تشدید نظارت دامپزشکی بر کشتار بهداشتی در ایام محرم در استان مرکزی

اراک (پانا) - مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از تشدید نظارت دامپزشکی بر کشتار بهداشتی در ایام محرم در این استان خبر داد.

کد مطلب: ۸۵۴۸۰۴
لینک کوتاه کپی شد
تشدید نظارت دامپزشکی بر کشتار بهداشتی در ایام محرم در استان مرکزی

به گزارش روابط عمومی دامپزشکی استان مرکزی، محسن شانقی افزود: با توجه به درپیش بودن ایام تاسوعا و عاشورا و اجرای سنت حسنه ذبح نذورات که در این روزها انجام می شود طرح نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی دام‌های قربانی طبق روال هر ساله در این ایام به منظور تامین گوشت سالم و حلال به اجرا در می‌آید.

وی بیان کرد: به منظور اجرای این طرح اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در قالب دو شیفت‌ کاری سازماندهی و آماده کمک به مردم و پاسخگویی به سوالات شهروندان هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: با توجه به رسالت اداره کل دامپزشکی استان و دفتر نمایندگی ولی فقیه در این اداره کل، شرایط برای ذبح بهداشتی و شرعی دام‌ها در کشتارگاه‌ها فراهم شده است.

شانقی اظهار داشت: در روزهای تاسوعا و عاشورا بازرسان بهداشتی و ناظرین ذبح شرعی در قالب 72 اکیپ ثابت و سیار متشکل از دامپزشک، بازرس بهداشت گوشت و ناظر ذبح شرعی کنترل و نظارت بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه با اولویت کشتار دام‌های قربانی در کشتارگاه‌های دام و مکان‌های از پیش تعیین شده، تمام خدمات بهداشتی و شرعی را به صورت رایگان ارائه خواهند کرد.

وی افزود: در راستای ارتقای سطح آگاهی عمومی در زمینه احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه- کنگو(CCHF) از دام به انسان و ابتلای مصرف‌کنندگان از طریق مصرف گوشت به شهروندان توصیه می‌شود مصرف گوشت دام‌های قربانی پس از طی جمود نعشی و در شرایط سرد (نگهداری گوشت استحصالی به مدت حداقل 24 ساعت در دمای صفر تا 4 درجه سانتی‌گراد پس از کشتار) انجام شود و از کشتار دام‌هایی که دارای نشانه‌های درمانگاهی غیر طبیعی، آلودگی‌های انگلی خارجی و قارچی و نیز تب‌دار هستند خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: همشهریان می‌توانند در صورت نیاز با شماره تلفن 1512 (سامانه اطلاع‌رسانی و پاسخگویی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی) و یا شماره تلفن شبکه دامپزشکی شهرستان تماس حاصل کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار