محمد قمی*

حق تحصیل و نفع کشور

دیروز لایحه پیشنهادی معاون حقوقی ریاست‌جمهوری درباره برخورداری همگان از حق آموزش عالی در دولت تصویب شد. لازم به ذکر است که کسب علم و دانش مورد تاکید و توجه دین اسلام است و هیچ موردی هم سراغ نداریم که در دین اسلام گفته شده باشد فقط مسلمانان باید درس بخوانند.

کد مطلب: ۸۵۳۱۳۲
لینک کوتاه کپی شد

فرا گرفتن علم و دانش برای همه لازم است بنا به تاکید این فرموده که «اطلبو العلم ولو به الصین» و به این معنا که اگر در چین هم علم و دانش یافتید باید دنبال آن بروید. بنابراین محروم کردن افراد از ادامه تحصیل آن هم به دلیل اینکه آنها یهودی، مسیحی یا زرتشتی هستند کار درستی نیست. حتی امروز در مجلس، نماینده کلیمیان و زرتشیان و ارامنه حضور دارند و در قانون اساسی ما هم این حضور پیش‌بینی شده و این یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است و برای تمام پیروان ادیان الهی احترام قائل است و همچنین برای نمایندگان‌شان که در کنار مسلمانان مشغول به انجام وظیغه هستند.

دین اسلام تاکید دارد که باید با تمام قدرت سراغ علم‌آموزی و دانش‌آموزی بروید. هیچ اشکالی هم ندارد که این فرد طالب علم، پیرو آیین مسیحی یا یهودی باشد. در تمام ادیان الهی هم طلب علم مورد توجه است اما در دین اسلام، توجه بیشتری به این موضوع را شاهد هستیم علاوه بر آنکه در هیچ بخشی از دین اسلام، نمی‌بینیم که گفته باشد فرد غیر‌مسلمان نمی‌تواند درس بخواند و باید از تحصیل محروم باشد. بنابراین، تحصیل و توجه به علم و دانش برای تمام افراد مبارک است و مجلس هم قطعا با این موضوع موافق است و مخالفتی ندارد چرا که در این موضوع، مسلمان و غیر‌مسلمان نداریم.

اگر فردی مرتکب جرم و خطا و مسائل سوء امنیتی یا سیاسی شود، باید با او برخورد شود؛ چه مسلمان باشد و چه غیر‌مسلمان. اینکه ما فردی را که هنوز جرمی مرتکب نشده، بگوییم شاید در آینده جرم مرتکب شود و به همین دلیل، امروز او را از ادامه تحصیل محروم کنیم، این اشتباه است. وقتی ما به افراد مختلف میدان می‌دهیم که تحقیق و پژوهش و علم‌آموزی در کشور داشته باشند و این بستر را برای‌شان فراهم کنیم، در داخل کشور ماندگار می‌شوند. ما امروز پزشکانی داریم که غیر‌مسلمان و یهودی و زرتشتی و مسیحی هستند. امروز اساتید دانشگاهی داریم که غیر‌مسلمان هستند اما در این کشور تلاش می‌کنند و با جمهوری اسلامی کار می‌کنند.

اگر این بستر فراهم باشد، نخبگان ما هم در کشور می‌مانند. اگر جمهوری اسلامی جاذبه لازم را برای ماندن اقلیت‌های مذهبی و ادامه تحصیل آنها فراهم کند، ماندن آنها در کشور و ادامه تحصیل اقلیت‌های مذهبی از هر نظر به نفع کشور است. آنها در راه تعالی دین خودشان علم می‌آموزند. ما هم تاکید داریم که هر فردی، دین خودش را دارد. اگر می‌توانیم، ارشاد کنیم و با استدلال بگوییم و اثبات کنیم که دین اسلام برتر است اما نمی‌توانیم افراد را به خاطر عقیده غیر‌اسلامی از تحصیل محروم کنیم.

منبع: اعتماد

*نماینده مجلس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار