نقشه‌جدید زمین‌شناسی دماوند تا پایان سال تهیه می‌شود

تهران (پانا) - مجری طرح تهیه نقشه زمین‌شناسی دماوند با بیان اینکه تهیه نقشه زمین‌شناسی قله دماوند ضرورت دارد، گفت رصد دقیق قله دماوند به نقشه دقیق زمین‌شناسی نیاز دارد زیرا ۵۰ سال است که نقشه جدید تهیه نشده است و تهیه این نقشه در اولویت قرار دارد. این نقشه‌ها بستری فراهم می‌کند تا بتوانیم مطالعات بعدی را بر اساس آن اجرایی شود.

کد مطلب: ۸۵۴۷۸۵
لینک کوتاه کپی شد
نقشه‌جدید زمین‌شناسی  دماوند تا پایان سال تهیه می‌شود

حمیده رشید، مجری طرح تهیه نقشه زمین‌شناسی دماوند، در نشست ریسک آتشفشان زلزله با بیان اینکه زلزله‌شناسی آتشفشان یکی از موضوعات مهم در دنیا است، گفت: دماوند بلندترین قله و آتشفشان ایران و خاورمیانه در نزدیکی شمال شرق تهران و جنوب مازندران است.

وی با بیان اینکه تهیه نقشه این آتشفشان از سال ۸۸ در سازمان زمین‌شناسی در اولویت قرار گرفت، گفت: در صورت فوران این آتشفشان حدود ۲۰ میلیون نفر از ساکنان شهرهای اطراف آن مستقیم و غیر مستقیم از آن متاثر می‌شوند. این آتشفشان در پهنه البرز مرکزی قرار دارد و مخروط درون صفحه‌ای آن در وسعت ۴۰۰ کیلومتر مکعب دارای گدازه‌های تراکی آندیزیتی و مواد آذر آواری است. همچنین وجود چشمه‌های آبگرم از جمله نشانه‌های فعال بودن آتشفشان دماوند یاد کرد.

رشید با بیان اینکه جامع‌ترین مطالعاتی که درباره دماوند انجام شده است در سال ۱۹۶۶ از سوی یک محقق آلمانی بوده است، گفت: طبق مطالعات سن‌یابی دماوند این آتشفشان به دو بخش دماوند قدیم و جدید تقسیم‌بندی شده است که آتشفشان قدیم از ۱۸۰۰ تا ۸۰۰ هزار سال سن‌یابی شده است.

وی ادامه داد: سن دماوند جدید از ۶۰۰ تا هفت هزار سال گذشته سن‌یابی شده است و آخرین نقشه تهیه شده از این قله ۵۰ سال قبل بوده است و تاکنون هیچ نقشه‌ای برای آن تهیه نشده است.

مجری طرح نقشه زمین‌شناسی قله دماوند گفت: در راستای تهیه این نقشه برداشت‌های صحرایی در سال‌های ۸۸ و ۸۹ و همچنین ۹۵ تا ۹۷ و برداشت‌های نهایی از پلور انجام شده است و نقشه تهیه شده شامل بخش شرقی رینه و بخش غربی چاچال است که برداشت‌های نیمه شرقی به پایان رسیده است و برداشت‌های نیمه غربی تا پایان سال انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: پیمایش‌های این مطالعات شامل بیش از ۴۰۰ نمونه مطالعاتی پتروگرافی، ژئوشیمی و فسیل‌شناسی است و‌ نقشه اولیه این قله در حال‌ انجام است که تا اوایل زمستان نقشه بخشی از نیمه آتشفشان دماوند تهیه می‌شود.

وی ادامه داد: مشاهدات ما نشان می‌دهد که دماوند از سال ۸۸ تاکنون دچار تغییر اساسی شده است اما این تغییرات بیشتر به دلیل تغییر اقلیم بوده است. کوچک شدن آبشار یخی، وکم شدن برف در قله و کاهش حجم برف از این تغیبرات اقلیمی است. به‌طوری که در سال ۸۹ در پی ۱۸ روز اقامت در این منطقه در شهریور ماه ۱۰ روز پر برف داشتیم، ولی در شهریور ماه امسال حتی یک روز پر بارش نداشتیم.

رشبد تصریح کرد: همچنین بر اساس گفته‌های ساکنان این منطقه در مرداد ماه و شهریور ماه این منطقه شاهد جاری شدن سیل بودند و امسال حجم سیل بیشتر بوده است.

پیشنهاد ایجاد مرکز مونیتورنیگ دماوند

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین در ادامه از اجرای طرح پایش آتشفشان قله دماوند خبر داد و گفت برای ایجاد مرکز پایش دماوند اعتباری به میزان ۵.۸ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که تاکنون کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان آن محقق شده است.

جلیل قلمقاش در نشست ریسک آتشفشان دماوند اظهار کرد: هر از گاهی شایعه‌ای درباره فعال شدن آتشفشان دماوند مطرح می‌شود که آنهایی که فعال شدن این آتشفشان را رد می‌کنند و آنهایی که می‌گویند این آتشفشان فعال شده است داده درستی ندارند و این نظرات بر اساس احساسات بیان می‌شود.

وی افزود: طبق مطالعات انجام شده جوان‌ترین فعالیت دماوند در دامنه غربی مربوط به ۷۳۰۰ سال قبل بوده است اما در این مطالعات ادعا نشده است که شواهدی از جوان‌ترین فوران یافت شده است. مطالعاتی بر روی این قله انجام گرفته است که نشانگر سه فوران است که در ۲۵ هزار سال قبل رخ داده است.

قلمقاش افزود: این مطالعات یادآور می‌شود که فوران‌های آینده این آتشفشان بزرگتر خواهد بود. طبق این شواهد ایجاد مرکز مونیتورینگ دماوند پیشنهاد شده است.

این استاد دانشگاه افزود: زمانی که از آتشفشان دماوند صحبت می‌کنیم مسئولان تصور می‌کنند که خروج گازهای گوگردی از آن است اما نگرانی ما کنده شدن قله دماوند است. در این وضع شهرهایی که تا صدها کیلومتر از آتشفشان دماوند دور هستند نیز از این فوران در امان نخواهند بود.

قلمقاش با بیان اینکه باید با دماوند مانند بیمار مواجه شد، گفت: در سال ۸۱ طرح پایش دماوند از سوی سازمان زمین‌شناسی مطرح شد و در گام اول این مطالعات پایش چشمه‌های آب گرم این منطقه صورت گرفت اما به دلیل کمبود اعتباری که وجود داشت این مطالعات متوقف شد.

وی با اشاره به پیشنهاد طرح رفتارشناسی دماوند گفت: اعلام کردیم برای مطالعه این آتشفشان نیاز است که یک ایستگاه اصلی در منطقه در بخش لاریجان ایجاد شود و قرار است با همکاری استانداری مازندران این کار انجام شود.

وی ادامه داد: راه‌اندازی ۸ تا ۱۰ ایستگاه لرزه‌نگاری و جی پی اس بخش دیگری از مطالعات است که برای ایجاد این ایستگاه، محل‌هایی در نظر گرفته شده است که اولین ایستگاه در روستایی تحت عنوان ناندل است. برای ایجاد مرکز پایش دماوند اعتباری به میزان ۵.۸ میلیارد تومان پیش بینی شده است که تاکنون کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان آن محقق شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار