دیدار نمایندگان نهمین دوره مجلس دانش آموزی با مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی

پاشایی: تمامی برنامه های اجرایی باید انگیزه تحصیلی دانش آموزان را افزایش دهند

تبریز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی به افزایش انگیزه تحصیلی دانش آموزان تاکید کرد و گفت: مسایلی که در جامعه باعث ایجاد حس نا امیدی در دانش آموزان می شود باید از بین ببریم.

کد مطلب: ۸۵۳۵۶۲
لینک کوتاه کپی شد
پاشایی: تمامی برنامه های  اجرایی باید انگیزه تحصیلی دانش آموزان را افزایش دهند

جعفر پاشایی در دومین نشست نمایندگان نهمین دوره مجلس دانش آموزی و هیأت رئیسه شوراهای دانش آموزی استان آذربایجان شرقی در محل باشگاه فرهنگیان استان به اهمیت نوع دوستی و محبت در دین اسلام اشاره کرد و گفت: شاکله دین ما محبت است ولی متاسفانه یکی از مواردی که امروزه در جامعه ما فراموش شده است و ما را دچار مشکل کرده است این است که ابراز محبت و عاطفه بین افراد کم رنگ شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی افزود: اگر انسان راه های دوستی را یاد نگیرد دچار مشکل می شود لذا لازم است که همه ما راه ارتباط با دیگران و هم نوع دوستی را یاد بگیریم.

عدم برنامه ریزی مساوی است با شکست

وی در ادامه با بیان این که هر کشور،سازمان، اداره و تشکیلاتی که برنامه نداشته باشد، پیشرفت نخواهد کرد، گفت: یکی از عنصرهای کلیدی که به آن در همه امورات چه در زمان تحصیل و چه در زمان کار باید توجه داشت برنامه ریزی است .

پاشایی ادامه داد: در حال حاضر مدارس استان آذربایجان شرقی در حوزه برنامه ریزی جامع، یکی از استان های پیشتاز است و همه مدیران مدارس به بحث برنامه ریزی توجه دارند.

لزوم افزایش انگیزه تحصیلی دانش آموزان

مدیر کل آموزش و پرورش استان به افزایش انگیزه تحصیلی دانش آموزان تاکید کرد و گفت: مسایلی که در جامعه باعث ایجاد حس نا امیدی در دانش آموزان می شود باید از بین ببریم حتی از تجارب و نکته نظرات دانش آموزان و نمایندگان مجلس دانش آموزی برای افزایش و ارتقای انگیزه دانش آموزان،استقبال می کنم.

وی خطاب به اعضای شوراهای دانش آموزی اضافه کرد: شاید برخی برنامه ها یی که در قالب بخشنامه به مدارس ارسال شده اند نتوانند انگیزه تحصیلی دانش آموزان را افزایش دهند و شما که بین دانش آموزان هستید این برنامه ها را احصاء کنید.

مدیر کل آموزش و پرورش استان با بیان این که دانش آموز وقتی در کار تیمی مشارکت کند طبیعی است که بهتر یاد می گیرد و عمق یادگیری بیشتر می شود، ادامه داد: دو سال پیش به یکی از مدارس کرواسی رفته بودم دیدم که 70 درصد وقت دانش آموزان را به فعالیت های ورزشی و اجتماعی اختصاص داده اند و هیچکدام از مدارس دیوار ندارند ولی ما متاسفانه کلاس را محدود به یک معلم و یک سری کتاب ها و قوانین خاص کرده ایم و در اکثر کلاس ها هم معلم متکلم وحده است.

تعلیم و تربیت، کار تدریجی است

پاشایی تصریح کرد: تعلیم و تربیت، کار تدریجی است و دفعتا جواب نمی دهد و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که پایه و اساس کار آموزش و پرورش کشور است دورنمایی را ترسیم کرده و مصمم هستیم که آرام آرام، بخش های سند تحول را اجرایی و عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: این که می گویند سند تحول اجرایی نمی شود نادرست است و شاید برخی بگویند سند گفته دانش آموز در تراز نظام جمهوری اسلامی و همه بعدی تربیت کنید پس این دانش آموزان کجا هستند؟ در جواب باید بگویم که قریب به اتفاق دانش آموزان ما همه خوب هستند و رتبه های برتر کنکور امسال مصداق این مطلب هستند و اما این که آیا از شرایط فعلی و میزان تحقق اهداف سند راضی هستیم باید گفت که نه، واقعیت این است که منابع و امکانات کم است و با شرایط ایده آل فاصله داریم.

نقش هدایت تحصیلی در آینده شغلی دانش آموزان

مدیر کل آموزش و پرورش استان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: بحث هدایت تحصیلی در تمام دنیا مطرح هست و در قالب این طرح، استعداد های دانش آموزان را رصد می کنند و برحسب این استعدادها، دانش آموزان را به سمت رشته خاص هدایت می کنند و این اقدام باعث شده که بیشتر دانش آموزان به سمت علایق خود در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش بروند.

پاشایی ادامه داد: در حال حاضر میانگین کشوری در ادامه تحصیل دانش آموزان در رشته های فنکا، 37 درصد است ولی در استان ما 38 درصد دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان این که اگر هدایت تحصیلی نباشد شاهد تجمع دانش آموزان در یک رشته خواهیم بود، گفت: در حال حاضر باید پرسید که آیا هدایت تحصیلی توانسته به مسیر شغلی و تحصیلی دانش آموزان جواب دهد در پاسخ باید گفت که نه.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: در حال حاضر 600 هزار نفر متقاضی رشته علوم تجربی در کنکور هستند و تا جایی که اطلاع دارم 20 هزار نفر آن ها در رشته برتر این گروه آزمایشی قبول می شوند و حال باید فکر گرد 580 هزار نفر مابقی چه می شوند و چه آسیب های روحی و روانی بر این افراد و خانواده هایشان وارد می شود؟

تلاشمان این است که کلاس بدون معلم در سال تحصیلی جدید نداشته باشیم

پاشایی اظهار کرد: امسال با بازنشستگی تعداد زیادی از معلمان روبرو هستیم و کمبود نیروی انسانی داریم و اولین هدفمان این است که تلاش کنیم، کلاس بدون معلم نداشته باشیم.

وی ادامه داد: در این راستا امسال از نیروهای پرورشی مدارس و مشاوران استفاد ه می کنیم و ساعات اضافه تدریس، حوزه پرورشی را زیاد کرده ایم تا بتوانیم تعداد بیشتری از دانش آموزان را تحت پوشش قرار دهیم.

آموزش یا پرورش؟

مدیر کل آموزش و پرورش استان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گاهی رویکرد خانواده و جامعه، دانش آموزان را از مسیر حوزه پرورش خارج کرده و به سمت آموزش می کشاند و گر نه مربیان و معاونین پرورشی در مدارس تمام تلاش خود را در این حوزه انجام می دهند البته باید ما مسیر را به سمت توازن بکشانیم.

آذربایجان شرقی سفید ترین استان در اعتیاد دانش آموزان

پاشایی در ادامه گفت: به صراحت بگویم در بین 31 استان کشور، استان آذربایجان شرقی سفید ترین وضعیت را در حوزه اعیتاد دانش آموزان را دارد البته این به معنی آن نیست که حتی برای یک نفر دانش آموز معتاد نیز حساس نیستیم بلکه باید دقت شود چرا که وقتی یک نفر دارای مشکلات اجتماعی از سیستم آموزش و پرورش استان خارج شود می تواند مخرب بوده و یک جامعه را به سمت نابودی بکشاند.

وی اضافه کرد: مناطق پرخطر در این مورد را شناسایی کرده ایم و بیشتر برنامه های پرورشی مدارس را به این نکات متمرکز کرده ایم.

توجه ویژه به هویت ایرانی و اسلامی

مدیر کل آموزش و پرورش استان با بیان این که هویت اسلامی و ایرانی باید در کتاب های درسی و برنامه های پرورش مدارس مدنظر باشد، گفت: متاسفانه در این خصوص کمی ضعف داریم و به نمادهای ملی کشورمان کمتر دقت می کنیم و اگر بخواهیم به انسجام اجتماعی کشور کمک کنیم باید به این حوزه توجه ویژه داشته باشیم.

پاشایی در ادامه در خصوص مدارس غیرانتفاعی گفت: مدارس غیر دولتی تقریبا توسعه اش بی قواره است و برنامه ریزی شده نیست لذا از سه ماه قبل آمایش سرزمینی مدارس غیر دولتی را شروع کرده ایم تا این مدارس را ساماندهی کنیم.

وی در ادامه ضمن درخواست تداوم نشست های اعضای هیئت رئیسه شورای دانش آموزی با حضور وی و جمعی از شهرداران مدارس و دعوت این اعضا به جلسات شورای معاونین برای تصویب قوانین جدید و کارساز ،بیان کرد:
شورای معاونین کل،بالاترین قدرت اجرایی سازمان تعلیم و تربیت استان را دارد و حضور شما و دخیل بودن نظراتتان در تصمیم گیری های آنان،می تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

شورای دانش آموزی،بازوی پرتوان هر مدرسه است

مدیر سازمان دانش آموزی استان نیز در این جلسه با اشاره به نقش پررنگ و موثر شورای دانش آموزی در پیشرفت و موفقیت مدارس گفت: شورای دانش آموزی،بازوی اجرایی پرتوان هر مدرسه است که نقش موثری در موفقیت آن دارد.اکنون هجده نفر از اعضای شورای دانش آموزی به هیات رئیسه استان راه یافته اند تا سخنان هفتصد هزار دانش آموز را به گوش ما برسانند.
صمد علیزاده افزود:شورای دانش آموزی می تواند نقش موثری در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش داشته باشد.چرا که اعضای شورا در میان دانش آموزان هستند و درد های جامعه دانش آموزی را باچشم خود می بینند و با تمام وجود لمس می کنند.
رئیس سازمان دانش آموزی استان پس از بیان سخنانی در رابطه با اهداف و وظایف هیات رئیسه شورای دانش آموزی، تریبون را در اختیار منتخبین این شورا قرار داد تا هرچه دل تنگشان می خواهد به زبان بیاورند و اندکی از مشکلات جامعه دانش آموزی را به تصویر بکشند.

جامعه باطراوت،جوانان با انگیزه را می طلبد

در رهگذار این نشست،یکی از اعضا لب به سخن گشود و به بیان دردها و دغدغه های جامعه دانش آموزی پرداخت و گفت :فاصله گرفتن از حقیقت های اجتماعی و هویت ملی، می تواند زیرساخت های بحران هویتی و آفت های عدیده اجتماعی را رغم بزند.
او در ادمه سخنان خود بیان کرد:ایجاد انگیزه برای رسیدن به آینده ای روشن و ایرانی آباد و آزاد که مبتنی بر ارزش های دینی و ملی باشد،با بها دادن به جوانان این مرز و بوم محقق می شود.


در پایان این جلسه،اعتبارنامه ها نمایندگان نهمین دوره مجلس دانش آموزی و احکام مشاوران دانش آموزی مدیر کل آموزش و پرورش استان اعطاء شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار