امسال 300 هزار هکتار از اراضی کشور تحت پوشش شبکه‌های آبیاری قرار خواهد گرفت

ارومیه(پانا)-معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت : از ابتدای سال جاری تا کنون 60 هزار هکتار ابیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی کشور اجرا شده است و بیش از 130 هزار هکتار نیز در دست اجرا بوده که پیش بینی می کنیم با استفاده از توسعه آبیاری تحت فشار در آبخور شبکه های مدرن این میزان به 300 هزار هکتار افزایش یابد .

کد مطلب: ۸۵۴۳۴۹
لینک کوتاه کپی شد
امسال 300 هزار هکتار از اراضی کشور تحت پوشش شبکه‌های آبیاری قرار خواهد گرفت

علی مردا اکبری در بازدید از پروژه ابیاری قطره ای اجرا شده در یکی از باغ های انگور منطقه دیم دشت روستای تازه کند شهرستان ارومیه و بررسی میزان بهره وری آب انجام گرفته از قبل اجرای این طرح در باغ مذکور، با بیان این مطلب اظهار کرد: بعد از انقلاب برای نخستین بار در کشور دولت 10 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای مدرنیزه کردن سیستمهای آبی در اختیار بخش کشاورزی و سایر بخشها قرار داده است که این طرح ها در غرب و شمالغرب کشور در حال اجرا هستند.

اکبری افزود: تنها راه عبور از کم آبی و خشکسالی ارتقای بهره وری و کارایی مدیریت مصرف آب بویژه در بخش کشاورزی است که یکی از سیاست ها و اولویت های دولت است.

وی ادامه داد: در راستای توسعه ابیاری تحت فشار سالانه بیش از 300 هزار هکتار برنامه اجرا می شود که پارسال در 180 هزار هکتار از اراضی آبخور منابع سنتی و همچنین در بیش از 100 هزار هکتار از اراضی ابخور شبکه های مدرن این طرح ها اجرا و تحویل بهره برداران شد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت :در بحث استفاده بهینه از منابع آب در کشور نیز به غیر از توسعه روشهای مدرن ابیاری انتقال گیاهان پرمصرف به محیطهای کنترل شده مانند گلخانه ها، استفاده از سیستم نوارتیپ در بخش زراعت در دستور کار قرار دارد.

این مسئول بیان کرد: پارسال بیش از 60 هزار هکتار ابیاری تیپ در اراضی گندم کشور اجرا شد و برای اولین بار رکورد تولید ما به بالای 14 تن در هکتار افزایش یافت که در این راستا در مصرف آب از 3000 تا 3500 متر مکعب در هکتار صرفه جویی شد.

وی ادامه داد :استفاده از مالچ پلاستیکی برای جلوگیری از تبخیر، استفاده از رقمهای مقاوم به خشکی و استفاده از نشاکاری ، موجب شده تا شاهد افزایش راندمان آبیاری به بالای 44 درصد در کشور باشیم.

اکبری خاطر نشان کرد: میزان بهره وری نیز از 9 دهم در کیلو گرم به 1.32 دهم رسیده است ، به طوری که در پنج سال گذشته حدود هفت درصد به بهره وری آب کشور افزوده شده و با استفاده از روشهای نوین ابیاری ،مدیریت به زراعی و به نژادی، و اقداماتی که در این مسیر اجرایی شده با وجود خشکسالی های اخیر بهره وری از منابع آبی و خاکی در کشور افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در سه سال اخیر در بحث گندم وارداتی نداشتیم و در سال گذشته نیز 50 هزار تن صادرات داشتیم و همچنین در مورد محصول شکر برای اولین بار به خودکفایی رسیدیم و در دانه های روغنی نیز از ضریب خود اتکایی هفت درصد به بیش از 14 درصد رسیده و توانستیم به یک سازگاری منطقی در بحث خشکسالی کشور برسیم.

وی بیان کرد: چند پروژه بزرگ ابیاری تحت فشار در کشور در حال اجراست که شامل طرح 550 هزار هکتاری در خوزستان وایلام، 227 هزار هکتاری در غرب و شمالغرب کشور، پروژه 46 هزار هکتاری در زابل است.

وی با اشاره به جایگاه استان آذربایجان غربی در این زمینه بیان کرد: یک پروژه بزرگ نزدیک به 62هزار هکتاری در حوزه آبریز ارس و زاب در استان در دست اجراست که صد درصد ابیاری تحت فشار میکرو و بارانی بوده و از بزرگترین پروژه های کشور با 90 درصد پیشرفت فیزیکی است .

این مسئول اضافه کرد: این طرح تا پایان سال به اتمام می رسد و تحول خوبی در استان در این زمینه به وقوع خواهد پیوست که نقش مهمی در تولید مواد غذایی و درامد زایی برای بهره برداران استان خواهد داشت.

اکبری تصریح کرد: درآذربایجان غربی نیزدر راستای توسعه روشهای مدرن آبیاری در اراضی سنتی 2 هزار هکتار از ابتدای سال جاری تا کنون اجرا شده و سه تا چهار هزار هکتار نیز تا پایان سال اجرا می شود و نگاه وزارتخانه به اجرای 10 هزار هکتاری ابیاری های نوین در اراضی استان با توجه به پتانسلهای موجود و بحران کم آبی دریاچه ارومیه بوده و در تامین منابع اعتباری در این زمینه هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

وی بیان کرد: دولت تدبیر و امید بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه صرفه جویی مصرف آب، برنامه‌ ریزی ‌های خوبی را در این بخش انجام داده و عملیاتی کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار