آیت الله مکارم شیرازی: خطبا از محرم برای محکم کردن اعتقادات مردم استفاده کنند

قم (پانا)- آیت الله مکارم شیرازی در مراسم آغاز به کار رادیو محرم گفت: خطبای دینی باید از فرصت محرم برای محکم کردن اعتقادات مردم استفاده کنندتا شاهد سوء استفاده‌های کلان به علت ضعیف شدن باورهای دینی مردم نباشیم.

کد مطلب: ۸۵۳۳۲۲
لینک کوتاه کپی شد
آیت الله مکارم شیرازی: خطبا از محرم برای محکم کردن اعتقادات مردم استفاده کنند

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در مراسم آغاز به کار رادیو محرم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، طی سخنانی بیان داشت: محرم سرمایه بزرگی برای شیعیان و جهان اسلام است و شعاع آن به غیر از مسلمانان نیز می‌تابد؛ این سرمایه بزرگ و گنجینه معارف و احیاگر اسلام باید به شیوه مطلوب مورد استفاده قرار گیرد.

وی با طرح این سؤال که چرا حوادث تاریخی با گذشت زمان کم‌رنگ‌تر اما حادثه محرم و عاشورا هر ساله پررنگ‌تر می‌شود، مطرح کرد: از جنگ جهانی دوم با 30 میلیون کشته و 30 میلیون مجروح که قسمت مهمی از دنیا را ویران کرد، هنوز یک قرن هم نگذشته است اما این جنگ در ذهن‌ها کم‌رنگ شده است.

این مرجع تقلید افزود: حوادث تاریخی که به اهداف مادی گره خورده است همانند اهداف مادی کوتاه مدت و فراموش شدنی است اما محرم و عاشورا با مفاهیمی گره خورده که انسان روز به روز نیاز بیشتری به این مفاهیم دارد، آزادگی، هیهات من‌الذله، مبارزه با ظالمان و طغیان‌گران، گسترش عدالت در جهان از جمله مفاهیمی است که در عاشورا مطرح شد و سال به سال نیاز بشریت به این مفاهیم بیشتر می‌شود چراکه در دنیایی زندگی می‌کنیم که زورمندان منافع را برای خود می‌خواهند و به همین علت نیز مردم به دنبال مکتبی می‌روند که این زنجیر اسارت را پاره کند.

وی یادآور شد: اربعین و محرم را هیچ فردی نمی‌تواند محو کند و ما به مکتب عاشورا و محرم افتخار می‌کنیم که هر ساله این مکتب گسترده‌تر می‌شود؛ زمانی شیعیان در لبنان باید در اتاق‌های در بسته عزاداری می‌کردند اما اکنون جمعیت عزاداران به صورت دسته‌جات پرشور در خیابان‌های بیروت قابل مشاهده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: محرم و عاشورا یک جاذبه‌ای دارد که این جاذبه همه اقوام، سنین و اقشار مختلف را به سمت خود جذب کرده، این نشان می‌دهد مفاهیم عاشورا مورد توجه همه افراد است.

وی با بیان اینکه محرم فرصت بسیار خوبی برای آشتی گروه‌های مختلف است، گفت: سزاوار است در این ماه، همه جناح‌ها از حلقه اتصال محرم و عاشورا استفاده کنند تا فاصله‌ها کم و ملت متحد شود و بتوانیم مشکلات و نگرانی‌ها را رفع کنیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه خطبای دینی باید از فرصت محرم برای محکم کردن اعتقادات مردم استفاده کنند، عنوان کرد: اگر امروز شاهد سواستفاده‌های کلان هستیم به علت ضعیف شدن باورهای دینی است.

وی لزوم تصریح کرد: رؤسای هیئت‌های مذهبی نیز باشد تلاش کنند تا مراسم‌های مذهبی با نظم و به شیوه مطلوب برگزار شود و در برپایی مجالس به همسایگان نیز توجه کنند، همه افراد نیز به نوعی وظیفه دارند تا در مباحث مرتبط با تغذیه اسراف نشود و در عین گستردگی برنامه‌ها قناعت را مورد توجه قرار دهند.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه محرم فرصتی برای بازگو کردن مفاهیم عاشورا و شهیدان کربلاست، مطرح کرد: مجالس عزاداری فرصت مطلوبی برای ترویج فرهنگ و آرمان‌های عاشورایی است.(p1)

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار