رحمانی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران: قدرت خلق پول بدون پشتوانه به بانک‌ها داده نشود

تهران (پانا) - به گفته عضو هیات علمی دانشگاه تهران نباید اجازه داده شود نقدینگی خارج از اقتصاد رشد کند و باید با تقویت بخش نظارتی بانک مرکزی قدرت خلق پول بدون پشتوانه به بانک‌ها داده نشود.

کد مطلب: ۸۵۳۵۹۸
لینک کوتاه کپی شد
رحمانی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران: قدرت خلق پول بدون پشتوانه به بانک‌ها داده نشود

به گزارش صدا و سیما، تیمور رحمانی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: نقدینگی مجموع مطالبات اشخاص از نظام بانکی است و نقدینگی در کشور در سال‌های اخیر با رشد آن در ۵۰ سال گذشته چندان تفاوتی ندارد و غیر عادی نیست.
وی اضافه کرد: رشد نقدینگی در سال‌های اخیر به دلیل نرخ سود بالای سپرده‌های بانکی بوده است.
رحمانی بابیان اینکه تفاوت رشد نقدینگی با رشد تولید سالانه موجب تورم می‌شود گفت: واردات گسترده یا خرج نشدن سود سپرده‌ها موجب می‌شود اثر نقدینگی در تورم مشخص نشود و جلوی تورم گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه رشد نقدینگی نوعی افزایش بدهی سیستم بانکی است گفت: بانک مرکزی برنامه گسترده‌ای برای مهار نقدینگی دارد.
وی گفت: اعاده قدرت نظارتی بانک مرکزی و اجرای سیاست پولی از جمله برنامه‌های بانک مرکزی برای مهار نقدینگی است.
رحمانی ادامه داد: اگر نقدینگی را فراتر از اقتصاد ایجاد کنیم نمی‌توانیم از مردم سوال کنیم که چرا از این نقدینگی استفاده کرده اند.
وی افزود: نباید اجازه دهیم نقدینگی خارج از اقتصاد رشد کند و باید با تقویت بخش نظارتی بانک مرکزی قدرت خلق پول بدون پشتوانه به بانک‌ها داده نشود. بانک مرکزی در بازه چند ساله در پی کاهش نرخ سود سپرده‌ها باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار