در گفت وگو با پانا:

تقوی، کارشناس مسائل اقتصادی:‌ پرداخت یارانه نقدی یک میلیونی غیر کارشناسی شده و تورم‌زاست

تهران (پانا) – کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مورد پرداخت یارانه یک میلیونی به افراد کاملا غیرکارشناسی و تورم‌زاست و به طور قطع یارانه‌ای که در قالب طرح هدفمندی یارانه‌ها دنبال می‌شود نباید به همه افراد جامعه تعلق گیرد و گروه‌‌های آسیب‌پذیر جامعه باید از آن بهره‌مند شوند.

کد مطلب: ۸۵۴۹۹۶
لینک کوتاه کپی شد
تقوی، کارشناس مسائل اقتصادی:‌ پرداخت یارانه نقدی یک میلیونی غیر کارشناسی شده و تورم‌زاست

مهدی تقوی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار پانا با انتقاد از صحبت‌های محمود احمدی‌نژاد،‌رئیس جمهور سابق کشور درباره پرداخت یارانه یک میلیون تومانی به مردم اظهار کرد:‌ رئیس جمهور سابق مطرح کرده است که در صورت اجرای کامل طرح هدفمندی یارانه‌ها میزان یارانه نقدی اکنون به یک میلیون تومان رسیده بود اما محل و منابع پرداخت آن را مشخص نکرده است. نکته قابل توجه دیگر بارتورمی پرداخت این میزان یارانه به افراد است و نباید اظهاراتی غیرکارشناسی مطرح شود.

وی ادامه داد: آقای احمدی‌نژاد با پرداخت یارانه نقدی تورم را به 40 درصد و نرخ رشد اقتصادی را به منفی رساند و اگربه جای ایشان بودم زمان استراحت را از دست نمی‌دادم و به جای طرح اظهارات غیرکارشناسی و تحریک‌کننده از این زمان برای فراغت استفاده می‌کردم.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به مفاسد اقتصادی خاطرنشان کرد:‌ آقای احمدی‌نژاد در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که یاران نزدیک دولت او اکنون با اتهام‌هایی مواجه هستند که به آنها پاسخ داده نشده است و در واقع اقتصاد ایران در آن زمان در بدترین وضع نابسامانی و بی‌انضباطی مالی به سر می‌برد.

وی ادامه داد: هر فرد دیگری به جای ایشان در دو دوره ریاست جمهوری زمینه‌ساز تورم،‌ بی‌انضباطی مالی و ریخت و پاش‌های فراوان دولتی را فراهم کرده بود و تلی از خرابی‌ها و نابسامانی‌ها را به دولت بعدی میراث می‌داد، اکنون ساکت در گوشه‌ای نشسته بود و تماشاگر بود اما جای تعجب دارد که وی همچنان فعال است و با سفر به شهرها و طرح موضوع‌هایی اهدافی را دنبال می‌کند که به صلاح کشور نیست.

تقوی خاطرنشان کرد:‌ به طور قطع یارانه‌ای که در قالب طرح هدفمندی یارانه‌ها دنبال می‌شود نباید به همه افراد جامعه تعلق گیرد و گروه‌‌های آسیب‌پذیر جامعه باید از آن بهره‌مند شوند اما متاسفانه از ابتدای پرداخت‌ها در این طرح همه افراد جامعه مشمول آن شدند و تنها عده‌ای در فراخوان‌های اعلام‌شده به صورت خودجوش و اختیاری از دریافت یارانه انصراف دادند.

گرو‌ه‌های هدف باید یارانه نقدی دریافت کنند

وی عنوان کرد: خانوارهای بی سرپرست و اقشار آسیب‌پذیر جامعه تنها گروه‌هایی هستند که باید از یارانه بهره‌مند شوند در غیراین صورت منابع کشور به هدر می‌رود و تورمی نیز به جامعه تحمیل می‌شود که در نهایت قدرت خرید همان گروه‌های هدف را نیز کاهش می‌دهد.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: اگر با پول یارانه‌ها کارخانجات جدید و واحدهای تولیدی فعال می‌شود اشتغال فراهم و به دنبال آن رفاهی فراهم می‌شد که گروه‌های هدف نیز از آن بهره می‌بردند.

تقوی اظهار کرد:‌ اصل پرداخت یارانه به همه افراد جامعه غلط است و نباید این شیوه ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه مقرر بود از محل منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها نظام جامع تامین اجتماعی در کشور ایجاد شود،‌ اظهار کرد:‌ نباید سیاست‌های احمدی‌نژادی در کشور ادامه یابد و همانطور که از نامش هم پیداست هدفمندی یارانه باید تنها به گروه‌های هدف اختصاص یابد و شناسایی گروه‌های هدف نیز کار چندان دشوار و پیچیده‌ای نیست.

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد:‌ افرادی که شاغل هستند نباید از حمایت‌های اینچنینی برخوردار باشند و واقعیت این است که اگر این سیاست‌ها در شکل و شمایل دیگر ادامه یابد جای تاسف دارد.

وی ادامه داد: سیستم هدفمندی یارانه‌ها تورم‌زا بوده است و هر طرحی با این شکل و سیاق، تورم بیشتری را به جامعه تحمیل می‌کند. باید فروشگاه‌هایی خاص کالای ارزان را به گرو‌های هدف تحویل دهند و پرداخت نقدی به صلاح نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار