رئیس سازمان مدارس غیردولتی: اجازه نمی‌دهیم هیچ مدرسه‌ای از مردم پولی خارج از الگوی شهریه بگیرد

تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس غیردولتی از ادامه طرح نظارت بر شهریه مدارس تا پایان سال خبر داد. او تاکید کرد این سازمان اجازه نمی‌دهد هیچ مدرسه‌ای از مردم پولی خارج از الگوی شهریه بگیرد.

کد مطلب: ۸۵۳۳۹۲
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان مدارس غیردولتی: اجازه نمی‌دهیم هیچ مدرسه‌ای از مردم پولی خارج از الگوی شهریه بگیرد

مجتبی زینی‌وند در گردهمایی سالانه روسای ادارات مشارکت‌های مردمی، کارشناسان مسئولان مدارس و مراکز غیردولتی، آموزش از راه دور و شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها با موضوع تبیین سیاست‌ها و برنامه‌ها که صبح امروز در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد، یاد و خاطره همه شهدا، شهدای کربلا، امام حسین(ع)، شهدای دانش‌آموزان و مدافعان حرم را گرامی داشت و گفت: «خوشبختانه بسیاری از برنامه‌های سازمان در استان‌ها نهادینه شده است و به خوبی اجرا می‌شود. امروزه در کنار این اهمیت که مطالبه مردم و حاکمیت از آموزش و پرورش، صرفا آموزش و خواندن نیست، بلکه تعلیم و تربیت برای زندگی در جامعه مورد انتظار است. به همین دلیل در سازمان نگاه را بر تقویت مهارت‌های اجتماعی قرار داده‌ایم. راه‌اندازی سامانه‌ها ما هم با همین نگاه بوده است و سعی کرده‌ایم که طلایه‌دار این موضوع باشیم.»

او همچنین در ادامه گفت: «اگر می‌خواهیم اعتماد مردم را جلب کنیم باید رویکرد جدید و روش‌های نوینی داشته باشیم.»

زینی‌وند به امور شوراها اشاره کرد و گفت: «قانون شوراها می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند مشروط به اینکه از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش به خوبی استفاده شود. مهم‌ترین هدف در تشکیل این شوراها تحلیل و آسیب‌شناسی مشکلات و ارائه راهکار برای مشکلات آموزش و پرورش است. پس انتظار داریم که جلسات شوراها را به ارائه گزارش محدود نکنید بلکه سعی کنید از این ظرفیت برای حل مسائل آموزش و پرورش استفاده کنید.»

ابلاغ دو دستورالعمل برای اجرایی‌کردن مواد قانون شوراها

رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی گفت: «امسال دو دستورالعمل برای اجرایی‌کردن مواد قانون شوراها بررسی و ابلاغ شد. ما سه سیاست کلی یعنی تقویت شوراها در برنامه‌ریزی تامین منابع و امکانات و رفع مشکلات مبتلابه آموزش و پرورش در استان‌ها، توسعه و جلب مشارکت‌های مردمی و سوم اینکه کیفیت‌‌بخشی و سامان‌دهی مدارس هیات امنایی است، خیلی از مدارس هیات امنایی الان با فلسفه اصلی خود تشکیل نشده‌اند، مدرسه هیات امنایی یک مدرسه خاص نیست، یک شیوه مدیریت است. به خاطر همین هم وقتی رتبه‌های مدارس را بررسی می‌کنیم دنبال نقش و تاثیر مدارس هیات‌امنایی می‌گردیم، مردم انتظار دارند و هزینه می‌کنند و انتظار داریم که این مدارس دوشادوش مدارس غیردولتی حرکت کنند و کیفیت‌شان افزایش یابد.»

او به آموزش از راه دور اشاره کرد و گفت: «در آموزش از راه دور سه حوزه عملکردی حضوری، نیمه‌حضوری و غیرحضوری داریم، در سال‌های گذشته بیشتر این مدارس از ظرفیت غیرحضوری و الکترونیکی مدارس آموزش از راه دور استفاده نکردند. به همین خاطر مهمترین برنامه ما توسعه آموزش‌های الکترونیک در مدارس آموزش از راه دور بود. در تعدادی از استان‌ها از سال گذشته اجرا شد و طرح موفقی هم در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و نیز در مناطق محروم برای پوشش بازماندگان از تحصیل داشتیم. این مدارس ظرفیت بسیار خوبی است تا دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را به چرخه تحصیل برگرداند.»

زینی‌وند به سه سیاست حوزه مدارس غیردولتی را توسعه آموزش الکترونیکی، ایجاد بسترهای الکترونیک در مدارس و تجهیز آنها به تجهیزات معرفی کرد. او ادامه داد: «امسال هر استان باید ۲۰ درصد مدارس آموزش از راه دور را به تجهیزات مجهز کنند و تا سه سال آینده همه مدارس آموزش از راه دور به این امکانات و تجهیزات مجهز شوند. مدارسی که قرار است تازه راه‌اندازی شوند باید به آموزش الکترونیک و غیرحضوری مجهز باشند و این یک شرط است و سیاست سوم هم افزایش پوشش دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل است.»

رئیس سازمان مدارس غیردولتی به مدارس غیردولتی هم اشاره کرد و گفت: «متاسفانه در این ایام با خیلی از موسسان غیردولتی نامهربانانه برخورد می‌شود. از یاد نبریم که روزی در همین شهر تهران مدارس چند شیفته داشتیم و مدارس غیردولتی آمدند و کمک کردند، بعضی وقت‌ها اظهارنظرها سخت‌گیرانه است، اما وظیفه ما تسهیل فرایند حضور مردم در آموزش و پرورش است. راه‌اندازی ۱۳ سامانه به همین خاطر بوده است تا حضور مردم را در مناطق و ادارات کم کنیم، پاسخگویی‌ها را تسریع کنیم و مجوزها زودتر صادر شود.»

او به رویکرد این سازمان در مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: «امسال الگوی شهریه و‌ نظارت‌ها و یک سری از مسائل به خوبی پیش رفت. ما نباید به دلیل ۴۰ مدرسه که تخلف می‌کنند هویت همه مدارس غیردولتی را زیر سوال ببریم، ما روز گذشته تصویب کرده‌ایم که جدی با مدارس متخلف برخورد شود. طرح نظارت را تا پایان سال ادامه می‌دهیم و اجازه نمی‌دهیم هیچ مدرسه‌ای از مردم پولی خارج از الگوی شهریه بگیرد. برای مثال در شهر مازندران فقط یک مدرسه تخلف کرده بود که همان روز شهریه اضافه برگردانده شد.»

زینی‌وند گفت: «یکی از برنامه‌های ما ارتقای حرفه‌ای منابع انسانی و توانمندسازی و تناسب نیرو با چیزی است که تدریس می‌کنند. سامانه‌ای هم به همین خاطر راه‌اندازی شده و تاکنون حدود پنجاه هزار همکار ما در کشور دوره لازم را گذرانده‌اند و برنامه امسال ما برای مدارس ابتدایی است و از سال آینده در سایر دوره‌ها هم اجرا می‌شود.»

تغییر از رویکرد تئوری‌محور به مهارت‌محور

تغییر از رویکرد تئوری‌محور به مهارت‌محور یکی دیگر از مواردی بود که رئیس سازمان ندارس غیردولتی بر آن تاکید کرد و گفت: «فعالیت‌های فوق برنامه باید مهارت‌محور باشند.»

او گفت: «از سال آینده اگر مدرسه‌ای این رویکرد را پیش نگرفنه باشد، امتیازهایی از آنها سلب می‌شود. بحث نظارت بر مدارس غیردولتی هم مهم است. ما در سه سطح نظارت را انجام داده‌ایم اول اینکه دستورالعمل جامع نظارت بر مدارس غیردولتی را بهمن سال گذشته ابلاغ کردیم. سال گذشته سخت نگرفتیم و پایلوت بود اما از امسال با جدیت تمام دنبال می‌شود. این نظارت همگی از طریق سامانه انجام می‌شود. از آبان فرآیند پرورشی و برنامه‌ریزی آموزشی مدارس مورد نظارت جدی قرار می‌گیرد. این نظارت‌ها هر ماهه باید انجام شود.»

زینی‌وند گفت: «افرادی را هم با عنوان ناظران مقیم استانی تعیین کرده‌ایم. اگر هر استانی یک یا دو ناظر داشته باشد ما حقوق یکساله ناظر آن استان را اسفند سال گذشته پرداخت کرده‌ایم. این پول حق‌الزحمه ناظر میدانی است و نباید جای دیگری هزینه شود. این کار هم تمرکززدایی است که خود استان‌ها برنامه‌ریزی کنند و هم برای نظارت بیشتر است. همچنین ناظر منطقه‌ای و استانی را هم تعیین و اعلام کردیم که حتما باید حق‌الزحمه آنها هم پرداخت شود. یکی از تنها چیزهایی که من شخصا پیگیری می‌کنم این است که حق دولت در بحث ۴ درصد استیفا شود و انتظار داریم که استان‌ها به این موارد توجه کنند.»

جشنواره خلاقیت‌ها و نوآوری‌های مدارس غیردولتی

رئیس سازمان مدارس غیردولتی ادامه داد: «ما امسال به صورت کشوری جشنواره خلاقیت‌ها و نوآوری‌های مدارس غیردولتی و نیز مسابقات قرآن کشوری مدارس غیردولتی را داریم و می‌خواهم همه استان‌ها مشارکت خوبی داشته باشند.»

او افزود: «جلسه هیات امتای صندوق حمایت قبل از مهر تشکیل می‌شود و تنها شرط پرداخت بخشی از بیمه همکاران مدارس به ویژه همکاران مناطق محروم ثبت اطلاعات آنها در سامانه است و گرنه برای استان‌ها مشکل به وجود می‌آید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار