احمد بیگدلی*

مسائل در حوزه دارو حل شدنی است

امروز درباره انتقال‌ارز در حوزه دارویی و نحوه تامین مایحتاج ضروری پزشکی مانند تجهیزات پزشکی دچار مشکل هستیم. در واقع مساله اصلی تاخیر و مشکلات ایجادشده در بحث انتقال‌ ارز و تامین داروی‌خارجی کشور است؛ این کار به سختی انجام می‌شود و واردکنندگان مانند گذشته قادر به واردات دارو نیستند.

کد مطلب: ۸۵۳۳۹۰
لینک کوتاه کپی شد

در واقع شرکت‌های تولیدکننده داروها برای انتقال‌ارز میان دو بانک مبدا و مقصد دچار مشکل هستند و بنابراین کشور مبدا به سختی قادر به تحویل دارو به واردکنندگان ایرانی است و در حال‌حاضر انتقال هزینه واردات دارو به صورت نقدی میان ایران و کشورهای مختلف صورت می‌گیرد. در هرصورت هنگامی که ارتباطات بین بانکی وجود نداشته باشد و بانک مقصد تبادلاتی با بانک مبدا برقرار نکند مشکلات کنونی ناگزیر است. معمولا در این مواقع دارو از طریق کشورهای واسطه‌ای خریداری می‌شود یا از راه‌های دیگر به پرداخت هزینه دارو اقدام می‌شود که این راه‌های جایگزین نیز بدون مشکل نبوده و برای کشور مساله‌ساز هستند.

موجودی دارو رصد می‌شود

امروز برخی از داروهای بیماران‌خاص دارای نمونه‌های‌داخلی هستند، اما در مواردی باتوجه به سلیقه بیمار و میزان تاثیر کمتر داروهای‌ایرانی نسبت به خارجی بیماران تمایل به استفاده از داروهای خارجی را دارند. در جلسه‌ کمیسیون بهداشت مجلس با وزیر بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی که به‌منظور تامین داروی بیماران‌خاص و سرطانی برگزار شد این وزارتخانه متعهد شد تا مشکلات مالی در زمینه تامین دارو را بطورکلی رفع کند. در راستای قانون برنامه ششم توسعه در مورد تامین ارز برای واردات داروهای غیرضروری و تجهیزات پزشکی یارانه دولت حذف شده است، اما برای خرید دارو‌های ضروری مشکلی نیست و این امر در اولویت مجلس و دولت است.

همچنین با توجه به سخنان غلامرضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو کشور تمام تلاش‌های دولت مبنی بر آن است که حداقل امسال مشکلی برای تامین‌دارو وجود نداشته باشد. بنابراین امیدواریم مشکلی در این حوزه نباشد و پیش‌بینی داروی موردنیاز جامعه تا شش ماه آینده انجام شده باشد. در هرصورت باتوجه به حساسیت وضعیت بیماران‌خاص تامین داروی آنها باید از نظر موجودی دارو رصد شود.

مدیریت‌های ناکارآمد مشکل‌ساز است

به‌رغم تمام اطمینان خاطر رئیس سازمان بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو درباره تامین بیماران خاص گاهی اوقات در زمینه تامین داروی بیماران خاص مانند بیماران سرطانی، هموفیلی و دیالیزی دچار مشکل بوده‌ایم که ناشی از برخی کج‌سلیقگی‌های مدیریتی و مدیریت‌های داخلی در حوزه دارو بوده است. برخی از افراد در داخل کشور منافع خود را بر منافع بیماران، جامعه پزشکی و جامعه ترجیح می‌دهند و باتوجه به عدم ثبات قیمت ارز و مسائل دیگر به‌دنبال سودجویی و کسب سود مازاد هستند. این مسائل امروز آزاردهنده هستند؛ آن‌هم در شرایطی که هنوز به‌طور جدی وارد مسائل کمبود و تحریم دارو به دلایل سیاست خارجی بین‌الملل نشده‌ایم و وضعیت از این نظر تحت‌کنترل است.

در واقع آثار واقعی تحریم‌های دارویی را حداقل تا آخر سال یا سال دیگر در کشور نمی‌بینیم، زیرا خرید دارو و تجهیزات پزشکی به صورت روزانه یا ماهانه نیست که مشکل ساز شود و با برنامه‌ریزی‌های خاص واردات دارو حداقل برای یکسال انجام می‌شود. بنابراین آنچه امروز ما را دچار مشکل کرده است کج سلیقگی‌ها و مدیریت‌های غیرعقلانی توسط متولیان امر در زمینه تامین دارو است.

واسطه‌گران دارو با جان بیماران شوخی دارند

در واقع مسئولیت اصلی تهیه و توزیع داروهای خارجی برعهده واردکنندگان داروست. متاسفانه برخی از واردکنندگان ارزی دارو که سال‌هاست در زمینه تامین دارو در کشور زحمت کشیده‌اند امروز به دنبال منافع و سود بیشتر هستند و بنابراین در زمینه تامین دارو دچار مشکل هستیم. همچنین ممکن است دارو امروز در دست عده‌ای واسطه‌های دارو باشد و در واقع به دست نااهلان بیفتد. هنگامی که واردکننده، دارو را به کشور وارد می‌کند برخی از واسطه‌ها آن را می‌خرند، اما در اختیار مردم قرار نمی‌دهند. این اقدام بسیار آسیب‌زاست و بیماران را دچار مشکل می‌کند. خوشبختانه جامعه پزشکی هیچ‌گاه با جان بیمار خود معامله نمی‌کند، هرچند گاهی اتفاقاتی به سهو رخ می‌دهند و مساله‌ساز می‌شوند، اما آنها در مورد حفظ جان بیماران خاص با کسی شوخی ندارند.

سیستم‌ نظارت داروهای قاچاق ضعیف است

مساله دیگری که امروز کشور همراه با تحریم‌ها با آن مواجه است ورود داروهای قاچاق یا تقلبی به داخل کشور است. طرح این مساله در شبکه‌های اجتماعی مساله‌ساز شد و بیماران را به نوعی نگران کرده‌اند. بنابراین بازنگری و بهبود سیستم نظارت همراه با مشکلات حداکثری در حوزه دارو و درمان و مباحث تحریم دارویی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید بر آن اهتمام ورزید. متاسفانه این مساله را در کشور نمی‌توان انکار کرد واگر سابقه آن را در دور اول تحریم‌های‌اقتصادی و سال‌های قبلی بررسی کنید همواره رد پای داروهای‌تقلبی و قاچاق را در بازار دارویی کشور مشاهده می‌کنید. مبادی ورودی‌کالا به کشور به دلایلی چون نبود امکانات موردنیاز و تجهیزات کافی به صورت کامل کنترل نمی‌شوند و مبادی ورودی دارو و کالا به کشور بسیار وسیع است. علاوه براین همزمان با بازگشت تحریم‌ها همواره شاهد مشکلاتی در زمینه تامین دارو و نظارت بر داروهای‌قاچاق یا تقلبی هستیم. البته حساسیت‌ها در زمینه جلوگیری از ورود این داروها به کشور جدی است و طی یک، دو ماه اخیر و سال 96 نیز نسبت به قبل الگوهای نظارتی بسیار شدیدتر اعمال شده‌اند.

داروی بیماران خاص از نان شب واجب‌تر است

مساله اساسی در هنگام بروز بحران‌دارو تامین داروهای بیماران‌خاص است، زیرا حساسیت بیماری آنها به میزانی است که داروهای موردنیاز باید بدون هیچ کم و کاست در اختیار این بیماران قرار گیرد و سیاست وزارت بهداشت نیز برهمین اساس است. بنابراین تامین داروی این بیماران فرض سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است. علاوه براین امیدواریم برخی به دلیل تامین مالی و سودجویی‌های‌احتمالی مالی برای خود جامعه و بازار دارو را دچار التهاب و نگرانی نکنند، زیرا مساله دارو بسیار حیاتی است و از نان شب برای کشور واجب‌تر است. در واقع افراد می‌‌توانند روزی یک‌نوبت غذا بخورند، اما نمی‌توان از بیماران خواست که دارو‌های خود را در زمان مناسب استفاده نکرده یا کمتر یا بیشتر مصرف کنند. بنابراین نمایندگان مجلس و به ویژه کمیسیون‌های بهداشت و درمان و فراکسیون‌غذا و دارو در تلاش‌اند تا کمترین میزان مشکلات در حوزه دارو وجود داشته باشد. البته ممکن است اخیرا تنش‌هایی در داروخانه‌ها و بازار ایجاد شده باشد، اما این مشکلات با اعمال مدیریت داخلی در کشور قابل حل هستند.

منبع: آرمان

* سخنگوی فراکسیون غذا و دارو مجلس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار