در گفت‌وگو با پانا

کاهش 22 درصدی بارش‌ها در مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران: ۴۰۰ هزار نفر از اهواز، اصفهان، قم و تهران در سه سال اخیر به مازندران مهاجرت کرده‌اند

تهران (پانا) - مدیرکل هواشناسی مازندران می‌گوید استان مازندران دچار تغییرات اقلیمی شده است و میزان بارندگی در این استان در سال جاری تا پایان مهرماه 22 درصد کاهش خواهد داشت.

کد مطلب: ۸۵۵۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد
کاهش 22 درصدی بارش‌ها در مازندران

سیدمحمدرضا رضوی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه مازندران دچار تغییرات اقلیمی شده است، گفت: سرچشمه‌های آبی که برای کشاورزی در مازندران تامین می شود از ارتفاعات است اما اکنون به دلیل تغییرات اقلیمی این منابع را از دست داده‌ایم. در تیرماه سال جاری در ارتفاعات مازندران چهار درجه افزایش دما داشته‌ایم که عدد بالایی است. در همین ایام در جلگه مازندران با افزایش 2.5 درجه‌ای دمای هوا مواجه بوده‌ایم.

مراتع مازندران آنقدر فقیر شده است که هر آبی بیش از ظرفیت وارد شود به شکل سیل به ما خسارات وارد می‌کند. مازندران به سرزمین بی در و پیکری تبدیل شده است که برای مدیریت آن هیچ برنامه‌‌ای وجود ندارد

مدیرکل هواشناسی مازندران افزود: ایستگاه‌های سنجش آب و هوایی که در ارتفاعات 1500 تا 2000 متری قرار دارد؛نشان می‌دهد که کاهش بارش برف داشته‌ایم و کاهش میزان بارش برف در ارتفاعات یعنی کاهش آبدهی در رودخانه‌ها. این در حالی است که هر سال گرمتر می‌شود و تعداد روزهای یخبندان و میزان بارش‌ها در حال کاهش است.

وی اضافه کرد: مردم فکر می‌کنند مازندران همیشه آب دارد درصورتی که مازندران مشکلات زیادی دارد. کشوری مانند هلند که به اندازه دو استان گلستان و مازندران وسعت دارد، 17.5 میلیون نفر جمعیت دارد و از نظر محیط زیستی در جایگاه خوبی قرار دارد ولی ما با 5.5 میلیون نفر جمعیت به بن بست رسیده‌ایم. نبود برنامه‌ریزی صحیح در مازندران به ما آسیب می‌زند.

رضوی با اشاره به افزایش موج مهاجرت به سمت مازندران گفت: در طول سه سال اخیر 400 هزار نفر از مردم شهرهای اهواز، اصفهان، قم و تهران به سمت مازندران مهاجرت کرده‌اند. مهاجرت‌ها باعث شده است تا تمام ارتفاعات را از دست بدهیم و همه آب‌هایی که پیش از این به دشت مازندران می‌رسید، در ارتفاعات گرفته شود و آبی به پایین‌دست نرسد و این مساله موجب شده است تا عمق چاه‌ها پایین‌تر برود.

مدیرکل هواشناسی مازندران تصریح کرد: از طرفی مراتع بالادست را از دست داده‌ایم و مراتع مازندران آنقدر فقیر شده است که هر آبی بیش از ظرفیت وارد شود به شکل سیل به ما خسارات وارد می‌کند. مازندران به سرزمین بی در و پیکری تبدیل شده است که برای مدیریت آن هیچ برنامه‌‌ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: در برخی روزهای تعطیل، دو میلیون جمعیت وارد مازندران می‌شود و این میزان جمعیت به آب نیاز دارد. اقلیم مازندران دیگر توان این میزان جمعیت و تردد خودرو را ندارد.

رضوی درباره کاهش میزان بارندگی در استان مازندران نیز گفت: میزان بازندگی مازندران تا پایان مهرماه 22 درصد کاهش خواهد داشت، هر چند بارش‌هایی در پاییز داریم اما مقدار برف کاهش یافته که نگران کننده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار