آیت‌الله علم‌الهدی: هنر موسیقی در گرو استفاده از ابزار خاص نیست

مشهد (پانا) - مربیان برگزیده سرود کشور صبح امروز با آیت الله احمد علم الهدی، امام جمعه، مشهد دیدار و گفتگو کردند .

کد مطلب: ۸۵۳۰۵۸
لینک کوتاه کپی شد
آیت‌الله علم‌الهدی: هنر موسیقی در گرو استفاده از ابزار خاص نیست

به گزارش روابط عمومی موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی آیت‌الله علم‌الهدی در دیدار با مربیان سرود برگزیده کشور گفت: هنر موسیقی هنر پرورش صدا و صوتی است که نواخته می‌شود چه با ابزار و چه با حنجره‌ها و دل انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد ؛ سرودی که این عزیزان بدون ابزار اجرا می‌کنند بهترین نوع موسیقی است .
وی در ادامه افزود: در ایام شهادت امام جواد علیه السلام اثری پخش شد که قلب و روح انسان را تحت تاثیر قرار می‌داد و هیچ نوحه، مرثیه و هیچ روضه‌ای نمی‌توانست بدین اندازه بر مخاطب اثر بگذارد و دل‌ها را بلرزاند و اشک را جاری کند .
امام جمعه مشهد با بیان این نکته که ضرورت هنر در زندگی انسان به اندازه علم در حیات بشر است افزود: اگر علم از عرصه زندگی انسان حذف کنیم درست مانند این است که عقل را از زندگی انسان حذف نماییم و دراین صورت انسان مانند یک جانور زندگی خواهد کرد؛ اگر احساس را از زندگی انسان‌ها حذف کنیم زندگی او جمادی خواهد شد و مثل یک سنگ بیحرکت خواهد بود .
وی در ادامه افزود: در مقام درجه بندی موجودات درجه حیوان بالاتر از درجه جمادات است؛ انسان بی‌علم و جامعه بی‌علم جامعه ای حیوانی و جامعه ای بدون احساس جامعه ای جمادی خواهد بود و جماد مرتبه وجودش از حیوان هم پست‌تر است؛ آنچه که احساس را پرورش می‌دهد جریان هنر است همان‌گونه که علم عقل را پرورش میدهد .
آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه ضمن اشاره به کاربردهای هنر در موارد مختلف و رعایت تناسب آن با موارد خاص ابراز داشت: آنچه که درعرصه هنر با آن مواجه هستیم جریان عدم توجه به کاربرد هنر در مسائل مختلف زندگی است که این بی اعتنایی ها در جریان هنر در حقیقت با عث میشود از این سرمایه بزرگ پرورش احساس نه تنها درست استفاده نکنیم بلکه به ضرر زندگی انسانی ما نیز تمام شود .
امام جمعه مشهد جریان موسیقی و هنر را در صورت بکارگیری درست جریانی موثر در رشد بخشی و پرورش احساس دانست ویادآور شد : در طی تاریخ زندگی بشر بر پیکر هیچ هنری به اندازه موسیقی ضربه و خسارت وارد نشده است، این هنر در همه زمانها و مکان‌ها قربانی مجالس طرب سلاطین و حاکمان مستکبر شده است و در خدمت ابتذال قرار گرفته است.

وی در ادامه با نگاهی به جریانات شعر و جایگاه شعر و شاعران در میان اهل بیت و معصومین علیهم السلام و بیان تلاش ابوالعطاییه بزرگترین آهنگ‌ساز عرب برای نجات امام جعفر صادق علیه السلام از زندان اذعان کرد: علی الرقم ادبیات شعر که این‌همه در توسعه و ترویج اسلام به کار برده شده است هیچکدام از معصومین از موسیقی دراین مسیر استفاده نکرده اند و این بدان معناست که ادبیات فرهنگی اهل بیت مانوس با این ابزار نبوده است؛ این به معنای حرمت این ابزار در همه جوانب نیست منتهی این ابزار به سبب استفاده در مسیر ابتذال قربانی شده اند در صورتیکه می توان در جریان یک موسیقی بجا ، آموزنده و رشد بخش جامعه مورد بهره برداری قرار داد .
وی افزود : ما نمی گوییم موسیقی ابزاری مطلقا ممنوع ، آن موسیقی مذموم است که در جهت ابتذال مورد استفاده قرار گیرد که این مسئله نه تنها در مورد موسیقی که در حرف زدن و انجام هر حرکتی نیز مصداق دارد ، آنچه که مصداق لهو باشد مجاز نیست فلذا ما می گوییم آنجا که لهو نیست این ابزار در همه جا استفاده شود .
آیتالله علم‌الهدی در پایان ضمن تقدیر از آغاز این حرکت فرهنگی توسط موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: امیدواریم که شما مسئولین فرهنگی در آینده همه سرودهای خصوصا آنهایی که در باب ائمه و معصومین علیهم السلام است به این سبک (آکاپلا ) کار کنید که به ادبیات فرهنگی معصومین نیز نزدیک تر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار