ذوالفقاری، کارشناس تربیت دینی:

برای تربیت مناسب باید خانه، مسجد و مدرسه هماهنگ باشند

تهران (پانا) - یک کارشناس تربیت دینی، تربیت را به مثابه یک زنجیره خواند و تاکید کرد اگر مثلث خانه، مسجد و مدرسه با یکدیگر هماهنگ نباشند، خروجی مطلوب نیست. 

کد مطلب: ۸۵۵۵۸۴
لینک کوتاه کپی شد
برای تربیت مناسب باید خانه، مسجد و مدرسه هماهنگ باشند

سید محسن ذوالفقاری در برنامه پرسشگر درباره فاصله مدارس با دینداری گفت: «قبل از انقلاب می‌گفتند آموزش در مدرسه و پرورش در منزل و مسجد انجام شود. والدین خود را موظف می‌دانستند دینداری را آموزش دهند. اما بعد از انقلاب قرار شد توامان آموزش و پرورش از سوی مدرسه انجام شود. استادان متون آموزشی را مشخص کردند اما متون آموزشی کسی را دیندار نمی‌کند. افراد عامل و علمای ربانی و معلمانی خوب با روش و منشی که داشتند بچه‌ها را دیندار می‌کردند.»

این کارشناس تربیت‌ دینی ادامه داد: «ندیده‌ام شخصی که از پایه دوازدهم فارغ‌التحصیل می‌شود نه فقط مباحث دینی بلکه انگلیسی و عربی‌اش بسیار خوب باشد. گویی دانش‌آموزان فقط تست‌زنی را خیلی خوب یاد می‌گیرند. بچه‌ها می‌بینند آنچه خوانده‌اند با آنچه در واقعیت وجود دارد بسیار متفاوت است.»

ذوالفقاری افزود: «خروجی دروس دینی، آن خروجی که دین می‌خواهد نیست. باید کل جامعه ما یک جامعه دینی باشد و نمود آن را ابتدا در فرزندان و کودکان ببینیم. تربیت یک زنجیره است اگر مثلث خانه، مسجد و مدرسه با یکدیگر هماهنگ نباشند، خروجی مطلوب نیست. وزرا می‌آیند و می‌روند و هرکدام آموزش را به شیوه جدید تعریف می‌کنند و نظام‌های آموزشی را تغییر می‌دهند. درحالی که در کشورهایی، وزرای آموزش و پرورش سه چهار دوره باقی می‌مانند تا خروجی را ببینند.»

این کارشناس تربیت دینی گفت: «شنیدم در مدرسه ابتدایی به بچه می‌گویند زیارت عاشورا داریم. در حالی که کودک واژه‌های عربی و همه مفاهیم را متوجه نمی‌شود. متاسفانه در همان زنگ دینی هم برخی معلمان کامل به کلاس نمی‌روند و معلم جایگزین به کلاس می‌رود مگر روضه‌خوانی است که مداح دیگر را می‌فرستید به جای خود سرکلاس؟»

ذوالفقاری درباره اهمیت نماز جماعت هم گفت: «رئیس یک زندان اعلام کرده بود 95درصد زندانی‌ها بی‌نمازاند. قرآن می‌گوید نماز انسان را از فحشا دور می‌کند. آموزش نماز جماعت لازم است اما نماز جماعت بچه‌ها با بزرگسال‌ها فرق دارد. از سوی دیگر نباید فراموش کرد عملکرد و ظاهر مردم، حاصل باطن مسئولان است. وقتی یک مسئول دروغ می‌گوید نمی‌توانم به فرزندم بگویم دروغ بد است. عوامل بسیاری لازم است تا یک کودک دیندار شود. حتی مدیر و خدمتگزار مدرسه همه باید رفتار و عملکرد صحیح دینی داشته باشند تا دیندار واقعی شود.»

او گفت: «نمره‌دهی بچه‌ها را نابود کرده است. مباحث نظری در ذهنشان پر می‌شود و در کنکور خالی می‌شود. لازم است توجه کنیم که اصل و اساس، والدین هستند، بعد مدرسه. یک سامانه مهارت‌آموزی در مدارس غیرانتفاعی راه افتاده که خوب است در مدارس دولتی هم انجام شود. مسئولان می‌گویند آموزش و صنعت باید پیوند بخورد ولی این امر هیچ وقت محقق نمی‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار