مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان

رشد نرخ سواد در سیستان و بلوچستان از میانگین جهانی بیشتر است

زاهدان(پانا)- مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه امروز زاهدان گفت: بر اساس آمار یونسکو نرخ سواد در بازه زمانی 15 ساله یک واحد رشد داشته درحالی که این میزان در ایران و به ویژه سیستان و بلوچستان 1/5 واحد در هر سال است.

کد مطلب: ۸۵۵۴۹۹
لینک کوتاه کپی شد
رشد نرخ سواد در سیستان و بلوچستان از میانگین جهانی بیشتر است

علیرضا نخعی اظهار کرد: اصولا در آموزش و پرورش پس از پایان سال تحصیلی در خرداد ماه، سال تحصیلی جدید حداقل سه ماه قبل از مهر ماه آغاز می‌شود. زیرا کار، کاری عظیم و مهم است و قرار بر بازگشایی 7 هزار مدرسه و روانه شدن حدود ۷۲۰ هزار دانش آموز و نوآموز به مدرسه است و این یک تدارکات وسیعی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه مشکلی برای شروع آغاز سال تحصیلی جدید وجود ندارد افزود: از فردا شنبه مراکز پیش دبستانی حدود ۷۰ هزار نو آموز با برپایی جشن شکوفه ها سال تحصیلی جدید را آغاز می کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یکی از شاخص‌های مهم و محوری در آموزش و پرورش را رشد نرخ باسوادی دانست و عنوان داشت: شاخصه ی سواد و تحصیل در کشور به طور متوسط پس از پیروزی انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران هر ساله یک واحد افزوده شده است.

وی ادامه داد: نرخ باسوادی کشور در سال 1357 ، ۴۷ درصد بوده است در حالی که اکنون به رشدی ۸۷ واحدی رسیده ایم و این آمار در این استان از ۲۹ درصد رشد سواد و تحصیل به ۸۴ درصد رسیده است؛ این بدان معناست که حدود ۵۵ واحد این شاخص بهبود یافته است و هر ساله 1/5 درصد نرخ رشد باسوادی ما بوده است.

نخعی تصریح کرد: در آمار رسمی یونسکو نشان می‌دهد که از سال 2000 تا 2015 متوسط شاخص رشد در دنیا یک واحد بوده است اما در جمهوری اسلامی ایران با همت مسئولان و جهادگران این عرصه هر ساله یک واحد رشد داشته ایم که سهم این استان به طور متوسط هر ساله یک و نیم واحد شاخص سواد افزایش یافته است.

وی افزود: یونسکو به تازگی ایران (وزارت آموزش و پرورش) را شایسته جایزه سوادآموزی دانسته است و این استان نیز جایگاه ویژه ای در ایجاد بستر برای دریافت آن را دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اهمیت جایگاه سواد در آموزش و پرورش گفت: ما برای کلاس های کمتر از ۲۰ نفر جمعیت و حتی پایین تر از آن نیز کلاس درس احداث نموده ایم و امسال نیز قریب به ۳۰۰ مدرسه به مدارس ما افزوده می شود.

وی با اشاره به اینکه همه ی شرایط در استان برای استفاده تمامی دانش آموزان از حق مسلم شان در باسوادی، مهیا شده است تاکید کرد: امیدواریم هیچ دانش آموزی نباشد که از فرایند ثبت نام و حضور در مدرسه باز مانده باشد.

نخعی همچنین از سفید ریشان، معتمدین، متنفذین، علما و روحانیون، نمایندگان مجلس اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر و روستا و.. نیز دعوت نمود تا مردم را به حضور در کلاس های درس و یادگیری سواد تشویق کنند.

وی در پایان نتایج کنکور امسال را نشان دهنده ی سطح موفقیت آموزش و پرورش استان دانست و عنوان داشت: قبولی قریب به ۱۶۰ نفر در رشته‌های پزشکی نشان دهنده ی توان بالای دانش آموزان در دست یابی به قله های رفیع دانش و موفقیت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار