دبیر کارگروه ملی مخاطرات زلزله مطرح کرد

مخاطرات جاده‌ای در صورت تخریب پل‌های جاده هراز

تهران (پانا) - دبیر کارگروه ملی مخاطرات زلزله، رانش زمین، ابنیه ساختمان و شهرسازی درباره مخاطرات وقوع سیل و فوران آتشفشان در منطقه دماوند گفت‌ در جاده هراز چهار تا پنج پل احداث شده است که در صورت قطع این پل‌ها هیچ مسیر جایگزینی برای آن در نظر گرفته نشده است.

کد مطلب: ۸۵۴۸۸۴
لینک کوتاه کپی شد
مخاطرات جاده‌ای در صورت تخریب  پل‌های جاده هراز

علی بیت‌اللهی در نشست ویژه آتشفشان دماوند با اشاره به وقوع سیل اخیر در منطقه گزنک گفت: با وقوع این رخداد و همچنین شایعه فعال شدن آتشفشان دماوند مسئولیت بررسی این موضوع به کارگروه ملی زلزله واگذار شد و مطالعات در این زمینه آغاز شد.

وی با اشاره به مسیر ورود سیل در منطقه گزنک تاکید کرد:‌ اگر دیواره پل گزنک که به پل رضاشاهی معروف است بلندتر شود تاثیر زیادی در کاهش شدت زلزله دارد.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات زلزله، رانش زمین، ابنیه ساختمان و شهرسازی درباره پیشنهاد سازمان زمین‌شناسی برای راه‌اندازی مرکز پایش آتشفشان دماوند گفت: هر چند که وضع ارزی دولت نامناسب است اما به لحاظ ریالی مشکلی وجود ندارد. از این رو می‌تواند از طرح‌های مطرح شده در این حوزه حمایت‌های لازم را انجام دهد و اگر هم‌افزایی میان دستگاه‌های مختلف در این حوزه صورت بگیرد، می‌توان گام‌های موثری در این زمینه برداشت.

بیت‌اللهی درباره احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند نیز توضیح داد: اثرات این فوران می‌تواند تا 100 کیلومتر دورتر از این قله ساکنان منطقه را تحت تاثیرقرار دهد و علاوه بر آن از نظر حمل و نقل نیز باید بررسی‌های لازم صورت گیرد. در جاده هراز که نزدیک به قله دماوند است حدود چهار تا پنج پل ارتباطی وجود دارد که در صورت قطع شدن آنها مسیر جایگزینی پیش‌بینی نشده است که لازم است در این زمینه هم اقدامات لازم صورت گیرد.

وی خطاب با متخصصان حاضر در نشست ریسک آتشفشان دماوند گفت: همه محققان حاضر در این نشست بر پتانسیل فعال شدن قله دماوند، خروج گدازه و خاکستر و آسیب‌رساندن به جامعه انسانی و محیط اطراف تاکید دارند. بر اساس سخنرانی‌های انجام شده هیچ فعالیت آتشفشانی جدیدی در دماوند مشاهده نشده است و ضرورت دارد که برای پایش دائمی دماوند از نظر زمین‌شناسی، هواشناسی و اقلیم‌شناسی اقدام شود.

بیت‌اللهی تصریح کرد: اتخاذ تمهیداتی برای جلوگیری از وقوع سیل در منطقه و مسیرهای وقوع سیل بر اثر بارندگی و ذوب یخچال‌ها ضرورت دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار