بازنشستگان آماده وداع با فدراسیون‌ها شدند

تهران (پانا) – با ابلاغ رسمی قانون منع به کارگیری بازنشستگان، باید در انتظار تحول در مدیریت برخی فدراسیون‌های ورزشی بود اما درباره وزارت ورزش و جوانان به نظر می‌رسد تحولی در معاونین مسعود سلطانی‌فر ایجاد نخواهد شد.

کد مطلب: ۸۵۵۵۶۹
لینک کوتاه کپی شد
بازنشستگان آماده وداع با فدراسیون‌ها شدند

رئیس‌جمهوری اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را به صورت رسمی 27 شهریور به سازمان اداری و استخدامی ابلاغ کرد. در این قانون فرصت دو ماهه‌ای به مشمولان داده شده است تا صندلی‌های خود را تحویل مدیران جوان دهند. روندی که باید طی روزهای اخیر منتظر ماند و شاهد خالی شدن صندلی‌هایی بود که بازنشستگان بر آن تکیه زده بودند.

البته با توجه به اینکه این قانون قبل از تعطیلات ماه محرم ابلاغ شد هنوز اتفاقی خاص در ورزش ایران مبنی بر جدا شدن مدیری بازنشسته رخ نداده است اما باید به مرور شاهد این تغییر و تحولات باشیم، به خصوص اینکه سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان روز جمعه در صحبت‌هایش اعلام کرد برای برخی از روسای فدراسیون‌های بازنشسته سرپرست تعیین می‌کند و سرپرستان با ابلاغ رسمی این قانون وزارت ورزش از همان هفته اول کار خود را شروع می‌کنند.

استثناها و تلاش برای استثنا شدن

جانبازان بالای 50 درصد و آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از این قانون مستثنی هستند و هر کدام از رئیس فدراسیون‌ها چنین شرایطی داشته باشند با وجود بازنشستگی همچنان روی کار خواهند ماند. البته گفتن این نکته خالی از لطف نیست که پس از ابلاغ این قانون، برخی رئیس فدراسیون‌ها از روش‌های مختلف مانند تلاش برای افزایش درصد جانبازی به دنبال این بودند که یکی از شروط لازم را برای ابقای پست خود به دست بیاورند اما طبق آنچه گفته شده، شرایط افراد قبل از ابلاغ قانون مورد بررسی قرار می‌گیرد بنابراین تلاش برخی برای کسب یکی از این شروط بی نتیجه است و کمکی به ادامه حضور آنها در صندلی ریاست نخواهد کرد.

تهدید پوچ به تعلیق

طبق منشور بین‌المللی المپیک فدراسیون‌های ورزشی نهادهای غیردولتی هستند که هرگونه دخالت دولت در امور آنها خلاف است و تعلیق را به دنبال دارد. بر همین اساس برخی طی هفته‌های اخیر با جدی شدن وداع بازنشسته‌ها با مدیریت ورزش خطر تعلیق را یادآور شدند اما به گفته مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس‌ اسبق سازمان تربیت بدنی، اگر قانونی به صورت عمومی در سطح کشور اجرا شود، فدراسیون‌های جهانی هم این موضوع را می‌پذیرند و آن را دخالت محسوب نمی‌کنند. بنابراین برکناری مدیران بازنشسته قانون عمومی کشور است که نه تنها در ورزش بلکه در کلیه دستگاه‌های اجرایی به اجرا درآمده و به همین علت خطری ورزش کشور را تهدید نمی‌کند.

لیست بازنشسته‌های ورزش

وزارت ورزش تا به امروز نام رسمی هیچ رئیس فدراسیونی را به عنوان بازنشسته اعلام نکرده است. البته سید محمد شروین اسبقیان، مدیرکل امور مشترک فدراسیون‌ها، این موضوع را شخصی عنوان کرده و گفته است نباید اسامی رسانه‌ای شود. اما چیزی که در رسانه‌ها گمانه‌زنی شده است، تاکنون نام روسای فدراسیون‌های فوتبال، والیبال، تنیس، هاکی، کاراته، جودو، هندبال، قایقرانی، ورزش‌های سه‌گانه و ورزش‌های رزمی به عنوان بازنشسته مطرح شده‌اند. طبق گفته شروین اسبقیان تعداد روسای بازنشسته حدوداً 10 تا 12 نفر هستند که طبق استثناها ممکن است کاهش پیدا کنند.

اگر بازنشستگان کنار نروند

اگر بازنشستگان در فرصت دوماهه‌ای که به آنها داده شده پست خود را تحویل ندهند، طبق دستور دیوان محاسبات به ذی‌حسابان و مقامات مالی، پرداخت هرگونه وجه به عنوان حقوق به آنها ممنوع خواهد شد و از طرفی امضای آنها هم مسدود می‌شود و دیگر نمی‌تواند امضای مالی داشته باشد.

البته گویا در ورزش کار به اینجا کشیده نمی‌شود چرا که به گفته مسئولان این وزارتخانه، روسای فدراسیون‌ها مسالمت‌آمیز از سمت خود کنار می‌روند.

بازنشسته‌های وزارت ورزش و جوانان

از ابلاغ این قانون و طبق صحبت‌هایی که مسئولان وزارت ورزش و شخص وزیر ورزش عنوان می‌کند، گویا در وزارت ورزش و جوانان هیچ بازنشسته‌ای وجود ندارد و تنها برخی روسای فدراسیون‌ها بازنشسته هستند. این در حالی است که فریبا محمدیان که مسئولیت امور بانوان در وزارت ورزش و جوانان را بر عهده دارد، حکم بازنشستگی‌اش در سال 1388 از سوی وزارت آموزش‌وپرورش صادر شده اما همچنان در مسند مدیریت حضور دارد. البته از آنجا که محمدیان در سال 88 با 20 سال خدمت درخواست بازنشستگی زودتر از موعد را داشته، به نظر می‌رسد بازگشت او به جریان مدیریت کشور منع قانونی نداشته باشد.

محمدرضا داورزنی معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان هم نامی بود که درباره بازنشسته بودنش ابهام وجود داشت اما او در اظهاراتش کاملاً این موضوع را رد کرده است و تنها به گفتن این جمله که «مگر بازنشسته‌ام؟» بسنده کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار