گزارشی میدانی از پیامدهای افزایش قیمت طلا بر رونق بازار مسکوکات گران‌بها

گرد رکود و گرانی بر بازار طلا

تهران (پانا) – گشتی در بازار طلا از نارضایتی خریداران طلا حکایت دارد، خریدارانی که پس‌ ذهنشان طلافروشان را بی‌تقصیر در گرانی نمی‌دانند اما فعالان بازار طلا وجواهر می‌گویند که این صنعت با رکودی عجیب همراه است .فروش مصنوعات به شدت کاهش یافته است و طلافروشان سودی از گرانی طلا نمی‌برند.

کد مطلب: ۸۵۴۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد
گرد رکود و گرانی بر بازار طلا

این‌روزها بازار طلا که تا سال پیش با مناسبت و بی‌مناسبت، محل گذر و خرید نو عروسان و مردم عادی برای تهیه حلقه و سرویس طلای ازدواجشان بود، بی رونق شده است . در بی‌ثباتی و افزایش عجیب نرخ طلا، مشتریان و تقاضای آن‌ها در بازار کاهش یافته است و کار به آنجا رسیده است که برخی عروس و دامادها تنها به خرید حلقه ازدواج بسنده می‌کنند و مایل به خرید سرویس‌های طلا با قیمت‌های نجومی نیستند. نوسان قیمت آن‌قدر غیرقابل پیش‌بینی شده که خرید و فروش طلا بیشتر به یک ریسک بزرگ می‌ماند و خریداران مردد هستند که آیا خرید طلا با هدف سرمایه‌گذاری برای آنها سود‌آور است یا با ضرر همراه است.

در این میان این پرسش نیز مطرح است که سهم طلافروشان از این گرانی‌ها چیست؟ گران‌شدن طلا به نفع طلافروشان است یا به زیان آنها؟ این پرسش با پاسخ صریح و قاطع طلافروشان مبنی بر زیان آنها از رکود صنعت طلا و جواهر همراه است. رکودی که به گفته آنها فروش مصنوعات طلا را به نحو قابل توجهی کاهش داده است و ظرفیت بسیاری از کارگارههای طلافروشی را کاهش داده است.

افزایش نرخ دلار مهمترین عامل در گرانی طلا در ماه‌های اخیر است

حسین ارجمند، بازرس اتحادیه طلا و جواهر زنجان، درگفت وگو با خبرنگار پانا با یادآوری اینکه از اوایل امسال که قیمت دلار با شتاب شروع به گرا‌ن‌شدن کرد،‌ اظهار کرد:‌ قیمت دلار یکی از عوامل افزایش قیمت تمام‌شده طلاست و به همین دلیل قیمت طلا هم که با دلارمحاسبه می شود همزمان با دلارگران شد.

وی افزود:‌ خیلی‌ها مخصوصا کسانی که هیچگونه اطلاعی از محاسبه و خرید و فروش طلا ندارند با نظرهای غیرکارشناسانه شروع به حساب‌کردن سرمایه‌های طلافروشان کردند و این باعث شد که افکارعمومی هم به طلافروشان بدبین شوند و آنها را در گرانی طلا مقصر بدانند و فکر کنند که سرمایه طلافروشان سه برابرشده است.

جایگزینی طلای فروخته‌شده به نقدینگی بالا نیاز دارد

ارجمند ادامه داد:‌ درصورتی که از اوایل امسال هر طلا فروشی که از موجودی ویترین خود به هر مقدارطلایی که فروخته است تا زمانی که بخواهد آن مقدار را جایگزین کند، علاوه براینکه سود خود را ازدست داده است، مقداری هم ضررکرده است تا بتواند طلای فروخته شده راجایگزین کند.

بازرس اتحادیه طلا و جواهرزنجان خاطرنشان کرد:‌ ویترین‌دارها طلا را درقبال وجه نقد به مشتری خودعرضه می‌کنند و طلافروش باید صبرکند تا فروش خود را از ویترین مثلا به ۵۰ گرم برساند تابتواند ان را ازبازارتهیه وجایگزین کند.

ارجمند خاطرنشان کرد:‌طلافروشان سراسرکشور باید با بازار تهران هماهنگ شوند تا طلای فروخته‌شده به مشتری را به صورت آب‌شده ازبنکداران خریداری کنند ومعمولا فروش طلای اب‌شده زیر۵۰ گرم امکان‌پذیرنیست.

ثبات و آرامش بازار برای طلافروشان سودآور است

بازرس اتحادیه طلا و جواهر زنجان اظهار کرد:‌ طلافروشان درصورتی که بازار آرامش وثبات داشته باشد می‌توانند با فروش خود سود کنند و زمانی که موجودی طلای ویترین آنها افزایش یابد می‌توان گفت که آنها سود کرده‌اند. بنابراین تورم وکم‌ارزش‌شدن پول رایج دلیل بر افزایش سرمایه طلافروشان نیست.

کاهش اندک حباب سکه

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز با اشاره به اینکه قیمت سکه در بازار در حال کاهش است، توضیح داد: حباب سکه امامی به 750 هزار تومان رسیده و حباب نیم سکه نیز به 210 هزار تومان رسیده است که نشان از کاهش حباب سکه در بازار دارد.

وی در خصوص تاثیر افزایش قیمت طلا در بازار مصنوعات طلا گفت: با افزایش قیمت، شاهد کاهش مصرف مصنوعات و زیورآلات در بازار بودیم که این امر رکود را به صنف و صنعت طلا فروشان کشانده است.

محمد کشتی آرای اظهار کرد: دربازار سکه همچنان مشاهده می‌شود که مردم تمایل به تبدیل سرمایه خود به سکه یا طلای خام را دارند که این امر باعث شکل گیری تقاضای مازاد و ایجاد حباب قیمتی شده است.

قیمت طلا در محرم نیز کاهش ندارد

وی درباره پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار گفت: بازار در آستانه ایام تعطیلی است. افزایش قیمت‌های اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز در بازار است و انتظار کاهش قیمت‌ها در ماه محرم نیز وجود ندارد زیرا قیمت‌ها ناشی از قیمت جهانی و قیمت ارز است و تحت تاثیر تعطیلی نخواهد بود.

همچنین رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از تعطیلی بازار از امروز(دوشنبه 26 شهریور 97) به مدت یک هفته خبر داد.

گشتی در یکی از پاساژهای خرید طلا در منطقه 10 تهران نشان می‌دهد خریدارانی در این بازار پرسه می‌زنند که قصدشان خرید چیزهای کوچکی برای هدیه دادن و تولد است. خانم جوانی که قصد دادن هدیه تولد به دوستش را دارد می‌گوید قیمت‌ها در بازار انقدر بالاست که چند بار از خرید منصرف شدم اما چاره‌ای ندارم و باید هدیه‌ای هر چند کوچک تهیه کنم.

خانم جوان دیگری نیز همراه مادرش مشغول تماشای ویترین مغازه‌هاست او می‌گوید در فصل زمستان ازدواج می‌کند و همسرش مبلغی را به او برای تهیه طلای ازدواج هدیه داده است اما قیمت‌ها آن‌قدر بالاست که ممکن است منصرف شود و شاید این مبلغ را سرمایه‌گذاری کند. به گفته او مشخص نیست که سرمایه‌گذاری در خرید طلا مانند گذشته سودآور باشد چون با احتساب اجرت و مالیات برارزش افزوده 9 درصدی که هنگام فروش کسر می‌شود، خرید طلا سودی ندارد.

مرد جوانی نیز همراه همسرش برای فروش طلا به این بازار مراجعه کرده است او می‌گوید قصد دارد آپارتمان کوچکی خریداری کند و به این منظور مجبور به فروش طلای خود شده‌اند اما به چند طلافروشی سر زده است که خرید طلا ندارند.

یکی از واحدهای طلافروشی نیز در این باره می‌گوید خرید طلا از سوی طلافروش‌ها نیاز به منابع مالی دارد و رکود حاکم بر بازار باعث شده است که طلا فروشی‌ها برای خرید طلا با مشکل روبرو شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار