در گفت و گو با متخصص طب فیزیکی بررسی شد

چگونه مانع از رشد «سندروم کیف بد» در دانش‌آموزان شویم

تهران (پانا) - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی معیارهای تهیه کیف و کفش استاندارد برای دانش‌آموزان را تشریح کرد.

کد مطلب: ۸۵۵۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد
چگونه مانع از رشد «سندروم کیف بد» در دانش‌آموزان شویم

سید احمد رئیس‌السادات، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی درباره استانداردهای تعیین کیف مناسب برای دانش‌آموزان گفت: مطالعه‌ها نشان می‌دهد که «سندرم کیف بد» در کودکانی که کیف استانداردی تعیین نمی‌کنند، شایع است و این سندرم در بسیاری از کودکان می‌تواند تا آخر عمر منجر به مشکل‌های ستون فقرات شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: نامناسب بودن اندازه کوله‌پشتی، به کول انداختن نادرست یا سنگین بودن بیش از اندازه کوله‌پشتی مشکل‌های مختلفی برای سلامت کودکان ایجاد می‌کند که شامل اسکولیوز (کج‌شدگی تیره‌ پشت‌ از پهلو)، کیفوز (کوژپشتى‌ یا قوز)، گردن درد، سر درد، کمر درد، شانه درد، و بد حالت شدن وضع استقرار بدن می‌شود.

این متخصص طب فیزیکی تصریح کرد: عرض کیف مدرسه نباید بیشتر از عرض شانه‌های کودکان باشد. طول بندهای کیف هم باید به راحتی قابل تنظیم باشند. محافظ پشت کیف نیز باید ضربه‌گیر داشته باشد و روی کمر قابل تنظیم باشد.

رئیس‌السادات همچنین درباره مشخصات کفش مناسب مدارس گفت: جنس چرم برای کفش از همه مناسب‌تر است زیرا چرم همانند پوست، هوا را عبور می‌دهد و قالب پا را به خود می‌گیرد. بهترین نوع کفش برای کودکان در سن دبستان، کفش اسپرت با کف و رویه نرم و انعطاف‌پذیر است تا مانع وارد آمدن ضربه و فشار به مفاصل پا شود.

وی افزود: ارتفاع کفش در قسمت پاشنه باید 2.5 تا 3 و پنجه 1 تا 1.5 سانتی‌متر باشد. پنجه کفش نیز باید پهن باشد به گونه‌ای که انگشتان دچار فشردگی نشوند. کفی داخل کفش باید نرم باشد به‌طوری که نیروی جاذبه زمین را به‌راحتی جذب کند. سفت بودن این لایه منجر به انتقال نیرو از زمین به پا می‌شود و ممکن است سبب دردهای موضعی کف پا شود. همچنین زیره کفش هم باید بادوام باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: اندازه مناسب کفش به‌ویژه در کودکان حایز اهمیت است. کفش باید حدودا به اندازه‌ ورود یک انگشت اشاره فرد در قسمت جلو و بغل کفش جا داشته باشد. کفش کودک باید از سوی والدین هر 6 ماه یکبار کنترل شود تا تنگ نباشد. والدین باید از خریدن کفش‌های بزرگتر خودداری کنند.

وی درباره بهترین زمان خرید کفش را عصر و شب دانست و گفت: هنگام خرید باید هر دو لنگه کفش امتحان شود زیرا ممکن است یک پا از پای دیگر کمی بزرگتر باشد و باید اندازه پای بزرگتر را انتخاب کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار