افزایش مشارکت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با آموزش حقوق شهروندی

تهران (پانا) - نشست هم‌اندیشی توسعه آموزش حقوق شهروندی و مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان، با همکاری دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش و مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، در باشگاه فرهنگیان برگزار شد.

کد مطلب: ۸۵۴۴۱۸
لینک کوتاه کپی شد
افزایش مشارکت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با آموزش حقوق شهروندی

به گزارش روابط عمومی دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش، فرحناز مینایی‌پور، مدیرکل دفتر امور زنان در این نشست گفت: «مهمترین اهداف برگزاری این هم‌اندیشی، تشریح دقیق و مناسب از مفهوم حقوق شهروندی، راهکاری اجرایی آموزش حقوق شهروندی، نهادینه کردن حقوق شهروندی در مدارس و آموزش دانش‌آموزان، افزایش مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان با آموزش حقوق شهروندی و همکاری همه دستگاه‌های همکار در این حوزه است.»

غلامرضا کریمی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست، تعاریفی از مفهوم شهروند، حقوق، تکالیف و آموزش حقوق شهروندی، ارائه کرد و گفت: «گام اول در حقوق شهروندی این است که فرد بداند در جامعه چه حقوقی دارد، دوم اینکه بداند عهده‌دار چه تکالیفی است و در گام بعدی، مشارکت فعالانه در عرصه اجتماعی داشته باشد. هدف از آموزش شهروندی آماده‌سازی شهروندان برای ورود به زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از طریق تجهیز افراد جامعه به مهارت‌هایی است که فرد بتواند به عنوان شهروند مطلوب در عرصه زندگی فردی و اجتماعی، نقش موثری داشته باشد.»

کریمی مفاهیم تبیین‌کننده ماهیت آموزش شهروندی را هویت فردی و اجتماعی، تعلق اجتماعی و مشارکت اجتماعی و سرمایه‌اجتماعی دانست و گفت: «بر مبنای این مفاهیم، صلاحیت‌ها، استراتژی‌ها، راهبردها و اندیشه‌های کلیدی برای شهروندان تعریف شده است. این راهبردها شامل مسولیت‌های اجتماعی و اخلاق شهروندی، مفید بودن، قانون‌مداری و سواد اجتماعی و ارتقای فرهنگ شهروندی است.»

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به تالیف منابع آموزشی در بحث حقوق شهروندی، اشاره کرد و افزود: «در این بخش، ۲ کتاب با رویکرد آموزش مهارت‌های زندگی تالیف شد که اول "کتاب کار دانش‌آموزان" و "کتاب کار راهنمای معلم" بود که برای پایه‌های اول، دوم، سوم و چهارم دبستان در نظر گرفته شد. این کتاب‌ها در ۶ گرایش هنر، کاردستی، بازی و سرگرمی، دینی و مذهبی، علمی و فرهنگی و ادبی تالیف شد و هر دو پایه تحصیلی ابتدایی دارای ۵ کتاب کار دانش‌آموزان و راهنمای معلم بودند. محتوای آموزشی این کتاب‌ها در ارتباط با اخلاق و رفتار شهروندی، زیست شهری و هویت بود.»

او ادامه داد: «۳ رویکرد در آموزش شهروندیِ نظام‌های آموزشی دنیا به کار می‌رود، رویکرد برنامه توزیعی شامل موضوعات و محتوای آموزش شهروندی در ابعاد برنامه درسی است و معلمان، مسول آموزش هستند. در رویکرد تلفیقی، آموزش شهروندی در علوم اجتماعی و مدنی آورده شده و در رویکرد مستقل نیز محتوای آموزشی، به شکل درس مستقل، ارائه می‌شود.»

کریمی درباره نحوه آموزش شهروندی در کشورهای اروپایی گفت: «حیطه کار آموزش شهروندی در کشورهای اروپایی بر ۴ محورِ برقراری ارتباط موثر و سازنده با دیگران، تفکر انتقادی و چگونگی قضاوت و تحلیل، ایفای نقش اجتماعی مسولانه و رفتار مبتنی بر مردم‌سالاری، شناخت و درک سیاسی و حقوق اساسی تاکید دارد.»

او همچنین به ایجاد دو رشته تربیت مربی آموزش شهروندی در مقطع کاردانی و رشته مدیریت آموزش‌های شهروندی در مقطع کارشناسی اشاره کرد و گفت: «چند سال گذشته، عده‌ای از نیروهای شهرداری را در دوره‌های خاص حقوق شهروندی، آموزش دادیم و همزمان دوره‌های کوتاه مدتی را برگزار کردیم. برای مدارس هیات امنای ۶۰ ساعت آموزش در نظر گرفتیم که ۴۵ مدرسه از ۱۹ منطقه آموزشی شرکت و ۱۸۰ نفر از مدیران و معاونان پرورشی و آموزشی حضور یافتند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار