معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بیرجند خبر داد:

خرید بی رویه دارو توسط مردم ، عاملی برای گران شدن یا کمبود دارو

مردم به اندازه نیاز دارو بخرند

بیرجند (پانا) - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بیرجند با اشاره به اینکه کمبود های دارویی در سطح استان به همت بخش خصوصی و دولتی مرتفع می شود، گفت: دپوی بی رویه دارو توسط مردم ، خود عاملی است که باعث کمبود دارو و یا گران شدن آن میشود.

کد مطلب: ۸۵۲۹۰۰
لینک کوتاه کپی شد
خرید بی رویه دارو توسط مردم ، عاملی برای گران شدن یا کمبود دارو

دکتر کبری ناصری معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بیرجند صبح امروز در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر بر خلاف شنیده های مردم در فضاهای مجازی، کمبود دارویی در استان نداریم .

دکتر ناصری گفت: تعریف مردم از کمبود دارو اشتباه می باشد به طوری که مردم نبود یک دارو در یک برند خاص را کمبود می دانند ، اما کمبود واقعی نبود آن دارو در هیچ یک از برندهای شرکتی است که باید این تعریف در بین عمومو اصلاح شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بیرجند ادامه داد: برخی به دلایل مختلف اعم از نگرانی بابت گران شدن دارو در مدت های پیش رو و یا ترس از کمبود داروی خود، اقدام به خرید بیش از حد نیاز آن دارو می کنند.

وی افزود: خرید بیش از حد دارو توسط بیمار علاوه بر مشکلاتی که برای فرد ایجاد میکند، ممکن است باعث ایجاد کمبود کاذب دارو در استان شده و یا خود عاملی برای گران شدن آن دارو شود.

دکتر ناصری اظهار کرد: مشکلی که برای بیمار در این خصوص پیش می آید ، خود درمانی وی است زیرا ممکن است به دستور پزشک مربوطه، نوع داروی مصرفی فرد تغییر کرده ولی فرد به دلیل دپوی داروی قبلی در خانه، همان دارو را تا تمام شدنش مصرف می کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بیرجند ادامه داد: یکی از گلایه های مردمی در خصوص دارو ، عدم تطابق قیمت روی بسته دارو با قیمت داروخانه دار است که این به دلیل وجود قیمت های جدید و قدیم بر روی داروها می باشد و در این صورت تخلفی صورت نمی گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قیمت روی بسته دارو ، معیار تعیین کننده قیمت آن نیست، تصریح کرد: مردم میتوانند برای حاصل شدن اطمینان در خصوص قیمت دارو، از ساعت 8 صبح تا 11 شب با شماره تلفن 1490 تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنند.

دکتر ناصری ادامه داد: تفاوت قیمت یک دارو در چندین داروخانه نیز به دلیل قیمت فروش های قدیم و جدید است و تمام قیمت ها در سایت سازمان غذا و دارو موجود می باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بیرجند گفت: از مردم میخواهیم تا اصرار به خرید داروی خارجی را نداشته باشند و آنها می توانند در صورت وجود مشابه داخلی یک محصول، کالای ایرانی را مصرف کنند.

وی ادامه داد: مردم می توانند در صورت نبود دارو در یک داروخانه ، با شماره 1490 تماس بگیرند تا داروخانه ای که همان دارو را موجود داشته باشد ، به آنها معرفی شود و یا در صورت نبود آن دارو در استان، از طریق شرکت های دارو سازی ، دارو تامین شود.

دکتر ناصری در خصوص شایعات مطرح شده مبنی بر بی کیفیت بودن میوه ها و سبزی جات توزیع شده در بازار اظهار کرد:به صورت ماهانه و به مقدار مورد نیاز آزمایشگاه، انواع میوه ها وسبزی جات و صیفی جات ، جهت انجام تست های مربوطه به مشهد ارسال شده و در آنجا توسط آزمایشگاه مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تست و آنالیز می شود تا کیفیت آن اثبات شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار