رقابت زدگی عامل افول در جامعه است/ تعلیم و تربیت باید به سمت رقابت ستیزی حرکت کند

شیراز (پانا) - معاون امور استان‌های ستادهمکاری حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش، رقابت زدگی را از افت‌های نظام آموزش و پرورش دانست و افزود: لازمه خروج از این رقابت زدگی ، تحقق اهداف سند تحول بنیادین در سیستم آموزش و پرورش است.

کد مطلب: ۸۵۴۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد
رقابت زدگی عامل افول در جامعه است/ تعلیم و تربیت باید به سمت رقابت ستیزی حرکت کند

حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در راستای تحقق بخشیدن به ایجاد فضای رقابت سازنده و سالم در بین دانش‌آموزان خواند و افزود: یکی از مهم‌ترین راه‌های درمان و مقابله با رقابت زدگی، خدا رفتاری یا همان باور قلبی به خدا و رفتار خداگونه است.

وی در رابطه با رقابت سازنده و سالم در سند تحول بنیادین گفت: در سند تحول بنیادین٬ رقابت به سبقت و سرعت تغییر می‌یابد و در روابط و فعالیت‌های عمومی و اجتماعی نیز رقابت معنا ندارد.

او افزود: در مقابل رقابت زدگی٬ رقابت ستیزی قرار دارد که ما باید دانش‌آموزان و جامعه را رقابت ستیز پرورش دهیم تا از عواقب رقابت زدگی که موجب افول در جامعه می شود دور شویم.

درودی اظهار داشت: سند تحول بنیادین، رقابت را مانع پیشرفت تربیت اسلامی در بین دانش آموزان، معلمان و مدیران، می‌داند چرا که ما در قرآن، چیزی به اسم رقابت نداریم، بلکه آنچه در قرآن در روابط اجتماعی به ما توصیه شده است، سرعت و سبقت گرفتن است و این تفاوت بسیاری با رقابت دارد.

وی تاکید کرد: در فعالیت اجتماعی می‌توان سرعت و سبقت گرفت اما در روابط اجتماعی باید مشارکت را جایگزین رقابت کنیم و مشارکت اجتماعی موجب رشد اجتماعی می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش امروز برای جلوگیری از عواقب رقابت زدگی در بین دانش‌آموزان فعالیت‌های زیادی را انجام داده و در حال انجام است.

وی یکی از راه‌های درمان رقابت زدگی را خداجویی و استفاده از آموزه‌های قرآنی برشمرد و افزود: در زمان قدرت اگر فرد و دانش‌آموز ما مفاهیم انسانی از جمله عفو، بخشش، سخاوت و محبت و ساده زیستی و قناعت را یاد بگیرد می‌تواند یک فرد رقابت ستیز باشد.

وی تاکید کرد: یکی از مهم ترین راه‌های شیطان ستیزی و رقابت ستیزی خوش اخلاقی است و خوش خلقی یعنی مردم‌دار بودن و با همه مردم به یک چشم نگاه کنیم و به طور کل اگر خداباور شویم و به خداوند باور و ایمان قلبی داشته باشیم همیشه انسانیت را به همراه داریم و می‌توانیم به عنوان یک فرد مفید و کارآمد در جامعه نمود داشته باشیم.

وی در انتها دانش آموزان را به عملی پسندیده توصیه کرد و گفت: هرآنچه که برای خود نمی پسندید برای دیگران هم نپسندید و هرآنچه را که برای خود می‌پسندید برای دیگران هم بپسنید چرا که این عمل شما را از رقابت زدگی دور و به سبقت و سرعت گرفتن تشویق می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار