زهرا صدراعظم‌نوری*

تداوم باور غلط درباره انتصاب زنان

لزوم افزایش مشارکت زنان در ساختار مدیریت کشور یکی از مطالباتی است که خوشبختانه جناب آقای روحانی هم در ابتدای دولت دوازدهم به طور جدی آن را در دستور کار قرار خود دادند و به وزرا و معاونان‌شان گفتند که در سطوح بالا از زنان توانمند استفاده کنند. همچنین ابلاغ بخشنامه سازمان امور اداری و استخدامی به دستگاه‌های اجرایی مبنی بر اختصاص 30 درصد پست‌های مدیریتی تا پایان دولت دوازدهم به نوعی مکمل دستور رییس‌جمهوری بوده است.

کد مطلب: ۸۵۴۳۵۳
لینک کوتاه کپی شد

در این زمینه اقدامات خوبی روی داده و شاهد هستیم که در برخی دستگاه‌های اجرایی پست‌هایی به زنان داده شده که قابل تقدیر است اما این اقدامات کافی نیست. با توجه به توانمندی‌ها و حضور زنان انتظار می‌رود که از ظرفیت آنان بیشتر استفاده شود. معمولا درباره انتصاب زنان این نکته مطرح می‌شود که نیروی کافی و توانمند در دستگاه‌ها برای سپردن مسوولیت به آنها وجود ندارد.

به نظر من این مساله بیش از آنکه به کمبود زنان توانمند باز‌گردد به نگاه حاکم بر جامعه مربوط می‌شود. نوعی بینش فرهنگی مردانه که در طول سالیان توانمندی زنان را ندیده است. این نگاه موجب شده با وجود گذشت 40 سال از وقوع انقلاب اسلامی استفاده از زنان در سمت‌های اجرایی به کندی پیش برود. هرگاه پیش روی زنان مانعی ایجاد نشده آنها موفق شده‌اند تا از حق‌شان به خوبی دفاع کنند و توانایی‌شان را به نمایش بگذارند.

برای مثال می‌بینیم که در کنکور زنان سهم بیشتری از قبولی در مراکز علمی را در اختیار دارند. یا اینکه در بدنه برخی وزارتخانه‌ها تعداد زنان افزایش پیدا کرده است که این خود حکایت از توانایی‌های علمی و فنی آنها دارد. اگر بدون هر حساسیتی این نگاه که میان زنان و مردان تمایز جدی قائل است کنار رود آن وقت مانعی هم برای انتصاب زنان و رشد آنها در ساختار دولت وجود نخواهد داشت.

به عنوان مثال درباره انتصاب یک زن به عنوان سفیر در ذهن خیلی‌ها این سوال مطرح می‌شود که آیا این زن قبلا در این حوزه مسوولیت‌هایی داشته یا نداشته است؟ در حالی که وقتی قرار است یک مرد برای یک سفارتخانه انتخاب شود کسی چیزی نمی‌پرسد. بارها شاهد بوده‌ایم مردانی با تجربه‌های مختلف به عنوان سفیر انتخاب شده‌اند و ماموریت‌شان را هم انجام داده‌اند و چنین سوالی هم در ذهن کسی شکل نگرفته است. این مساله نشان‌دهنده نگاهی است که همچنان توانایی زنان را باور ندارد.

اگر چنین نگاهی در راس مدیریت یک وزارتخانه حکمفرما باشد هر چقدر هم زنان در بدنه آن دستگاه سهم قابل توجهی داشته باشند باز هم راهی به سطوح بالایی پیدا نمی‌کنند. بخشنامه‌ای که از طریق سازمان امور اداری و استخدامی ابلاغ شده و تاکیدی که رییس‌جمهوری محترم داشته‌اند به نظر من فرصت خیلی خوبی را برای کادرسازی فراهم آورده است که باید قدر بدانیم. همچنین انتصاب زنان باید در سطوح میانی افزایش یابد تا فرصت تجربه‌اندوزی برای‌شان بیش از پیش فراهم شود.

منبع: اعتماد

* عضو شورای شهر تهران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار