ کارشناس مسائل اقتصادی نیز درگفت وگو با خبرنگار پانا در تحلیل تصمیم‌های ارزی کشور اظهار کرد:‌ طبیعی است دولت باید در تصمیم‌گیری‌ها از نظر فعالان بخش خصوصی و کارشناسان اقتصادی بهره بگیرد و اشتباهی که به وجود آمد این بود که ارز دولتی اختصاص یافت.

وی افزود: واقعیت این است که ارز دولتی هدف مورد نظر را محقق نکرده است و مردم طعم کالاهایی را که قرار بوده است با ارز ارزان در اختیار آنها قرار بگیرد را نچشیده‌اند.

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: بخشنامه‌های متفاوت نیز نمی‌تواند اثر آن تصمیم اشتباه را جبران کند و متاسفانه منابع ارزی کشور به هدر رفت و نتیجه این است که چندنرخی شدن کالاها و خدمات نابسامانی‌هایی را در بازار کالایی به وجود آورده است.

وی خاطرنشان کرد: بی‌تدبیری مهمترین عاملی است که موجب شده است با وجود فشارهای بیرونی و تحریم بخشی از منابع ارزی کشور مسیر درستی را طی نکند.

عمادزاده عنوان کرد:‌ دولت باید تخصیص ارز را به گونه‌ای انجام دهد که ارز تنها برای اقلام دارو و کالاهای استراتژیک اختصاص یابد و لازم نباشد بگیر و ببندهای ارزی ایجاد شود.

وی تاکید کرد:‌ بازگشت ارز حاصل از صادارت به دلیل تحریم با مشکل‌هایی مواجه است اما به تدریج به کشور بر می‌گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار