خانه های روستایی به لحاظ "ویژگی های سازه ای" آمارگیری می شوند

شیراز (پانا) - مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس از اجرای چهارمین دوره طرح " آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی" در فارس خبر داد و افزود: این طرح همزمان با سراسر کشور از بیستم مهرماه به مدت یک ماه در استان فارس اجرا می شود .

کد مطلب: ۸۵۴۸۰۲
لینک کوتاه کپی شد
خانه های روستایی به لحاظ  "ویژگی های سازه ای"  آمارگیری می شوند

عطاالله زمانی در گفت و گو با پانا با اشاره به اینکه طرح آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی از سال 1382 در کشور آغاز شده ادامه داد: این طرح هر 5 سال یکبار برگزار شده و امسال هم چهارمین دوره آن برگزار می شود.

وی اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح گردآوری آمار و اطلاعاتی از خصوصیات کمی و کیفی مسکن در روستاها و شناخت ویژگی های عمومی روستا و شناخت ویژگی های واحدهای مسکونی روستایی است که روستاهای دارای 20 واحد مسکونی و بیشتر در این طرح مورد پایش قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه در سرشماری سال 92، بیش از 5 میلیون واحد مسکونی روستایی در کشور آمارگیری شده اند، افزود: در این سرشماری بیش از 61 درصد واحدهای روستایی غیر مقاوم بوده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس افزود: در این سرشماری وضعیت مقاوم سازی خانه های روستایی استان فارس از میانگین کشوری بالاتر بوده و 40 درصد واحدهای مسکونی روستایی در فارس غیر مقاوم است.

وی تعداد واحدهای مسکونی روستایی پایش شده در دوره قبل و در سال 92 را 338 هزار و 150 واحد مسکونی برشمرد و افزود: بر اساس آمار آخرین آمارگیری در سال 92 ، میانگین عمر خانه های روستایی در فارس 17/6 درصد است و بیش از 102 هزار مسکن روستایی دارای عمر بیش از 25 سال هستند.

وی تعداد روستاهای دارای 20 واحد مسکونی و بیشتر در فارس را 2 هزار و 264 روستا برشمرد و افزود: فعالیت بیش از 87 درصد اهالی این روستاها کشاورزی و 12/9 درصد ، صنعت و خدمات است.

زمانی افزود: طرح " آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی" برای جمع آوری اطلاعات در سطوح جغرافیای مختلف توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا می شود و در قالب آن همه اطلاعات مورد نیاز درباره ویژگی های مسکن روستایی جمع آوری می شود.

وی بر ضرورت اجرای این طرح برای جمع آوری آمار و ارقام مسکن روستایی تاکید کرد و گفت: آمار صحیح پایه و اساس تصمیم گیری های موثر و مهم درباره نوع زندگی روستایی است و لازم است خانوارهای روستایی در هنگام اجرای طرح با آمارگیران نهایت همکاری و مساعدت داشته باشند .

زمانی با بیان اینکه دراین رابطه جلسات هماهنگی با فرمانداران ، بخشداران ، دهیاران ، ائمه جمعه شهرستان ها و خانه های بهداشت در سطح شهرستان ها جهت اطلاع رسانی و هماهنگی با روستاییان برگزار می گردد افزود: مشارکت نهادهای مردمی در اجرای این طرح و همراهی مردم و ساکنان مناطق روستایی بر دقت در اجرای طرح می افزاید .

وی در خصوص نوع سازه های ساختمان های روستایی بر اساس آمارگیری سال 92 گفت: بیش از 98 درصد واحدهای مسکونی در روستا سازه بنایی بوده و 0/5 درصد سازه فلزی یا بتنی و 0/8 درصد سازه ها چوبی یا مختلط بوده است.

به گفته زمانی اطلاع از وضعیت کنونی منازل مسکونی و بازخورد اقدامات صورت پذیرفته در این حوزه از فعالیت بنیاد مسکن در برنامه ریزی های آتی بنیاد مسکن قطعا موثر خواهد بود بنا بر این هر پرسشنامه ای در این طرح میتواند در نتایج نهایی تصمیم گیری ها برای توسعه مسکن روستایی موثر باشد .

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس افزود: اجرای این طرح با هدف شناخت تغییرات ایجاد شده در واحدهای مسکونی بهسازی شده و شناخت عمومی روستا و واحدهای مسکونی روستایی انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار