مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد:

هیچ‌گونه نگرانی از نظر تامین دبیر و معلم برای شروع سال تحصیلی جدید نداریم/ مدارس جدید آخرین استاندارهای ساختمانی را دارند

مشهد (پانا) - در آستانه فرارسیدن ماه مهر نشست خبری مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با موضوع بررسی تمهیدات در نظر گرفته شده برای شروع سال تحصیلی جدید برگزار شد.

کد مطلب: ۸۵۴۹۶۴
لینک کوتاه کپی شد
هیچ‌گونه نگرانی از نظر تامین دبیر و معلم برای شروع سال تحصیلی جدید نداریم/ مدارس جدید آخرین استاندارهای ساختمانی را دارند

نشست خبری با موضوع تمهیدات در نظر گرفته شده در آستانه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 97 - 98 در اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی برگزار شد؛ قاسم‌علی خدابنده در این نشست گفت: حدود یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز به‌مدارس استان راه پیدا کرده‌اند که در چند روز آینده نیز به‌آمار دانش‌آموزی ما افزوده می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: بخشی از دانش‌آموزان از شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌ و هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند، تعدادی نیز از اتباع هستند که ممکن است فاقد مدارک هویتی باشند و ثبت‌نام آن‌ها با توجه به فرآیند ثبت‌‎نام با تاخیر انجام شده باشد، بخشی از دانش‌آموزان شهریور ماهی هستند و هنوز مدرک قبولی خود را دریافت نکرده‌اند که ممکن است در چند روز آینده مانده به‌شروع سال تحصیلی جدید یک آمار حدود 10 هزار نفری را در خراسان رضوی برای ثبت‌نام داشته باشیم.

وی اظهار کرد: در طول تابستان فرآیند آماده‌سازی از نظر فضا، امکانات و ساماندهی نیروی انسانی را در دستور کار داشتیم که از این نظر اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال در تیرماه به‌ ادارات استان اعلام کردیم، تا با این مبلغ، بخشی از فضاها را ترمیم و تجهیز کنند.

خدابنده افزود: این مبلغ به‌جز مبلغی است که از طرف اداره کل نوسازی به‌منظور ترمیم و تجهیز مدارس در اختیار آموزش‌وپرورش استان همه ساله قرار می‌گیرد، علاوه بر این مدیران مدارس از محل کمک‌های مردمی نسبت به‌آماده‌سازی فضا و مدارس اقدام کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: همراه با مدیران و ادارات اردوهای جهادی و هجرت را داشتیم که دانش‌آموزان و دانشجویان در مناطق محروم حضور پیدا کرده و با کمک بسیج بخش زیادی از مدارس را بازسازی کردند.

وی عنوان کرد: اداره کل نوسازی به‌همراه خیرین در هفته دولت توانستند از 142 پروژه که بیش از 721 کلاس درس می‌شد، بهره‌برداری کنند، همچنین 365 هزار مترمربع ایزوگام و 293 هزار متر مربع آسفالت برای آماده سازی مدارس استفاده شده است.

خدابنده درباره ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: بالغ بر 90 هزار معلم در سطح استان برای پوشش یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز باید ساماندهی شوند که از این تعداد بالغ بر 6 هزار و 500 نفر برای نقل و انتقال درون استانی ثبت‌نام کردند که فرآیند نقل و انتقال در دو مرحله انجام شد و در مجموع با درخواست 48.6 درصد متقاضیان موافقت شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: در سال گذشته یک هزار و 155 کلاس خرید خدمات داشتیم و امسال یک هزار و 500 کلاس درس به این تعداد افزوده شد و بنابراین یک هزار و 500 نفر از کمبود نیروی انسانی را از طریق خرید خدمات آموزشی در مناطق محروم و حاشیه شهر تامین کردیم.

وی اضافه کرد: با دستورالعمل توسعه سنواتی 2 هزار و 400 نفر از عوامل اجرایی مدارس که معادل 16 درصد عوامل اجرایی بود را در کلاس‌های درس هدایت کردیم و مابقی نیز از طریق برون‌سپاری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش به دستگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی و بخشی را نیز با حق‌التدریس و اضافه کار نیروهای شاغل و نیروهای بازنشسته توانستیم پوشش دهیم.

ورود 808 نومعلم به مدارس خراسان رضوی

خدابنده با اشاره به ورود 808 نومعلم به‌مدارس برای تدریس دانش‌آموزان اظهار کرد: هیچ‌گونه نگرانی از نظر تامین دبیر و معلم برای شروع سال تحصیلی جدید نداریم و امیدواریم در روز اول مهر تمام دانش‌آموزان در کلاس درس حضور داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه در طول تابستان آموزش و پرورش استان با حجم زیادی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ورزشی مشغول بود؛ خاطرنشان کرد: در این فعالیت‌ها و مسابقات به‌موفقیت‌هایی دست یافتیم، در حوزه تربیت بدنی صاحب مدال و مقام شدیم و در مجموع در رتبه نخست قرار گرفتیم، همچنین در جشنواره نوجوان خوارزمی برای چهارمین سال متوالی خراسان رضوی موفق به‌کسب رتبه نخست کشور شد.

وی ادامه داد: در مجموع در توسعه متوازن کار و دانش و فنی و حرفه‌ای، خراسان رضوی رتبه قابل قبولی دارد که از میانگین کشوری بالاتر است، همچنین در کنکور سراسری خراسان رضوی رتبه دوم را کسب کرد.

یک سوم مدارس خراسان رضوی فاقد استحکام هستند

خدابنده با بیان اینکه مدارس نوساز استاندارهای لازم را رعایت می‌کنند؛ متذکر شد: مدارس جدید آخرین استاندارهای ساختمانی را دارند، اما یک سوم مدارس استان استحکام لازم را ندارند و برخی از مدارس با نصب اعلام حریق می‌توانند استانداردهای لازم را به‌دست آورند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تایید بر اینکه هیچ دانش‌آموزی در هیچ روستایی از تحصیل محروم نمی‌شود؛ بیان کرد: مدارس روستایی بخشی در متوسطه اول و دوم شرایط ادغام با مدارس شبانه‌روزی و مدارس سرویس روستامرکز را داشتند و بنابراین دانش‌آموزان از روستاهای اطراف با سرویس مدارس که هزینه آن را دولت پرداخت می‌کنند یا در مدارس روستامرکز و یا در مدارس شبانه‌روزی ثبت‌نام شده‌اند.

وی اضافه کرد: در خراسان رضوی 4 مدرسه یک نفره داشتیم که هزینه‌های زیادی برای دولت داشت، باید به‌سمتی برویم که این مدارس و کلاس‌ها تجمیع شوند و اعلام می‌کنیم که حتی اگر یک دانش‌آموز حاضر نشود با کلاس و مدرسه دیگر ادغام شود کلاس درس در آن منطقه تشکیل می‌شود.

خدابنده یادآور شد: در حاشیه شهر و گلبهار به‌دلیل مهاجرپذیر بودن و الهیه و منطقه غرب مشهد تراکم کلاس‌های درسی افزایش پیدا کرده است، البته پروژه‌هایی در حاشیه شهر داریم تا بتوانیم بخشی از تراکم کلاس‌ها را کاهش دهیم و در حال حاضر برخی کلاس‌ها از 40 نفر گذشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی درباره دانش‌آموزان فاقد مدارک هویتی گفت: افراد فاقد مدرک هویتی، شناسایی و به دو دسته تقسیم می‌شوند، حدود 65 هزار دانش‌آموز تبعه افغان در استان وجود دارد که بخشی فاقد مدرک هویتی هستند که برای ثبت‌نام آن‌ها مشکلی وجود ندارد و با یک معرفی‌نامه ثبت‌نام می‌شوند.

وجود 10 هزار دانش‌آموز مشکوک‌التابعه در خراسان رضوی

وی با بیان اینکه 10 هزار دانش‌آموز مشکوک‌التابعه در خراسان رضوی وجود دارد؛ بیان کرد: تعدادی از دانش‌آموزان ایرانی تحت عنوان مشکوک‌التابعه هستند که تمهیداتی با اداره ثبت احوال انجام شده است تا این دانش‌آموزان با مدرک هویتی پدر و مادر از طریق ثبت احوال معرفی شده تا از تحصیل محروم نشوند.

خدابنده عنوان کرد: پرداخت مطالبات همکاران حق‌التدریس که قرار بود در تابستان انجام شود تاکنون صورت نگرفته است و حدود 2 ماه حق‌التدریس همکاران را بدهکار هستیم.

مدرسه زندگی، نشاط و پویایی و عدالت آموزشی شعار سال تحصیلی جدید

در ادامه نشست معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه یکشنبه آینده اول مهرماه سال تحصیلی 97 - 98 است؛ گفت: شعار سال تحصیلی جدید مدرسه زندگی، نشاط، پویای و عدالت آموزشی است که مبتنی بر اهداف سند تحول بنیادین است، همچنین برای پروژه مهر که مصادف با ایام محرم است، شعار «مهر حسینی» برای روز بازگشایی مدارس انتخاب شد.

رضا صابری بیان کرد: سال تحصیلی 97 - 98 از دو ویژگی مهم استقرار پایه دوازدهم را در سال آتی داریم و از این جهت مهم است که دانش‌آموزان علاوه بر امتحان نهایی باید همزمان در کنکور سراسری نیز شرکت کنند.

وی افزود: 3 ساله شدن هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش ویژگی دیگر سال تحصیلی جدید است که هنرجویان کماکان در هنرستان‌ها حضور دارند.

صابری با بیان اینکه برای پروژه مهر 6 کمیته پیش‌بینی شده است؛ اظهار کرد: کمیته تعمیر و تجهیز، توجیح و تبلیغ، کمیته ساماندهی نیروی انسانی، کمیته نظارت و ارزیابی، کمیته تائید صلاحیت و کمیته بازگشایی، کمیته‌های هستند که کار پروژه مهر را در سطح ادارات آموزش و پرورش استان مدیریت می‌کردند.

جمعیت دانش‌آموزی خراسان رضوی رشد 4.2 نسبت به‌سال گذشته دارد

وی با اشاره به اینکه در سال آینده با رشدی در تعداد دانش آموزان و کلاس مواجه هستیم؛ تصریح کرد: جمعیت دانش‌آموزی ما نسبت به‌سال گذشته 4.2 و کلاس‌های درس نسبت به‌سال گذشته 3.7 و واحدهای آموزشی 1.2 درصد رشد داشته است که به‌همین میزان نیاز به‌نیروی انسانی افزایش یافته است که نسبت به‌سال گذشته 10.17 درصد نیاز جدید نیروی انسانی برای استان ایجاد شده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اضافه کرد: از این میزان 15.99 درصد متعلق به نیازبخش آقایان و 6.17 درصد متعلق به خانم‌ها است، این نیاز در مقطع ابتدایی بیشتر احساس می‌شود و در مقاطع دیگر نیز این عدم توازن نیروی انسانی به لحاظ جنسیت در استان وجود دارد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار