اتخاذ تدابیر لازم برای ایمنی دانش‌آموزان کم‌توان جسمی و حرکتی در سرویس مدارس

تهران (پانا) - به پیشنهاد علی اعطا سخنگوی شورا شهرداری تهران ملزم شد تدابیر لازم در جهت ایمنی دانش‌آموزان کم‌توان جسمی و حرکتی از حیث سوار و پیاده شدن در سرویس مدارس را اتخاذ کند.

کد مطلب: ۸۵۵۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد
اتخاذ تدابیر لازم برای ایمنی دانش‌آموزان کم‌توان جسمی و حرکتی در سرویس مدارس

در هشتاد و هفتمین جلسه شورای شهر تهران ادامه بررسی لایحه شهرداری درباره تعیین نرخ کرایه و بهای خدمات سرویس مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 97-98 در دستور قرار گرفت.

در جریان بررسی این لایحه علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران پیشنهاد داد: شهرداری تهران، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی و شرکت اتوبوسرانی تهران موظف است ترتیبی اتخاذ کند تا ایمنی دانش‌آموزان کم‌توان جسمی و حرکتی در هنگام سوار و پیاده‌شدن به سرویس‌های مدارس تامین شود.

در ادامه جلسه علیرضا قنادان مدیر‌عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی با مخالفت با این پیشنهاد گفت: جنبه مخالفت ما از حیث محتوایی نیست بلکه از حیث شفافیت در اجرا است.

وی ادامه داد: در تاکسیرانی 1200 خودرو سرویس مدرسه برای معلولان داریم و در اتوبوسرانی حدود 90 دستگاه برای این منظور اختصاص دادند که درباره اتوبوس از آنجا که در مالکیت شهرداری است، هزینه‌های مربوطه انجام شده است اما در خودروهای دیگر با توجه به اینکه شخصی هستند حداکثری تمهیدات این است که راننده آموزش ببینید لذا از حیث اجرا دارای شفافیت لازم نیست.

علی اعطا در ادامه گفت: ما نمی‌توانیم در این لایحه وارد جزییات فنی شویم اگر در اجرا مشکلات دارید برای آن دستورالعمل تهیه کنید و به شورا ارسال کنید. اینکه شفافیت لازم را ندارد نمی‌تواند نافی لزوم این امر برای دانش‌آموزان کم توان باشد. درخواستم این است که دوستان رای بدهند. اگر شهرداری می‌گوید شفافیت ندارد دستورالعمل اجرایی آن را تهیه کند.

در ادامه احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران نیز به عنوان مخالف پیشنهاد گفت: روح پیشنهاد من با آقای اعطا یکی است و اینکه به افراد کم‌توان باید رسیدیگی کنیم وظیفه قطعی ماست. اگر همه وسایل جابجایی دانش‌آموزان را مجهز کنیم به لحاظ مالی دشوار است اما اگر همان روالی که بوده است را برای دانش‌آموزانی که نیاز به چنین خدماتی دارند تامین کنیم یعنی دسترسی آسان و ارزان به آموزش این را به عنوان یک بند در نظر بگیریم موثر است.

مسجد جامعی افزود: در تبصره 2 شهرداری تهران مکلف است مازاد درآمد از این ردیف را در ردیف‌های دیگر بگنجاند که می‌تواند در این ردیف ( برای دانش‌آموزان کم‌توان جسمی هزینه کند).

الهام فخاری نیز به عنوان موافق گفت: آماده‌سازی زیرساخت‌ها کار شهرداری است. ما هم از زاویه مسئولیت اجتماعی سازمانی موظفیم و هم از نظر خدمات‌دهی به همه شهروندان وظیفه داریم. معلولان وقتی رای می‌دهند رای آنان با افراد دیگر فرقی نمی‌کند اما وقتی می‌خواهند خدمات دریافت کنند شهروندان در سایه هستند. اینکه بیان می‌شود جزییات آن مشخص نیست دلیل کافی بر عدم لزوم این مهم نیست و شهرداری باید آیین‌نامه آن را تهیه کند. این آیین‌نامه هم با هماهنگی آموزش و پرورش و بهزیستی قابل تهیه است. این در حالی است که این خودروها علاوه بر دانش‌آموزان معلول برای سالمندان و آنهایی که دارای اختلال حرکتی هستند نیز می‌تواند قابل استفاده باشد.

فخاری گفت: ما به عنوان کمیته اجتماعی هم اعلام آمادگی می‌کنیم که در این زمینه اقدامات لازم را به عمل آوریم.

در نهایت این پیشنهاد نیز به رای گذاشته شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

در ادامه بررسی این لایحه محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا پیشنهاد حذف ماده 4 و تبصره‌های آن را داد.

محمد علیخانی در توضیح این موضوع گفت: نظارت وظیفه ذاتی سازمان تناکسیرانی است همانگونه که در عنوان این سازمان نیز آورده شده (سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی ) بنابراین نباید از بابت ایفای وظیفه نظارتی اش هزینه‌ای دریافت کند.

وی ادامه داد: در ماده 4 آمده است؛ سازمان تاکسیرانی موظف است پس از بررسی صلاحیت صدور پروانه شخصی ارایه خدمات سرویس مدارس از کلیه شرکت‌های مجری این خدمات به میزان 2 درصد از قراردادهای ثبت شده آنها با مدارس هزینه دریافت کند. همچنین در تبصره یک آمده بابت ثبت اطلاعات شرکت‌ها مبلغ 150 هزار ریال از سوی دفاتر هماهنگی امور اداری تاکسیرانی با صدور رسید مکانیزه دریافت شود.

علیخانی گفت: دریافت این هزینه‌ها به منزله آن است که سازمان تاکسیرانی برای هر اقدامی هزینه جداگانه دریافت کند در حالی که وظیفه ذاتی این سازمان نظارت است.

در ادامه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: این رویه خوبی نیست که در کمیسیون رای بگیریم و در صحن، نظر مورد مخالفت خود را دوباره بیان کنیم.

سید محمود میرلوحی دیگر عضو شورا نیز در مخالف با این پیشنهاد گفت: باید بپذیریم دیگر تراکم‌فروشی به عنوان منبع در آمدی شهرداری مطرح نیست. 52 هزار میلیارد بدهی، 36 هزار میلیارد پروژه ناتمام و 10 هزار میلیارد هم مربوط به مطالبه پیمانکاران اگر همه این‌ها را جمع ببندیم می‌بنیم که باید برای این موضوعات درآمد پایدار تعریف کنیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که ما باید کمک کنیم مسیر خصوصی‌سازی را در این سازمان‌ها پیش بگیریم. اگر تاکسیرانی بخواهد این کار را بدون دریافت هزینه انجام دهد یا باید ردیف جداگانه بودجه پیش‌بینی کنید یا اینکه هزینه را به سازمان بپردازیم که با این اقدام کار مختل می‌شود.

زهرا صدر اعظم نوری، عضو شورای شهر تهران نیز در موافقت با این پیشنهاد گفت: نکته آقای میرلوحی درست است که کارها و خدمات در شهردای باید منطقی شود و آنجایی که باید خدمات خاص ارائه می‌دهیم باید هزینه خدمات را پرداخت کنند. اما ماده 4 در راستای وظیفه ذاتی سازمان تاکسیرانی است یکی از ماموریت‌های اصلی سازمان نظارت است. با این اقدام این باب باز می‌شود که برای هر اقدام بهای آن را دریافت کنیم و بعد نام نظارت بر آن بنهیم.

وی با اشاره به دفاتر امور هماهنگی امور اداری تاکسیرانی نیز گفت: این دفاتر موضوعی جدید است که برای انجام کارها در این دفاتر نیز مبلغی اخذ می‌شود که نباید اینگونه باشد.

در ادامه جلسه محسن پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری نیز گفت: هیچ اصراری که پولی از مردم گرفته شود نداریم و با این کار محبوب القلوب می‌شویم ولی تکلیف مالا یتاق نفرمایید و این‌ها بودجه است و ما امکان پرداخت در شهرداری نداریم.

وی افزود: اگر اضافه درآمدی هم درباره این دو درصد ایجاد شود یعنی اگر مازاد بر هزینه بود از اعتبارات تکلیفی شهرداری کسر شود. مجموعا با این رویکرد که ما عوارض نگیریم و همه هزینه‌ها را خودمان پرداخت کنیم نمی‌توان انتظار مدیریت در شهر را داشت.

پور سید آقایی گفت: اگر این دو درصد را حذف کنیم قطع به یقین شهرداری چنین پولی را نمی‌تواند تامین کند و نمی‌تواند زیر ساخت‌های لازم را فراهم بیاورد. ما جز حقوق نمی‌توانیم یک ریال هم برای کارهایی اجرایی پول بگیریم. قرار بود 10 میلیارد تومان برای مترو تزریق شود اما همین مبلغ را هم نتوانستند تامین کنند. برای واجب‌ترین موضوع که همه اتفاق نظر دارند مهمترین اولویت شهر تهران است.

در نهایت پیشنهاد محمد علیخانی به تصویب نرسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار