در گفت‌وگو با پانا

برنده جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره فیلم کودک : زیر ساخت‌های تولید انیمیشن بلند در ایران وجود ندارد

تهران (پانا) -– برنده جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره فیلم کودک و نوجوان یکی از ضروریات تولید فیلم انیمیشن بلند را وجود زیرساخت‌های سینمای صنعتی می‌داند که لازمه تولید کارهای سینمایی است.

کد مطلب: ۸۵۳۵۱۶
لینک کوتاه کپی شد
برنده جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره فیلم کودک : زیر ساخت‌های تولید انیمیشن بلند در ایران وجود ندارد

امسال در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان جایزه بهترین فیلم پویانمایی کوتاه به فیلم «باربر» ساخته داریوش اسکویی اهدا شد. این فیلم درباره زندگی انسانی است که در چرخه‌ای کارخانه‎وار، شبیه به زندگی اکثر آدم‌ها، به دنیا می‌آید و در روزگار پیری وقتی دستان مرگ به سراغش می‌آید همه آنچه را طی این مدت به دست آورده بود از دست می‌دهد و بدنش درون قبر کشیده می‌شود.

داریوش اسکویی لیسانس کارگردانی سینما از دانشگاه هنر تهران، کارگردان انیمیشن و انیماتور است که تا امروز علاوه بر افتخارات کشوری همچون رتبه چهارم کشوری در جشنواره جوان خوارزمی، برگزیده بهترین فیلم از انجمن پیشگامان پیشرفت، برگزیده بهترین انیمیشن از جشنواره نهال و برگزیده بهترین انیمیشن در بخش آماتور جشنواره فیلم مستقل خورشید، حضور در جشنواره‌های مختلف داخلی و بین‌المللی را تجربه کرده است.

اسکویی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا در پاسخ به این پرسش که «چرا انیمیشن‌سازان ایرانی در بخش فیلم کوتاه همواره موفق تر از آثار بلند سینمایی عمل کرده‌اند؟» می‌گوید: انیمیشن‌های کوتاه ایرانی همیشه در جشنواره‌های مطرح بین‌المللی از «انسی» گرفته تا جشنواره‌های سطح پایین‌تر مقام آورده‌اند، اما همانطور که خودتان اشاره کردید انیمیشن‌های سینمایی ما کمتر به این درجه رسیده‌اند. شاید نخستین علت این موضوع را باید در تفاوت کمی تولید جست‌وجو کنیم. وقتی تعداد محصول تولیدشده بالا باشد شانس حضور چند محصول باکیفیت میان آنها بیشتر می‌شود؛ همین موضوع درباره تولید انیمیشن در ایران صادق است.

وی ادامه داد: «تجربه» نیز علت بعدی این تفاوت است؛ هم تجربه فردی و هم تجربه جمعی و تیمی در کشور ما در تولید انیمیشن کوتاه بسیار بیشتر از آثار سینمایی است. بدیهی است که به همراه تجربه بیشتر، کیفیت آثار نیز بالا می‌رود. البته افراد یا تیم‌هایی هم بودند که از تجربه فیلم کوتاه و تیزر تبلیغاتی و کارهای تلویزیونی شروع کردند و به سمت آثار سینمایی رفتند. این افراد در عرصه کوتاه خیلی موفق بودند اما در بخش سینمایی نتوانستند بدرخشند که این موضوع خود علت‌های متفاوتی دارد.

این انیمیشن‌ساز جوان در ادامه به تفاوت‌های موجود بین دو عرصه فیلم کوتاه و بلند انیمیشن پرداخت و گفت: دو عرصه انیمیشن کوتاه و انیمیشن سینمایی کاملا متفاوت هستند، خاستگاه متفاوتی دارند و مخاطبانشان نیز متفاوت هستند. اصولا مخاطبان انیمیشن کوتاه داوران و دنبال‌کنندگان جشنواره‌های هنری هستند، نه گیشه و مخاطبان سینما.

وی افزود: از همه مهم‌تر این است که عوامل دخیل در پروسه ساخت این دو نوع فیلم متفاوت می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود فیلمسازانی که در بخش انیمیشن کوتاه خوش درخشیدند نتوانند در بخش سینمایی به آن درجه از موفقیت دست یابند.

اسکویی در ادامه به موضوع رقابت در سینمای صنعتی به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در این حوزه اشاره کرد و گفت: جایگاه انیمیشن کوتاه در سمت هنری سینما فرار دارد در مقایسه با انیمیشن سینمایی که به جنبه صنعتی سینما گرایش دارد. این موضوع از این نظر حائز اهمیت است که در رقابت‌های سینمای صنعتی کشور ما نتوانست وارد رقابت با سینمای کشورهای رقیب شود؛ پس از آنجایی که نتوانست مثل آنها صنعتی شود مسلما قابل رقابت با آنها هم نیست. اما در بخش سینمای هنری ما در جشنواره‌های هنری دنیا حضور داریم و حتی از نظر تکنیکی رقابت می‌کنیم و برنده می‌شویم. اما در انیمیشن بلند نیازمند زیرساخت صنعتی‌شدن و تولید انبوه هستیم که هنوز در سینمای ایران به آن نرسیدیم.

وی تاکید کرد: اگر ما در سینمای هنری توان رقابت داریم به این علت است که اصولا کارهای جشنواره‌ای و هنری مستلزم تیم‌های بزرگ و افراد بسیار و بودجه بالا نیستند، بلکه از سوی موسسات فرهنگی مثل انجمن سینمای جوان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تامین بودجه می‌شوند.

کارگردان برنده جشنواره فیلم کودک و نوجوان در پایان بحث تفاوت‌های فیلم انیمیشن کوتاه و انیمیشن سینمایی به موضوع ژانر فانتزی و توسعه آن در دنیا اشاره کرد و گفت: بیشتر انیمیشن‌های سینمایی دنیا در ژانر فانتزی تولید می‌شوند که سینمای ایران در این بخش پیشرفت چشمگیری نداشته است. درنتیجه می‌توان گفت ساخت انیمیشن سینمایی زیرساخت‌های بسیاری را طلب می‌کند که فعلا در ایران در حال شکل‌گیری هستند و هنوز به مرحله‌ای نرسیدیم که منجر به تولید انیمیشن سینمایی قابل رقابت با سینمای انیمیشن روز دنیا شود. البته باید بر این نکته تاکید کنم که طی سالهای اخیر گام‌های بلندی در این بخش برداشته شده است و ما در سال‌های آینده به پیشرفت خوبی خواهیم رسید.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار