آغاز بکار نمایشگاه تصاویر و اسناد تاریخی "شیخ محمد خیابانی" و رونمایی از سند ثبت ملی "تبریز خاستگاه خط نستعلیق" 

تبریز(پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی نخستین روز فعالیت خود پس از ابقا را با افتتاح نمایشگاه تصاویر واسناد تاریخی "شیخ محمد خیابانی" و رونمایی از سند ثبت ملی" تبریز خاستگاه خط نستعلیق"، آغاز کرد.

کد مطلب: ۸۵۳۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد
آغاز بکار نمایشگاه تصاویر و اسناد تاریخی "شیخ محمد خیابانی" و رونمایی از سند ثبت ملی "تبریز خاستگاه خط نستعلیق" 

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، نمایشگاه تصاویر و اسناد تاریخی با عنوان "شیخ محمد خیابانی" در نود و هشتمین سالگرد شهادت وی در خانه موزه "شیخ محمد خیابانی" با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اساتید و فرهیختگان برجسته استان؛ آغاز بکار کرد.
"مرتضی آبدار" مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در این مراسم با تاکید بر اینکه ارائه برخی اسناد، تصاویر و اطلاعات تاریخی مربوط به شیخ محمد خیابانی تلاش کوچک در راستای بزرگداشت یاد و نام این مبارز نام آشنا است، اظهار کرد: به دلیل اقدامات و خدمات بی‌شمار شیخ محمد خیابانی، سال‌ها تلاش در راه مشروطیت، تلاش در مسیر حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و تأمین آزادی سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی کشور برگزاری نمایشگاهی این چنین در خانه وی بسیار مهم و ضروری بود.
آبدار با بیان اینکه محتوایی ارزشمند و جذاب از اسناد مربوط به فعالیت های این مبارز در این نمایشگاه به نمایش درآمده است، ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی استان در تلاش است تا آرشیو پژوهشی غنی و قابل استنادی نیز برای پژوهشگران و محققان عرصه مطالعات تاریخ معاصر ایران در این خانه موزه فراهم نماید، چراکه این اداره کل در پی ایجاد موزه ای با کارکردهای فعال در زمینه آموزش و پژوهش و رویداد محور است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان کرد: با برخورداری از همکاری مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، سازمانها و نهادهای مرتبط با موضوع ، همراهی محققان و بالاخص مساعدت بازماندگان و وابستگان شیخ محمد خیابانی در آینده نزدیک، شاهد راه اندازی و افتتاح خانه موزه شیخ محمد خیابانی خواهیم بود.
"محمد اسماعیل سعیدی" نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم به اقدامات و رشادت های "شیخ محمد خیابانی" در دوره مشروطه، اشاره کرد و گفت: "شیخ محمد خیابانی"یکی از مهم ترین چهره های ملی و مبارزین برجسته آذربایجان بود که علاوه بر کسوت نمایندگی در مجلس ملی، دانشمند و شخصیتی فرزانه بود که در راه اندازی مطبوعات آذربایجان نقشی اساسی داشت.
سعیدی با تاکید به اینکه پاسداشت چهره های ملی و تاریخی احیای هویت یک ملت است، ادامه داد: آغاز بکار نمایشگاه اسناد و تصاویر مربوط به این مبارز بزرگ در خانه تاریخی وی، اقدامی مهم و ارزشمندی بود که توسط اداره کل میراث فرهنگی استان محقق شد، قطعا مجلس شورای اسلامی نیز از این اقدام پسندیده حمایت کرده و امکانات لازم را جهت تکمیل آن فراهم خواهد کرد.
"شهاب الدین بیمقدار" نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم، ضمن تقدیر از فعالیت ها و تلاش های اداره کل میراث فرهنگی استان درراستای گردآوری اسناد و تصاویر تاریخی "شیخ محمد خیابانی"، تداوم فعالیت و پژوهش های تخصصی این حوزه در خانه موزه خیابانی را لازم و همکاری تشکل های مردم نهاد و صاحبنظران حوزه های مرتبط در ارتقا غنای پژوهشی این مجموعه را ضروری دانست.
گفتنی است، پس از آغاز بکار نمایشگاه تصاویر و اسناد "شیخ محمد خیابانی"، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از سند ثبت ملی" تبریز خاستگاه خط نستعلیق" همراه با نمایشگاه اساتید و هنرمندان خوشنویسی استان، رونمایی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار