مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی:

13 آیین عاشورایی در استان مرکزی ثبت ملی شده است

اراک(پانا)- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: تاکنون 13 آیین و مراسم مذهبی ویژه ایام محرم و عاشورا در استان مرکزی ثبت ملی شده که بیشترین تعداد آیین‌های ثبت شده مربوط به شهرستان تفرش است.

کد مطلب: ۸۵۳۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد
13 آیین عاشورایی در استان مرکزی ثبت ملی شده است

محمد حسینی افزود: علم گردانی روستای عزالدین، نخل بندان محله ترخوران، علم بران، نخل گردانی و تعزیه در شهرستان تفرش، علم گردانی روستای هزاوه، چغچغه زنی روستای انجدان و تعزیه سیار بازار در اراک بخشی از آیین های ملی ثبت شده بشمار می رود.

وی نخل گردانی در نراق، نخل گردانی نیم ور، نخل گردانی خمین، تعزیه گرکان آشتیان و مراسم تعزیه وفس کمیجان را از دیگر آیین های ثبت شده عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: تعزیه سیار بازار اراک از قدیمی ترین آیین های عزاداری در اراک است که پس از سه دهه مجددا با همت پیشکسوتان و فعالان عرصه تعزیه شهر اراک، طبق رسوم گذشته برگزار می شود.

حسینی اظهار داشت: علم گردانی هزاوه غروب آخرین روز ماه ذی الحجه که مقارن با شب اول محرم است برگزار می شود.

وی ابراز کرد: نخل گردانی نراق یاد آور حمل اسرای کربلا با کجاوه حکومت یزید است. جنس نخل از چوب بوده و احتمالاً به خاطر آن که کجاوه حمل اسرای کربلا از چوب درخت خرما بوده است ، نخل نام گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار