برای مبارزه با پول‌شویی نیاز به FATF نیست

تهران (پانا) - برخی کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند برای مبارزه با پول‌شویی در بازار‌های مختلف مالی نیازی به پیوستن به «اف‌ای تی اف» نیست.

کد مطلب: ۸۵۵۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد
برای مبارزه با پول‌شویی نیاز به FATF نیست

به گزارش صداوسیما، مهدی پازوکی در تیتر امشب با بیان اینکه ایران خود قربانی تروریسم و سردمدار مبارزه با فساد است گفت: ما برای رساندن نظر و صدایمان به جامعه جهانی نیازمند عضویت در « گروه ویژه اقدام مالی» یا همان «اف ای تی اف» هستیم.

پازوکی با تحلیل وضع اقتصادی کشور و اینکه ایران بهشت دلالان و واسطه‌گران است گفت: تا کنون اگر دست فسادهای بزرگ اقتصادی در ایران شفاف‌سازی و مشخص شده نتیجه گزارش همین «اف ای تی اف» است.

کارشناس اقتصادی موافق پیوستن به FATF گفت: پیوستن به «اف ای تی اف» به نفع اقتصاد ایران است.

مهدی پازوکی گفت: به نظر من وزارت امورخارجه ایران نیز در اطلاع‌رسانی در مورد «اف ای تی اف» کم کاری کرده است. اف ای تی اف مخالف قانون اساسی کشور ما نیست.

او افزود: کسانی که فرار مالیاتی دارند یا سیاسیونی که دغدغه قطع ارتباط با نهادهای سیاسی دیگر را دارند مخالف «اف ای تی اف» هستند.

پازوکی افزود: مشکل اقتصاد ایران مشکل مدیریتی است نه قبول یا رد «اف ای تی اف» ما هرچه از جامعه جهانی فاصله بگیریم منزوی‌تر می‌شویم.

مجید شاکری هم گفت: FATF یک نهاد ناظر است و با سازمانی ورزشی مانند فیفا فرق می‌کند که در صورت اجرا نکردن قوانین جدید فوتبال تیم‌های شرکت‌کننده را جریمه کند.

کارشناس مسائل اقتصادی در نقد پیوستن یا نپیوستن به FATF گفت: «اف ای تی اف» هیچ ارتباطی با برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) ندارد و ایران را از حالت تحریم خارج نمی‌کند. FATF یا « گروه ویژه اقدام مالی» یک قرارداد نیست بلکه یک سازمان بین دولتی است.

شاکری به بیان سابقه ایجاد این سازمان مالی بین دولتی گفت: این سازمان برای بررسی‌هایی درباره وضع قوانین مبارزه با پول‌شویی در بازارهای مختلف مالی بوجود آمده است و نتیجه فعالیت آن در جلسه‌های هر چهار ماه یک بار خود به اطلاع کشورهای عضو «جی 7» برساند تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایه‌گذارانی که به «کشورهای مشکوک» می‌روند احتیاط کنند.

شاکری با بیان اینکه مخالف FATF درایران مخالف تمام قوانین آن نیست افزود: ما با مبارزه با پولشویی مخالف نیستیم اما حتی اگر ایران FATF را بپذیرد از لیست سیاه خارج نمی‌شود .
او افزود: مشکل اتحادیه اروپا یا هر کشور دیگری در ارتباط با مبادلات اقتصادی با ایران FATF نیست.

شاکری افزود: « گروه ویژه اقدام مالی» یا همان «اف ای تی اف» سیاسی نیست بلکه کاملا اقتصادی و فنی است.

او گفت: اف ای تی اف در مورد پولشویی 40 توصیه و در مورد تامین مالی تروریسم 9 توصیه دارد که بر اساس آنها کشورهای مختلف را بررسی و رده‌بندی می‌کند و کشور ها مختارند توصیه‌های این نهاد از طریق وضع قوانین داخلی را به اجرا دربیاورند و زمینه‌های پولشویی و تامین مالی تروریسم را کاهش دهد.

شاکری گفت: ایران، در سال‌های گذشته تلاش کرده است با تصویب قوانین جدید، هم نظارت بر پرداخت مالیات‌ها را بیشتر کند، هم فضای کسب و کار را بهبود بخشد و هم شبهه‌ها در مورد تامین مالی تروریسم از طریق بازارهای غیرشفاف مالی را کاهش دهد.

کارشناس اقتصادی در مورد قدرت نظارتی یا تنبیهی «اف ای تی اف» گفت: این سازمان هیچ موقع توان تحریم ندارد فقط زیر ساخت اطلاعات ایجاد می‌کند از طرفی اجراکردن یا نکردن «اف ای تی اف» در حاکمیت و اختیار ایران است و ارتباطی به کشورهای خارجی ندارد.
چنانچه ایران «اف ای تی اف» را هم بپذیرد باز هم از حالت تعلیق یا تحریم بیرون نخواهیم آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار