رئیس اتاق بازرگانی :‌ تهدید‌های اقتصادی به فرصت تبدیل شوند

تهران (پانا) - به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران با مشارکت بخش خصوصی و همه قوا می‌توان تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد.

کد مطلب: ۸۵۲۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اتاق بازرگانی :‌ تهدید‌های اقتصادی به فرصت تبدیل شوند

مسعود خوانساری در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: در بخش ارزی با فرصت‌هایی که به وجود آمده می‌توانیم صادرات را توسعه دهیم یعنی صادراتی را که به کشورهای همسایه مانند ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان داشتیم در وضع کنونی به دو برابر افزایش دهیم بنابراین تاکید ما این است اجازه ندهیم برای صادرات مشکل به وجود آید تا این حوزه رونق یابد.
وی اضافه کرد: به طور نمونه روشی که کشور همسایه ما ترکیه در پیش گرفت صادرات ۳ میلیارد دلاری خود در دهه گذشته را به رقم ۱۶۰ میلیارد دلاری کنونی ارتقا داد بنابراین می‌توان از این تجربه نیز درس گرفت.
رئیس اتاق تهران با تاکید بر اصلاح قیمت حامل‌های انرژی گفت: در وضع کنونی و با قیمت‌های فعلی سوخت، قاچاق سوخت افزایش یافته است به گونه‌ای که در استان سیستان و بلوچستان اگر فردی بتواند روزانه فقط چند گالن بنزین را به آن طرف مرزها انتقال دهد حدود ۸۰۰ هزار تومان درآمد خواهد داشت.
خوانساری همچنین با اشاره به بخشنامه دریافت تفاوت نرخ ارز گفت: آنهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند هم اکنون مواد اولیه کارخانجات آنها در گمرک مانده است و این ماندگاری در گمرک و نبود مواد اولیه در خط تولید، مشکل زیادی را ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: تعدادی از اقلامی که در گمرک باقی مانده است در سال گذشته ثبت سفارش شده است و امسال به دلیل اینکه بخشی از کالا ممنوع شده، برخی دچار مشکل شده‌اند. ۱۳۹ هزار کانتینر در بنادر کشور رسوب کرده است که شامل ۷ میلیون تن کالا و ۲.۵ میلیون تن کالای اساسی است. هزینه دموراژ، انبارداری و برخی مواردی که ناشی از تغییرات دستورالعمل‌های دولتی است، تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است و کارخانه‌ها یکی پس از دیگری در حال تعطیلی است یا تعدیل نیرو دارد.
خوانساری با اشاره به وضع کنونی اقتصاد ایران گفت: از ۲۱ فروردین تا ۲۲ مرداد امسال ، بیش از ۳۳ بخشنامه از سوی دولت در خصوص مسائل ارزی صادر شده است که به تبع آن، گمرک مجبور به صدور دستورالعمل‌هایی شد که تعداد آنها ۱۵۰ تا ۱۶۰ دستورالعمل بوده است. همین امر باعث شده تا تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان دچار سردرگمی بوده و نیود قطعیت و بی‌اعتمادی، کلاف سردرگمی را برای تولیدکننده و مصرف کننده ایجاد کرده است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: سه شنبه هفته گذشته بیش از ۲۰۰ فعال اقتصادی به اتاق بازرگانی تهران مراجعه کردند که عمده اعتراض آنها در رابطه با بخشنامه ۱۶ مرداد امسال است که پرداخت تفاوت نرخ ارز را برای واردکنندگان تکلیف کرده است، این در حالی است که همین امر باعث بروز مشکل جدی شده است، بنابراین این تصمیم از سوی دولت جوانمردانه نبود. در حالیکه فروردین دولت قاطعانه ارز ۴۲۰۰ تومانی را اعلام کرد و همه گشایش اعتبار کردند، بنابراین دریافت تفاوت مشکل زیادی ایجاد کرده است.
وی اضافه کرد: توجیه سرمایه‌گذاری بسیار مهم است و قیمت ریالی و ارزی حائز اهمیت به شمار می‌رود، این در حالی است که برخی مواد اولیه خود را پیش‌فروش کرده‌اند و اکنون با الزام برای پرداخت تفاوت، دچار مشکل بسیار شده‌اند، در حالیکه ارایه تفاوت با توجه به مشکل نقدینگی بنگاههای اقتصادی، کار ساده‌ای نیست.
وی با اشاره به رتبه‌بندی اتاق‌های بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی ایران گفت: اتاق تهران توانست در این رتبه‌بندی در گروه A قرار گیرد که بر این اساس تنها اتاقی است که با فاصله بسیار زیاد در این گروه قرار گرفته است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: دوازده شخص، ارگان یا دستگاه در دولت مسئول مسائل کنونی اقتصادی است اما کسی پاسخگو نیست؛ این در حالی است که باید یک گروه در دولت مشخص شوند که فعالان اقتصادی مسائل را به آنها گوشزد کنند. این دستگاهها همگی بخشنامه صادر می‌کنند؛ اما هیچ یک پاسخگو نیستند.
وی ادامه داد: حیف است که از بخش خصوصی کمک گرفته نمی‌شود. این در حالی است که فعالان اقتصادی در جلسه با شورای عالی امنیت ملی مسائل را بازگو کردند و اتفاقا گزارش هم به مقام معظم رهبری اعلام شده است ، بر این اساس ایشان در جلسه با هیات دولت، توجه دولت را به این جلب کردند که چرا با بخش خصوصی مشورت نمی‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار