مدیرکل متوسطه نظری آموزش‌و‌پرورش در گفت‌وگو با پانا:

هیچ مشکلی برای استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی جدید وجود ندارد

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش جزئیات نحوه استقرار پایه دوازدهم را برای سال تحصیلی 98-97 تشریح کرد.

کد مطلب: ۸۵۴۷۳۷
لینک کوتاه کپی شد
هیچ مشکلی برای استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی جدید وجود ندارد

عباس سلطانیان در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا درباره آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان در دبیرستان‌های دوره دوم متوسطه در شاخه نظری یعنی رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی و ادبیات و معارف گفت: «تا روز یکشنبه 25 شهریور در شاخه نظری 1 میلیون و 591 هزار و 15 دانش‌آموز را ثبت‌نام کردیم، از این تعداد 537هزار و 403 نفر در پایه دوازدهم، 449هزار و 95 نفر در پایه دهم و 554هنزار و 517 نفر در پایه یازدهم ثبت‌نام شده‌اند.»

او ادامه داد: «طبیعتا در روزهای باقی‌مانده به شروع سال تحصیلی، دانش‌آموزانی که تاکنون ثبت‌نام نکرده‌اند باید کار ثبت‌نام را انجام دهند. احتمالا تعدادی از دانش‌آموزان هستند که محل تحصیل‌شان جابه‌جا می‌شود باید این افراد هم هر چه سریع‌تر در محل تحصیل جدید تعیین تکلیف شوند. دانش‌آموزانی هم هستند که در پایه نهم در امتحانات تجدیدی شهریور شرکت‌ کرده‌اند، اینها هم باید اعلام نتیجه شوند و پرونده‌هایشان را سریع‌تر به دبیرستان محل ثبت‌نام ببرند. خوشبختانه تعداد بسیار زیادی از دانش‌آموزان اکنون تعیین تکلیف شده‌اند و آمادگی لازم برای شروع سال تحصیلی جدید را هم دارند.»

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش درباره استقرار پایه دوازدهم هم افزود: «منشا تغییر ساختار کنونی در دبیرستان‌ها به سال‌های 91 و 92 برمی‌گردد که در این سال‌ها پایه ششم مستقر شد و به تدریج تغییرات ساختار به دوره دبیرستان هم رسید که امسال پایه دوازدهم مستقر می‌شود و کل ساختار نظام آموزشی جدید براساس سند تحول بنیادین شکل می‌گیرد. ما برای مدیریت این ساختار با دستور وزیر آموزش و پرورش از مهر 96، کمیته‌ای را با عنوان "استقرار پایه دوازدهم" در معاونت آموزش متوسطه تشکیل دادیم و همه معاونان وزارت آموزش و پرورش، روسای سازمان‌ها و همه افرادی که در حوزه‌های مختلف ستاد بودند و به نوعی با استقرار پایه دوازدهم در ارتباط؛ عضو این کمیته شدند.»

سلطانیان گفت: «در مرحله اول از همه اعضا معاونت متوسطه، مرکز نیروی انسانی، سازمان نوسازی مدارس و ... خواستیم تا تقویم زمانبندی به ما بدهند و مشخص کنند که از آبان سال 96 تا شهریور امسال چه اقداماتی را باید برای استقرار پایه دوازدهم انجام دهند. تا امروز چهار جلسه ستادی در وزارت‌خانه در این باره تشکیل شده است.»

او ادامه داد: «از ابتدای مسائلی برای استقرار این پایه پیش‌بینی کرده بودیم و باید راهکار مناسب را هم پیدا می‌کردیم. یکی از این مسائل تدوین کتب درسی بود که همکاران سازمان پژوهش توانستند تا اواخر تیر این کار را انجام دهند، در مرداد و شهریور هم فایل پی‌دی‌اف کتاب‌ها قبل از چاپ بر روی سایت نشر مواد آموزشی بارگذاری شد و اکنون هم این کتاب‌ها در استان‌ها توزیع شده است و قبل از شروع سال تحصیلی مشکلی از لحاظ کتاب‌های درسی نداریم. مسئله دوم نیروی انسانی، فضا و تجهیزات بود. قبلا ساختار متوسطه نظری چهار ساله بود، یعنی سه سال دبیرستان و یک سال هم پیش دانشگاهی؛ اکنون اما که ساختار سه ساله شده است از لحاظ نیروی انسانی با مشکل خاصی روبه‌رو نیستیم چون این نیروها را در گذشته داشته‌ایم و الان یک ساماندهی مجدد باید انجام شود.»

سلطانیان درباره فضاهای مناسب برای این کار هم گفت: «ما از استان‌ها خواستیم تا فضاهای آموزشی خود را دوباره به صورت میدانی در استان‌ها و مناطق بررسی کنند و با توجه به تعداد دانش‌آموزان، تراکم کلاس‌ها و ... بازمهندسی انجام دهند. اکنون این آمادگی وجود دارد که ابتدای مهر بدون دغدغه برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها، مهری ماندگار را برای دانش‌آموزان را رقم بزنیم.»

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش افزود: «اولویت کیفیت‌بخشی ما در متوسطه نظری، پایه دوازدهم است. ما از استان‌ها هم خواسته‌ایم که ساماندهی این پایه را به طور ویژه مورد نظر قرار دهند و از دبیران پیش‌دانشگاهی برای تکمیل کادر این پایه استفاده کنند و با همه این کارها، مطمئنا مشکلی نخواهیم داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار